image

Big brother monitort reizigers met nieuwe OV-chipkaart

dinsdag 13 juni 2006, 13:20 door Redactie, 28 reacties

Vanaf 2009 zullen alle strippenkaarten en treinkaartjes in Nederland worden vervangen door de nieuwe OV-chipkaart. De OV-chipkaart vervangt losse treinkaartjes, strippenkaarten, abonnementen of kortingskaarten. Kortom: één kaart als betaalmiddel voor trein, bus, tram en metro. De verkoop van de strippenkaart wordt rond 2008 afgebouwd. Uiterlijk 1 januari 2009 wordt de strippenkaart als vervoersbewijs afgeschaft.

De kaart is straks het enige geldige plaatsbewijs in het openbaar vervoer. Voor mensen die niet veel reizen of toeristen bestaat de mogelijkheid om losse kaartjes te kopen. Nederland is met de invoering van de OV-chipkaart in trein, metro, tram en bus het eerste land ter wereld met een geïntegreerd nationaal kaartsysteem.

Volgens minister Peijs is de kaart makkelijker in het gebruik. Het stelt vervoersbedrijven in staat om het reisgedrag van de reizigers te monitoren en in kaart te brengen. Op de site van de chipkaart staat dat het mogelijk blijft om anoniem te reizen, wat kan met een anonieme OV-chipkaart. Of met een wegwerpkaart, die sommige OV-bedrijven aanbieden. Aan deze kaarten zijn geen persoonsgegevens verbonden.

Als nadeel kan men geen persoonsgebonden reisproducten gebruiken en loopt men kortingsregelingen mis. Het is dus de vraag hoeveel mensen hun privacy voor wat korting opofferen.

Reacties (28)
13-06-2006, 13:29 door Anoniem
Eindelijk een systeem om die rottige strippenkaarten weg te
werken.
Kan mij niet vlug genoeg gaan. Ik heb trouwens al enige
maanden zo'n chipkaart en het bevalt me prima. En wat kan
het mij schelen als ze weten dat ik met de bus naar het
station ga en daar vandaan naar het werk? ze kunnen me toch
ook al volgen met de GSM.
13-06-2006, 13:35 door awesselius
Ik heb momenteel een voordeelurenkaart. Deze is momenteel
niet voorzien van een chip. Ik denk echter dat dat straks
dus is geintegreerd in 1 kaart.

Ik zou daar wel een verstorend hoesje omheen gaan doen (tin
foil?). Ik denk ook wel dat ze de prijzen van anonieme
kaarten zodanig hoger maken, dat je eerder kiest voor een
goedkopere. Je verliest dus niet alleen je privacy, je moet
meer betalen om het te behouden. Wat dus de spuigaten zou
gaan uitlopen.

Sommige dingen vind ik niet erg dat ze monitoren, maar het
kan ook wel uit de hand lopen. De tijd dat de klant centraal
stond als 'koning' is voorbij. De klant is 'slaaf', '
melkkoe' en moet vooral dom of onwetend gelaten worden,
zodat er meer uit te halen valt.

Bedrijven die mij als nummer (of nog erger als chipje)
behandelen, zijn bij mij weer terug bij af. Echter als er
geen betaalbare alternatieven voor zijn, dan wordt het
lastig. De NS heeft geen concurrent op het spoor......

