Veel internetgebruikers zullen nog bekend zijn met de spyware van Gator. Het bedrijf stond aan het begin van de spyware en adware epidemie en wist miljoenen computers met pop-ups te overladen. Gator verdiende hier miljoenen mee, maar werd ook als de belichaming van het digitale kwaad gezien. Verschillende rechtszaken volgden, maar zonder al teveel impact op de bedrijfsvoering.
Eind 2003 besloot Gator dat het tijd was voor een "makeover" en veranderde het van naam. De adware verspreider ging voortaan als Claria door het leven. En de naamswijzing had succes, want begin dit jaar verscheen er een persbericht waarin Claria liet weten dat McAfee haar applicaties niet meer als "gevaarlijke dreigingen" zag. Een jaar eerder bestempelde McAfee Claria nog als een van de grootste digitale dreigingen. Ook Microsoft wist men zover te krijgen om de programma's niet door de anti-spyware van de softwaregigant te laten verwijderen. Wired beschrijft in dit artikel hoe Claria de adware oorlog wist te winnen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.