image

Lieve Postbank klanten weer doelwit van phishing aanval

donderdag 24 november 2005, 10:49 door Redactie, 8 reacties

De Postbank blijft de populairste Nederlandse bank voor phishers. Wederom zijn er verschillende phishing mails verstuurd waarin "Lieve Postbank klanten" gevraagd wordt of ze hun gegevens willen controleren.

Hieronder een van de e-mails, die via een ADSL verbinding uit Hongarije werd verstuurd:

Lieve Postbank Klant,

Deze email werd verzonden door de Postbank server om uw identiteit vast te stellen. Je moet dit proces afmaken door de link beneden aan te klikken om door te gaan in het volgende menu en daar je gebruikersnaam en wachtwoord invullen. Dit is gedaan voor je eigen veiligheid- omdat sommige van onze leden niet langer toegang hebben tot hun emailadres en wij het moeten verifieren.

[link]

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.
Met vriendelijke groet,
Postbank.nl

De link in de e-mail lijkt te verwijzen naar een pagina van de postbank, maar verwijst in werkelijkheid naar een Russische website. De link werkt echter niet.

Reacties (8)
24-11-2005, 11:41 door Anoniem
Ik verbaas me steeds over dat "Lieve". Het is volgens mij
een foutieve vertaling van het Engelse "Dear" of het Duitse
"Lieber", wat allebei "Beste" betekent.
De phisher is gewoon een criminele puber die in de klas niet
goed heeft opgelet. Of een domme Russiche crimineel die
klakkeloos foute vertalingen overneemt.
Voor als de puber meeleest: verander die tekst even!
24-11-2005, 12:52 door G-Force
Stijlkundig: "U" en "Je" worden door elkaar gebruikt in de tekst. Een
Nederlander zou dat niet snel fout doen.

En dan de logica in het bericht: Je moet dit proces afmaken door de link beneden aan te klikken om door te gaan in het volgende menu en daar je gebruikersnaam en wachtwoord invullen. Dit is gedaan voor je eigen veiligheid- omdat sommige van onze leden niet langer toegang hebben tot hun emailadres en wij het moeten verifieren.

Sinds wanneer moet je op een link klikken om je wachtwoord en gebruikersnaam in te vullen omdat sommige leden geen toegang krijgen tot hun eigen e-mailadres???
24-11-2005, 13:47 door Anoniem
Ik heb er al een aantal ontvangen waar de link wel van werkt. Er wordt
gevraagd naar TAN codes en nog enkele andere gegevens van je postbank
rekening:

Verwelkoom naar Postbank.nl

Voor Mijn Postbank.nl Klanten:
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:

Voor ALLE Klanten - ga uw volgende drie TAN-codes binnen:
volg N TAN
volg N TAN
volg N TAN

Voor Girotel Online Klanten:
Girotelnummer
Codenummer
GIN-code
24-11-2005, 14:55 door Anoniem
Door Anoniem
Ik verbaas me steeds over dat "Lieve". Het is volgens mij
een foutieve vertaling van het Engelse "Dear" of het Duitse
"Lieber", wat allebei "Beste" betekent.
De phisher is gewoon een criminele puber die in de klas niet
goed heeft opgelet. Of een domme Russiche crimineel die
klakkeloos foute vertalingen overneemt.
Voor als de puber meeleest: verander die tekst even!
Volgens mij hebben ze een tekst door een online vertaler naar het
Nederlands gehaald. Hier de tekst terugvertaald naar het Engels :-)

"This e-mail was sent by establishing your identity the mail bank server. You
must finish this process by the link downstairs to clicking to continue in the
next menu and your user name and guard word there fill in. This has been
done for your own security - because have some of our members no longer
access to their e-mail address and we must verifieren"
24-11-2005, 15:27 door Anoniem
Jammer dat die site het niet meer doet juist met dit soort dingen zou je
aan iedereen een oproep moeten doen dat ze nep gegevens invullen je
hebt dan twee vliegen in een klap je houd de vervalsers ff bezig waardoor
ze de mensen die wel eerlijke gegevens hebben ingevuld minder schade
toe kunnen brengen en je vergroot de pak kans van deze vervalsers en
mischien zelfs dat deze mensen door in dit geval de postbank geblokkeert
worden het mij 1 keer gelukt om op de site te komen heb gelijk ff alles
ingevuld hoop dat ze die nog ff binnen krijgen hebben ze een koekie van
eigen deeg hahahahahaah
26-11-2005, 02:55 door spatieman
wat ik me dan afvraag.
hoe weten die gasten wie een postbank klant is?
26-11-2005, 12:09 door Anoniem
ze sturen die dingen gewoon naar een hele grote groep
mensen, zitten altijd wel wat postbank klanten tussen.
01-12-2005, 14:31 door spatieman
mjaa, maar dan alsnog..
ik krijg gemiddeld een 250 emails van dat soort gekken, maar
van de postbank zit er niet tussen.

mijn email adres us vooral bij 419 scammers gelieft,
alhoewel ik het vreemd vind (gezien ik wel over 19 email
adressen praat, waarvan er 5 nog nooit gebruikt zijn worden)
,het voornamelijk op die nooit gebruikte adressen voorkomt..
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.