- Unomi -
13-06-2006, 13:43 door SirDice
De kaart is straks het enige geldige plaatsbewijs in het openbaar vervoer.
Correctie.. Het is een vervoersbewijs.. Geen plaatsbewijs.. Een plaatsbewijs zou betekenen dat je een (toegewezen) plaats hebt waar je kan zitten.. We weten allemaal dat dat niet het geval is in het openbaar veevervoer.
13-06-2006, 13:48 door Anoniem
Mwah je moet je afvragen in hoe verre zo'n anonieme kaart
echt 'anoniem is'.
Op het moment dat ze het naast de locatiegegevens van je
telefoon leggen is je kaart opeens niet zo anoniem meer.
13-06-2006, 13:53 door Skizmo
nou . .dat wordt dus geen openbaar vervoer meer voor mij
vanaf 2009.
13-06-2006, 14:20 door Anoniem
Door SirDice
De kaart is straks het enige geldige plaatsbewijs in
het openbaar vervoer.
Correctie.. Het is een vervoersbewijs.. Geen plaatsbewijs..
Een plaatsbewijs zou betekenen dat je een (toegewezen)
plaats hebt waar je kan zitten.. We weten allemaal dat dat
niet het geval is in het openbaar veevervoer.

Nog een correctie: een vervoersbewijs geeft geen garantie op
vervoer. Ooit een conducteur horen vertellen de trein werd
'opgeheven'? Niet vliegensvlug thuis, maaqr gewoon niet thuis...
13-06-2006, 14:33 door Anoniem
Laatst nog de bus genomen ergens in italie. Een vaag bonnetje bij de
vriendelijke chaufeur was genoeg met een knipje er in. Niets high-tech, en
toch schijnt het daar te werken.

En dan heb ik het dus nog niet gehad over de prijs die een fractie is van
wat je hier betaald.
13-06-2006, 15:43 door Anoniem
Het zal wel te doen zijn zo'n ding met valse persoonsgegevens te
bestellen, of kaarten te ruilen zoals met AH bonuskaarten ook gebeurt..
Aangezien je straks het station niet meer opkomt zonder zo'n kaart zal de
kaartcontrole in de trein wel vrijwel afgeschaft worden, en anders zal men
wel niet bij elke chipkaart de naam apart gaan controleren. Het big brother
effect ervan lijkt me dus gelukkig best wel te verstoren.
13-06-2006, 15:56 door wimbo
Door SirDice
De kaart is straks het enige geldige plaatsbewijs in
het openbaar vervoer.
Correctie.. Het is een vervoersbewijs.. Geen plaatsbewijs..
Een plaatsbewijs zou betekenen dat je een (toegewezen)
plaats hebt waar je kan zitten.. We weten allemaal dat dat
niet het geval is in het openbaar veevervoer.

Door privacy zaken zullen veel mensen gewoon weer de auto
pakken. Dus het wordt weer een plaatsbewijs....
13-06-2006, 16:00 door SirDice
Door Anoniem
Door SirDice
De kaart is straks het enige geldige plaatsbewijs in het openbaar vervoer.
Correctie.. Het is een vervoersbewijs.. Geen plaatsbewijs.. Een plaatsbewijs zou betekenen dat je een (toegewezen) plaats hebt waar je kan zitten.. We weten allemaal dat dat niet het geval is in het openbaar veevervoer.
Nog een correctie: een vervoersbewijs geeft geen garantie op vervoer.
Dat zei ik ook niet.. Het geeft wel de garantie dat je mee mag, als'ie komt en als je er nog bij past ;)
13-06-2006, 16:36 door Anoniem
Tja, om de mensen die in de waan zijn 'ik heb niets te verbergen'
nog een idee te geven... Jullie denken echt dat alleen de NS enzo
bij die gegevens kan? Er staat NERGENS dat ze de gegevens niet
kunnen uitlekken of verkopen aan de hoogste bieder...dadelijk
krijg je automatische mailtjes over aanbiedingen voor een
vakantiehuis... Want ja, volgens de gegevens ga je elke zaterdag
naar dat ene dorp... Dat je vrouw denkt dat je naar de
voetbalclub gaat... tja, we hadden immers niets te verbergen
toch? Het kan natuurlijk in het land van balkenellende, zalm en
dommer doorslaan naar net zoals met de GSM... op een gegeven
moment wordt er geharvest en blijkt uit de mastgegevens dat jij
121km/h hebt voortbewogen... En als je dan niet binnen 3 dagen
je treinkaartje of vliegtuigticket hebt overlegd (de enige legale
manieren om sneller dan 120km/h te mogen verplaatsen), dan
krijg je volautomatisch een bekeuring binnen... Allemaal in de
naam van automatisering, zoals bijv "wet mulder" waarbij we
allemaal schuldig tot tegendeel bewezen is... 'omdat er zoveel
bekeuringen uitgeschreven worden'... Nou, mijn oplossing, schrijf
er dan minder uit ipv onze GRONDWET met voeten te treden.
13-06-2006, 16:51 door Anoniem
Het is dus de vraag hoeveel mensen hun privacy voor
wat korting opofferen.

