In een ver verleden wist iedereen waarom een "floppy disk" een "floppy" was, waren computers nog niet allemaal Windows machines en was het zwarte scherm van DOS de standaard "desktop". Virusschrijvers waren jongeren die virussen voor hun plezier schreven. Ze deden het voor zichzelf, uit technisch oogpunt of om "wraak" te nemen op de wereld. Sommige virussen waren eenvoudig, andere weer gecompliceerd, voorzien van "stealth technologieen", zo blikt de Russische virusbestrijder Eugene Kaspersky terug op het verleden.
In die tijd bestonden er nog "echte" virussen, en werden er wekelijks 100 nieuwe aan de anti-virus database toegevoegd. Tegenwoordig is de meeste malware commercieel, ontworpen om geinfecteerde netwerken te besturen en geld te verdienen. Af en toe worden er nog "echte" virussen en Trojaanse paarden gevonden, maar lang niet meer zoveel als tien jaar geleden.
Het aantal tieners dat toegang heeft tot een computer is echter gigantisch gegroeid, dus waarom zijn er niet meer "echte" virussen en Trojaanse paarden? Volgens Kaspersky komt dit doordat virusschrijvers tegenwoordig bezig zijn met het spelen van online games. Ze hoeven zich niet meer door het schrijven van virussen te bewijzen, omdat ze dit al in hun virtuele spelwereld kunnen doen.
Tevens heeft Kaspersky dit overzicht online gezet waarin gekeken wordt naar de anti-virusindustrie en de problemen waar het mee te maken heeft.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.