image

10 punten ter voorbereiding van een nieuwe Linux installatie

vrijdag 2 december 2005, 09:35 door Redactie, 19 reacties

Welke Linux distributie je ook kiest, er zijn tenministe 10 dingen die gedaan moeten worden om het besturingssysteem klaar te maken voor het dagelijkse gebruik. Dit artikel beschrijft deze tien punten die van toepassing zijn op een nieuwe Linux installatie:

1. Install de nieuwste patches
2. Maak en configureer gebruikers accounts
3. Beveilig de root toegang
4. Beveilig de fysiek toegang
5. Verwijder onnodige services of schakel ze uit
6. Controleer de netwerktoegang
7. Configureer en audit de systeemlogs
8. Configureer de bestandsrechten
9. Stel een plan op voor disaster recovery
10. Plan systeemonderhoud
Update: tekst aangepast

Reacties (19)
02-12-2005, 10:04 door Anoniem
11. Toch maar weer windows erop, omdat het systeem zo onvriendelijk is.
02-12-2005, 10:13 door wimbo
Vervang 'root' voor 'administrator' en het verhaal is niet
anders voor een MS server.
02-12-2005, 10:16 door bustersnyvel
Dit artikel beschrijft deze tien punten ter voorbereiding van
een nieuwe Linux installatie


Ehm... is dit niet ter afsluiting van een nieuwe Linux
installatie? Zorgen dat je helemaal up to date bent, om
vervolgens alles van je computer af te gooien en er een
nieuwe Linux op te zetten, lijkt me een beetje onzinnig.

En aan "Anoniem": dit lijstje geldt voor alle systemen, ongeacht het OS dat er op draait. Denk je nou echt dat er een systeem is dat veilig is als een boefje fysieke toegang heeft tot dat systeem? Of denk je dat er systemen zijn waarmee je je niet hoeft voor te bereiden op een ramp? Laat dat aan de bedrijven in New Orleans weten, die zullen er blij mee zijn.
02-12-2005, 10:39 door SirDice
Door Anoniem
11. Toch maar weer windows erop, omdat het systeem zo
onvriendelijk is.
Persoonlijk vind ik Windows heel erg onvriendelijk...
02-12-2005, 10:42 door Walter
Door SirDice
Door Anoniem
11. Toch maar weer windows erop, omdat het systeem zo
onvriendelijk is.
Persoonlijk vind ik Windows heel erg onvriendelijk...

Persoonlijk ben ik het daar erg mee eens.
02-12-2005, 11:46 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
02-12-2005, 14:46 door Anoniem
Door Hugo
Door Anoniem
11. Toch maar weer windows erop, [color=grey]omdat het
systeem zo
onvriendelijk is.[/color]

- omdat je te lui bent om een handleiding te lezen
- omdat je een domme Windows gebruiker bent en dus geen echt
verstand van computer hebt
- je geen idee hebt waar je over praat, maar 't leuk vindt
om te flamen


En daar ben ik het weer mee eens :)
02-12-2005, 15:08 door Anoniem
12. Stuur een mailtje naar de schrijver van dit artikel en meldt dat het een
onzinnig artikel is. De opgegeven lijst heeft nl. niet met Linux en/of Windows
te maken. Voor elk OS/Systeem wat je plaatst moet je dit doen. Het gaat er
om hoe lang je per punt bezig bent, of er standaardisatie mogelijk is, de
herbruikbaarheid per installatie en stabiliteit van de installatie.
Als je denkt dat een GUI gebruikersvriendelijkheid brengt is dat onzin. Het
vinkjes-syndroom zegt genoeg... men onthoudt alleen nog maar waar welk
vinkje aan moet en niet meer wat het vinkje betekent.
02-12-2005, 15:58 door Anoniem
bovendien is het als je eenmaal begrijpt waar het over gaat
makkelijker om een tekstbestand aan te passen dan een scherm
met 8 tabbladen en 3 submenu's en pulldowns etc

ik zal voor het gemak maar niet beginnen over registry keys
voor de echt spannende instellingen
02-12-2005, 16:24 door Rob Jansen
Dit lijstje is bedoeld voor servers, ligt er ook aan, of
die server bereikbaar is vanaf internet. Het fysiek
beveiligen lijkt me bedoeld voor servers die bij bedrijven
staan, ik zet me thuis server niet in een afgesloten kamer.

Voor een Linux desktop lijkt me dit onzin.
03-12-2005, 00:40 door Anoniem
muv. punt 4 denk ik dat (als windows gebruiker) deze lijst
best te gebruiken is voor thuisgebruik. Maar met mijn 10
minuten linux ervaring kan ik daar natuurlijk niet over
oordelen =)

Heb die pagina wel opgeslagen in mijn favorieten voor mijn
tweede pc, wat een Apple of Linux bak moet worden.
03-12-2005, 14:10 door Anoniem
3. Beveilig de root toegang
Standaard geen root rechten alleen sudo rechten op Ubuntu.

