image

Beveiligingsincident reden tot opzeggen bankrekening

dinsdag 6 december 2005, 13:40 door Redactie, 5 reacties

Voor klanten van financiële instellingen in Canada en de VS blijkt elk beveiligingsincident bij een financiële dienstverlener er één teveel en voldoende reden om massaal hun rekeningen op te zeggen dan wel hun activiteiten bij die instellingen te staken, zo blijkt uit onderzoek.

Het onderzoek toont aan dat financiële instellingen die geconfronteerd worden met een beveiligingsincident daarop direct afgerekend worden door hun klanten. Uit de “2005 EDS Financial Services Privacy and Customer Relationship Management Survey”, blijkt dat 30% van de consumenten zijn rekeningen direct zal onderbrengen bij een andere aanbieder. 10% heft een aantal van zijn rekeningen op en gaat daarmee naar een andere bank en 55% stopt helemaal met bankieren totdat ze het gevoel hebben dat de crisis is opgelost.

De recente publicatie van belangrijke beveiligingsincidenten - security breaches - heeft consumenten aangezet tot het nemen van acties die er voor moeten zorgen dat hun persoonlijke informatie voldoende beschermd wordt”, aldus Peter Reid van EDS. “Consumenten zijn de belangrijkste drijfveer achter de huidige security- en privacy-initiatieven in de financiële sector. Maar niet alleen hier, het is tevens van invloed op de methodes die organisaties gebruiken voor het verzamelen en bewaren van gegevens voor marketingdoeleinden.

Resultaten
53% van de ondervraagden vindt dat financiële instellingen persoonlijke gegevens niet mogen gebruiken voor het ontwikkelen van persoonlijke financiële profielen. Daar staat tegenover dat slechts 23% bezwaar heeft tegen het ontvangen van persoonlijk advies.

93% vindt dat financiële instellingen niet het recht hebben persoonlijke informatie te delen met derden. Het overgrote deel geeft echter wel aan dat bepaalde informatie wel gedeeld mag worden met andere afdelingen die zich bijvoorbeeld bezighouden met credit cards of verzekeringen.

Gegevens die wel gedeeld mogen worden met andere afdelingen zijn emailadressen (41%), aantal jaren dat iemand al klant is (40%), aantal en type rekening (37%), investeringsprofiel (37%), aantal en type investeringsrekening (35%), activa en persoonlijke waarde (33%) en saldo (32%).

De bereidheid deze persoonlijke informatie te delen, is het gevolg van het vertrouwen in financiële instellingen. Uit het onderzoek blijkt dat 93% van de ondervraagden vertrouwt op de bekwaamheid van financiële instellingen om hun persoonlijke informatie te beschermen.

79% van de ondervraagden maakt gebruik van online bankieren. Gemak en eenvoud in gebruik zijn daarvoor de belangrijkste redenen. Zij zien echter ook de gevaren die hieraan verbonden zijn zoals diefstal van indentiteit (81%), fraude (59%), onvoldoende encryptie van gevoelige gegevens (48%) en phishing (44%).

De resultaten van het onderzoek bevestigen datgene wat wij al langer zien in deze industrie”, zegt Jean-Louis Bravard van EDS. “Het beschermen van de persoonlijke gegevens van consumenten is niet alleen van belang om te kunnen voldoen aan alle wet- en regelgevingen, het is tevens essentieel als het gaat om het opbouwen van een solide klantenbestand. Aanbieders van financiële diensten moeten meer aandacht besteden aan de veiligheid van gegevens want anders gaan ze klanten verliezen aan concurrenten.

Reacties (5)
06-12-2005, 14:41 door Anoniem
Het zou tijd worden als dit bij Nederlandse klanten eens
normaal werd: zonder schroom laten banken het toe dat
bedrijven zonder machtiging geld van je rekening kunnen
afschrijven. Banken voeren namelijk geen controle uit of er
terecht aan iemands geld gezeten wordt. Daarna voeren banken
ook geen sancties uit bij bedrijven die dit doen, die mogen
er gewoon mee doorgaan. Een groot gebrek aan veiligheid bij
de banken en de klant mag voor de gevolgen opdraaien.
06-12-2005, 15:37 door Anoniem
Door Anoniem
Het zou tijd worden als dit bij Nederlandse klanten eens
normaal werd: zonder schroom laten banken het toe dat
bedrijven zonder machtiging geld van je rekening kunnen
afschrijven. Banken voeren namelijk geen controle uit of er
terecht aan iemands geld gezeten wordt. Daarna voeren banken
ook geen sancties uit bij bedrijven die dit doen, die mogen
er gewoon mee doorgaan. Een groot gebrek aan veiligheid bij
de banken en de klant mag voor de gevolgen opdraaien.

Ik ben voor een database waarin je als consument kunt zien welke
automatische incasso's open staan, met tevens de mogelijkheid om het
getekende formulier in te kunnen zien en eventueel bezwaar te kunnen
maken.

Bedrijven die machtigingen ontvangen moeten die namelijk bewaren en
kunnen overleggen met de bank van de klant. Lijkt mij prima dat deze
machtigingen verzameld worden en via je eigen bank ingezien kunnen
worden.

-R.
06-12-2005, 19:04 door Anoniem
Is het niet zo dat bedrijven een automatische incasso kunnen
doen als ze een naam + geboortedatum hebben? Dit is mij een
keer verteld door een medewerker van de Postbank, leuk voor
de bedrijven die dat doen. Die kunnen op die manier bij
sommige mensen ongemerkt wat extra euro's naar binnen harken..
06-12-2005, 20:37 door Anoniem
En terecht dat het gebeurd, zou hier ook veel vaker moeten
gebeuren. Zelf vind ik de manier waarop de postbank richting
internet bankieren zit te pushen al zeer vervelend, en ben
daarom van plan om over te stappen, ik ben er alleen nog
niet uit waar naartoe :-)

Wat dat betreft lijkt het wel of de banken bij de
muziekindustrie in de leer zijn geweest: vooral niet naar
klanten luisteren.
19-12-2008, 00:50 door Anoniem
Ik ben niet voor niets al 'n jaar weg bij de pleurisbank.. (postbank)
Niet dàt security-related issues 't onderliggende probleem waren, das' de veroorzaker niet van de kredietcrisis.
Das' het Kapitalisme al. (echo-centrisme; knip-plak)
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.