Het is dus de vraag hoeveel mensen hun privacy voor 40%
korting opofferen.
13-06-2006, 17:29 door lmb
Ik voorzie een nieuw spelletje. OVChip flashen. Met je RFID
flasher de OVChip kaarten van reizigers onbruikbaar maken.

Voor het gereedschap :
http://events.ccc.de/congress/2005/wiki/RFID-Zapper(EN)
13-06-2006, 21:21 door Anoniem
Door lmb
Ik voorzie een nieuw spelletje. OVChip flashen. Met je RFID
flasher de OVChip kaarten van reizigers onbruikbaar maken.

Net zo geweldig als mijn radardetectordetector-zapper... Maar
uiteindelijk is het helemaal niet interessant als je auto in beslag
genomen wordt omdat die digibetische agenten geen idee
hebben dat hun radardetectordetector geen radardectoren
detecteert maar het middenfrequent van heterodyne ontvangers
... Dus ook mijn portofoon reageert ie op, op mijn scanner, mijn
electrosmog ontvanger (maar niet op mijn radardetector hahaha
)..
14-06-2006, 01:32 door Anoniem
Door Anoniem
Tja, om de mensen die in de waan zijn 'ik heb niets te verbergen'
nog een idee te geven... Jullie denken echt dat alleen de NS enzo
bij die gegevens kan? Er staat NERGENS dat ze de gegevens niet
kunnen uitlekken of verkopen aan de hoogste bieder...dadelijk
krijg je automatische mailtjes over aanbiedingen voor een
vakantiehuis... Want ja, volgens de gegevens ga je elke zaterdag
naar dat ene dorp... Dat je vrouw denkt dat je naar de
voetbalclub gaat... tja, we hadden immers niets te verbergen
toch? Het kan natuurlijk in het land van balkenellende, zalm en
dommer doorslaan naar net zoals met de GSM... op een gegeven
moment wordt er geharvest en blijkt uit de mastgegevens dat jij
121km/h hebt voortbewogen... En als je dan niet binnen 3 dagen
je treinkaartje of vliegtuigticket hebt overlegd (de enige legale
manieren om sneller dan 120km/h te mogen verplaatsen), dan
krijg je volautomatisch een bekeuring binnen... Allemaal in de
naam van automatisering, zoals bijv "wet mulder" waarbij we
allemaal schuldig tot tegendeel bewezen is... 'omdat er zoveel
bekeuringen uitgeschreven worden'... Nou, mijn oplossing, schrijf
er dan minder uit ipv onze GRONDWET met voeten te treden.

"Iedereen word geacht de wet te kennen" is nog steeds van toepassing in
onze WETGEVING. *LOL* probeer het maar....
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet#Wanneer_is_een_wet_geldig
14-06-2006, 08:45 door Anoniem

Door privacy zaken zullen veel mensen gewoon weer de auto
pakken. Dus het wordt weer een plaatsbewijs....

En gaan jullie dan ook omrijden om bv de trajectcontrole bij Breukelen te
omzeilen?? Wen er maar aan, je wordt overal gescand..
14-06-2006, 09:31 door Anoniem
Ik vraag mij af wat nu precies de bedoeling is van het in
kaart brengen van het reis gedrag.