5. Verwijder onnodige services of schakel ze uit
ligt maar net aan je (gescripte) installatie...

Alleen op een propetairy OS zoals MS zit je nog met
activatie en licentiecodes die niet te automatiseren zijn.
Ik vraag me af of een linux machine makkelijker te
clonen/deployen is. Iemand hier ervaring mee op MKB niveau?
03-12-2005, 18:07 door Anoniem
Door Hugo
Door Anoniem
11. Toch maar weer windows erop, [color=grey]omdat het systeem zo
onvriendelijk is.[/color]

- omdat je te lui bent om een handleiding te lezen
- omdat je een domme Windows gebruiker bent en dus geen echt verstand
van computer hebt
- je geen idee hebt waar je over praat, maar 't leuk vindt om te flamen

dus windows gebruikers zijn dom en hebben geen verstand van
computers? right
03-12-2005, 23:41 door Anoniem
Door Anoniem
11. Toch maar weer windows erop, omdat het systeem zo
onvriendelijk is.
Linux is vriendelijkheid door verstand. Windows is
vriendelijkheid door gemakzucht.
05-12-2005, 02:04 door Anoniem
om maar even bij te dragen aan de flame war,
vorige week voor het eerst met winxp gewerkt... mijn
god...doe mij dan maar win2000, dat werkt nog een beetje
zoals een normaal mens zou verwachten.


alleen al een ip nummer aan de nic toewijzen is een hell,
iets wat je in ongeveer elk ander systeem met 1 commando kan.
anyway,
alle klik schermpjes zitten ook weer ergens anders
verstopt... maar soi, dan maar zo'n rare wizard... die gaat
allerlij rare bridges installeren en dan werkt het nog niet.
vervolgens al die troep weer verwijderen. na veel zoeken ip
instellingen klik scherm gevonden. ip en netmask ingevuld...
werkt het nog niet!
doe je ipconfig /all krijg je oude ip nr te zien?! dus denk
je dat je fout hebt ingevuld in klik scherm... maar nee daar
staat toch nog steeds het nieuwe ip nr ingevuld!!
oftwel ipconfig zegt iets anders als het klik schermpje.
reboot dan maar denk je... maar nee, helpt niets.
uiteindelijke oplossing?
zet in klik scherm het ip nr weer op dhcp, doe dan in cmd
ipconfig /release, vul dan in klik scherm ip nr in en dan
pas is zowel het klik scherm en ipconfig het met elkaar eens
over het hetzelfde ip nr en werkt het pas....
tsssssssssssssss....

moest ik ff kwijt.
05-12-2005, 11:14 door Anoniem
grappig dat als in een onderwerp Windows en Linux genoemd wordt, het
niet uit maakt waar het over gaat, maar er altijd een welles nietes
discussie ontstaat over wie beter, veiliger, gebruikersvriendelijker etc.. is.
Ik doe er ongeveer 6 muisklikken over om het ipnummer op mijn XP
machine aan te passen. In Linux misschien de hele morgen. Waarom? Ik
heb geen verstand van Linux. De moraal van dit verhaal? Ach......
05-12-2005, 13:50 door Beestig

Door Mr Anoniem
Ik doe er ongeveer 6 muisklikken over om het ipnummer op
mijn XP
machine aan te passen. In Linux misschien de hele morgen.
Waarom? Ik
heb geen verstand van Linux. De moraal van dit verhaal?
Ach......

1 regeltje op de prompt. Niet resetten, niet ergeren mja
idd, niet klikken *sigh*

Het klikvee is idd niet bijster op de hoogte van computers
zo zie je maar weer. Zou dat wel zo zijn, was dit een site
met heel weinig artikelen.
05-12-2005, 19:29 door Anoniem
gebruikersvriendelijkheid wordt meestal geinterpreteerd als
"ongeveer ergens iets bereiken zonder dat je enig idee hebt
waar je mee bezig bent"
in dat opzicht is windows veel gebruikersvriendelijker ja.
Wat dat op de lange duur voor effect heeft zien we overal om
ons heen.
08-12-2005, 00:43 door Anoniem
Door Hugo
Door Anoniem
11. Toch maar weer windows erop, [color=grey]omdat het
systeem zo
onvriendelijk is.[/color]

- omdat je te lui bent om een handleiding te lezen
- omdat je een domme Windows gebruiker bent en dus geen echt
verstand van computer hebt
- je geen idee hebt waar je over praat, maar 't leuk vindt
om te flamen
Niemand is te lui om een handleiding te lezen, mits er eens
duidelijk wordt uitgelegd wat ook een beginnend Linux
gebruiker onmiddelijk duidelijk wordt.

Er bestaan geen domme Windows gebruikers, helaas bestaan er
wel domme linux gebruikers die denken dat anderen alles
onmiddelijk moeten snappen wat zij met hun zg. kennis zouden
moeten snappen.

Hugo, als je Linux al het beste vindt, waarom ga je dan niet
mee ontwerpen om het systeem voor iedereen zeer duidelijk te
maken?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.