Voor klanten van financiële instellingen in Canada en de VS blijkt elk beveiligingsincident bij een financiële dienstverlener er één teveel en voldoende reden om massaal hun rekeningen op te zeggen dan wel hun activiteiten bij die instellingen te staken, zo blijkt uit onderzoek.
Het onderzoek toont aan dat financiële instellingen die geconfronteerd worden met een beveiligingsincident daarop direct afgerekend worden door hun klanten. Uit de “2005 EDS Financial Services Privacy and Customer Relationship Management Survey”, blijkt dat 30% van de consumenten zijn rekeningen direct zal onderbrengen bij een andere aanbieder. 10% heft een aantal van zijn rekeningen op en gaat daarmee naar een andere bank en 55% stopt helemaal met bankieren totdat ze het gevoel hebben dat de crisis is opgelost.
“De recente publicatie van belangrijke beveiligingsincidenten - security breaches - heeft consumenten aangezet tot het nemen van acties die er voor moeten zorgen dat hun persoonlijke informatie voldoende beschermd wordt”, aldus Peter Reid van EDS. “Consumenten zijn de belangrijkste drijfveer achter de huidige security- en privacy-initiatieven in de financiële sector. Maar niet alleen hier, het is tevens van invloed op de methodes die organisaties gebruiken voor het verzamelen en bewaren van gegevens voor marketingdoeleinden.”
Resultaten
53% van de ondervraagden vindt dat financiële instellingen persoonlijke gegevens niet mogen gebruiken voor het ontwikkelen van persoonlijke financiële profielen. Daar staat tegenover dat slechts 23% bezwaar heeft tegen het ontvangen van persoonlijk advies.
93% vindt dat financiële instellingen niet het recht hebben persoonlijke informatie te delen met derden. Het overgrote deel geeft echter wel aan dat bepaalde informatie wel gedeeld mag worden met andere afdelingen die zich bijvoorbeeld bezighouden met credit cards of verzekeringen.
Gegevens die wel gedeeld mogen worden met andere afdelingen zijn emailadressen (41%), aantal jaren dat iemand al klant is (40%), aantal en type rekening (37%), investeringsprofiel (37%), aantal en type investeringsrekening (35%), activa en persoonlijke waarde (33%) en saldo (32%).
De bereidheid deze persoonlijke informatie te delen, is het gevolg van het vertrouwen in financiële instellingen. Uit het onderzoek blijkt dat 93% van de ondervraagden vertrouwt op de bekwaamheid van financiële instellingen om hun persoonlijke informatie te beschermen.
79% van de ondervraagden maakt gebruik van online bankieren. Gemak en eenvoud in gebruik zijn daarvoor de belangrijkste redenen. Zij zien echter ook de gevaren die hieraan verbonden zijn zoals diefstal van indentiteit (81%), fraude (59%), onvoldoende encryptie van gevoelige gegevens (48%) en phishing (44%).
“De resultaten van het onderzoek bevestigen datgene wat wij al langer zien in deze industrie”, zegt Jean-Louis Bravard van EDS. “Het beschermen van de persoonlijke gegevens van consumenten is niet alleen van belang om te kunnen voldoen aan alle wet- en regelgevingen, het is tevens essentieel als het gaat om het opbouwen van een solide klantenbestand. Aanbieders van financiële diensten moeten meer aandacht besteden aan de veiligheid van gegevens want anders gaan ze klanten verliezen aan concurrenten.”
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.