Als het hierbij gaat om te kijken wat het aanbod is op
bepaalde trajecten op bepaalde tijden en daar de lengte van
- en het soort trein op af te stemmen, dan kan ik dit alleen
maar toejuigen. Het is uitermate vervelend als er een te
kleine trein ingezet wordt in de spits.

Aan de andere kant wordt het dan ook mogelijk om
individuelen te volgen. Hier zit natuurlijk het discussie
punt. Stel je voor dat de politie een misdadiger zou willen
volgen. "Hij is via straat a naar straat b gegaan en daarna
niet meer gezien, heeft iemand informatie, hier is de foto".
Jazeker, hij is via station a naar station b gegaan. Prima,
maar zal dit scenario voorkomen? Ik denk het niet. Teminste,
alleen een erg domme misdadiger zou een kaart gebruiken met
zijn persoonsgegevens.

Dus wie ga je dan volgen? Mensen die zeggen op plek a
geweest te zijn maar eigenlijk op plaats b waren? Kan handig
zijn in een rechtzaak, mits het als bewijs mag worden
gezien. (Weet iemand of dit ontvankelijk is in een rechtzaak?)

Dus als misdadigers anonieme OV kaarten gebruiken,
wie zou je dan moeten gaan volgen? De gewone werkende mens?
Wat voor nut zou dit hebben?

Laten we maar hopen dat ze langere treinen inzetten in de spits.
14-06-2006, 09:45 door Anoniem
Door wimbo

Door privacy zaken zullen veel mensen gewoon weer de auto
pakken. Dus het wordt weer een plaatsbewijs....

tot het rekeningrijden weer op de planning staat
14-06-2006, 10:24 door SirDice
Door Anoniem
Jullie denken echt dat alleen de NS enzo bij die gegevens
kan? Er staat NERGENS dat ze de gegevens niet kunnen
uitlekken of verkopen aan de hoogste bieder...dadelijk krijg
je automatische mailtjes over aanbiedingen voor een
vakantiehuis...
Wel eens van de Wet Bescherming Persoonsgegevens gehoord?
http://www.cbpweb.nl/vv/vv_bet_verzet_4_rechten.shtml
14-06-2006, 17:56 door Anoniem
Door Anoniem
Door wimbo

Door privacy zaken zullen veel mensen gewoon weer de auto
pakken. Dus het wordt weer een plaatsbewijs....

tot het rekeningrijden weer op de planning staat

al 's gezien hoeveel camera's er op de autosnelwegen hangen?
die worden heus niet alleen gebruikt voor het bekijken van
ongevallen hoor, automatische nummerplaatherkenning is
ondertussen een technologisch makkie..
14-06-2006, 20:02 door inglorion
"Big Brother is watching you" was inderdaad ook mijn eerste
gedachte. Met het kunnen volgen van mobieltjes, deze
chipkaarten, de pinpas en chipknip, straks rekeningrijden,
etc. etc. wordt het steeds makkelijker voor dienstverleners,
de overheid, en eventuele kwaadwillenden om ons te volgen.

Aan de andere kant weet ik nog steeds niet waar we precies
bang voor moeten zijn. Wat zou het als ze weten waar we
geweest zijn en wat we gekocht hebben? Als je niets fout
hebt gedaan, hoe gaan ze het dan tegen je gebruiken? Als je
wel iets fout hebt gedaan, zouden wij dan niet willen dat ze
het tegen je gebruiken?

Als het een systeem was met het _doel_ om criminelen te
vangen, zou ik me afvragen of het de investering wel waard
is (veel informatie om door te ziften, ongetwijfeld veel
valse positieven). Maar dat is hier niet het doel.

En voor de mensen die bang zijn dat er een moment komt dat
het systeem (door slechte wetten) toch gebruikt kan worden
om mensen te veroordelen die niks fout hebben gedaan: is dan
niet het probleem dat die wetten verkeerd zijn, i.p.v. dat
de informatie beschikbaar is?
15-06-2006, 05:24 door Anoniem
"Het is dus de vraag hoeveel mensen hun privacy voor wat korting
opofferen. "

Kennelijk is men vergeten dat indien je nu al een abonnement hebt, het vrij
eenvoudig gezien de vele camera's rondom stations en in sommige
bussen middels gezichtsherkenning iemand te volgen.

Het enige verschil is dat het nu ook kan op veel lichtere hardware en dus
het goedkoper kan.
15-06-2006, 05:30 door Anoniem
Door Anoniem
En dan heb ik het dus nog niet gehad over de prijs die een fractie is van
wat je hier betaald.

In buitenwijk van Madrid had ik een ritje van ongeveer 10 kilometer, kost 1
euro 35.
De terug weg wederom 1,35 betaald.
Dus 20 kilometer voor 2,70.

Probeer eens binnen een middelgrote stad maar eens met een enkeltje
van 3 euro (of is dat al weer duurder?) maar eens verder van 5 kilometer te
komen.

Ik denk dat door nationale OV-chip in te voeren het OV ook maar meteen
gratis moet maken, na dat de nieuwigheid er vanaf is, kunnen ze met de
verzamelde gegevens de daadwerkelijke kosten berekenen als ook deze
gegevens gebruiken voor marketing doeleinden (b.v. OV-chipcard gerichte
reclame in de bus) waaruit de bedrijven hun inkomsten kunnen
genereren.

Het is namelijk belachelijk dat je voor een ritje van 5 kilometer 3 euro moet
neerleggen, terwijl je ook 3 liter diesel kunt kopen waarmee je met een
beetje auto al 60 kilometer mee kunt rijden. (ja, afschrijven, verzekering,
wegenbelasting etc.., maar indien je regelmatig die OV gebruikt ben je
altijd met eigen vervoer voordeliger uit)
15-06-2006, 05:33 door Anoniem
Door Anoniem
[En gaan jullie dan ook omrijden om bv de trajectcontrole bij Breukelen te
omzeilen?? Wen er maar aan, je wordt overal gescand..

Waarom een traject controle omzeilen?
Zolang ze geen foto's maken van de inzittenden, kunnen ze alleen maar
aantonen dat het stuk ijzer zich op die baanvak heeft voortbewogen.

Zolang je GSM niet bij je hebt (uit zetten is bij sommige merken niet echt
mogelijk) is er geen sprake van schending van je privacy.

Overigens vraag ik mij af in hoeverre de OV-chip overdraagbaar is, immers
indien er niet middels pasfoto of biometrisch gegeven word
geïndentificeerd, weet men alleen waar het pasje is geweest en niet de
rechtmatige eigenaar.
16-06-2006, 15:49 door Anoniem
Technologie en Privacy:

Eerst zorgde men voor de 'Vraag'
Toen voor de 'Afhankelijkheid'
En nu bestaat er de 'Noodzaak'

Voorbeeld:
Luiers en Babyvoeding, ouders zijn vervreemd geraakt van de
wasbare katoenen Luier (want dat is vies en 'zware' arbeid, oke leuk
is anders) en het 'prakken' van wat groente voor de kleine (dat zou
ongezond zijn) waardoor alle ouders hun kroost de Pampers
omplakken en de Olvarit in de bekkies gieten...... Het geld vliegt je
'zak' uit met die 'geweldige' producten.

In dit voorbeeld kun je Pampers ook vervangen door email en
Olvarit met internet bankieren. We hebben het zelf laten gebeuren.
Luiers en babyvoeding is een Miljarden business, net als technologie.

Zo haal je heel langzaam (en onzichtbaar) ALLE privacy bij de
burgers weg.
Dit 'plan' of deze werkwijze is al heel erg lang in gebruik en 'werkt'
nog steeds.
19-06-2006, 14:37 door Anoniem
Wat maken jullie je nou allemaal druk om je privacy?
Net alsof jullie veel te verbergen hebben ofzo, wat een gezeik..
26-08-2006, 17:36 door Anoniem
Door Unomi
Ik heb momenteel een voordeelurenkaart. Deze is momenteel
niet voorzien van een chip. Ik denk echter dat dat straks
dus is geintegreerd in 1 kaart.

- Unomi -

Ik had een paar maanden geleden al wél naast m'n tot 2007 geldige
voordeelurenkaart 'gratis' een nieuwe voordeelurenkaart toegezonden
met
opeens ook weer m'n oude pasfoto er op, dezelfde van toen
voordeelurenkaarten pasfoto's hadden. Er zat óók een ov chipkaart
logo op (een roze 'leesmij' logo van de bibliotheek lijkt het wel)
en een begeleidende brief over het gebruik van de ov chipkaart
mbt reizen op saldo in bv de metro's en het kunnen laden van een reis
tussen Rottterdam Centraal en Hoek van Holland.

Ik heb gisteren voor het eerst een tientje proberen te laden op de
kaart bij de metro in Rotterdam Centraal.
Ik kon inchecken en uitchecken en zag "saldo -1,26"
Hè? Dus ik bij een andere oplaadautomaat transacties bekijken,
stond er dat opgeladen tientje niet bij.
Met de uitgeprinte bonnetjes, waar wel iets van een tientje opstond
naar de balie gegaan in Rotterdam Beurs
en daar zeiden ze eerst dat de voordeelurenkaart helemaal geen
chipkaart had, er zat wel een magneetstrip op, maar dat was iets
anders. (Geen flauw idee waar die voor is, want in een museum kun je
er niet meer mee).
Een magneetstrip en ov chip zou ook niet samen op een kaart kunnen
zei de man achter de balie; dat zou elkaar bijten :? .
Ik zei dat het wel degelijk een chipkaart moest zijn, ik had immers een
brief gehad en bovendien gaven de oplaadpunten wel transacties weer.

De man legde de kaart op een kaartlezer; die hebben zij bij de kassa
en daar stonden inderdaad de transacties op van het in en uitchecken.

Wat bleek? Het tientje was wel van m'n girorekening en in het systeem
beland, maar blijkbaar 'corrupted' of helemaal niet op m'n kaart gezet.

Ik moest een formulier invullen en kon het tientje terugkrijgen,
of dat hij het op m'n kaart stortte.
Ik heb dat laatste gedaan, want ik stond immers negatief.

Ik heb gevraagd over negatief staan:
• Je kunt pas weer inchecken als het weer positief is.
Geblokkeerd wordt je kaart als je
• 3 keer vergeten bent uit te checken,
plus natuurlijk ben je die 4€ "borg" ook kwijt dan,
• 12 keer flink tot in negatief saldo gereisd hebt,
zoiets is me verteld.

Verder is het nog niet zo dat je automatisch in de trein korting
krijgt als je in daluren reist met je voordeelurenkaart en 'gewoon'
met saldo in en uitcheckt tussen R'dam en Hoek van Holland.
Je kunt wel een 'kortingskaartje' laden van te voren voor dat traject,
wat ze in de trein met een apparaat kunnen aflezen.

Of een NS Easy chipkaart aanschaffen, €25 om wél automatisch met
50% te kunnen reizen buiten de ochtend én buiten de middagspits.
Ik heb nog geen zin gehad om naar het strand te gaan, dus ervaring
met ov chip in de trein heb ik nog niet.

Dit was de vuurdoop van Sanne met de Voordeelurenkaart als OV
chipkaart.

Mvgr, Sanne
11-12-2007, 11:22 door Anoniem
Door Anoniem
Eindelijk een systeem om die rottige strippenkaarten weg te
werken.
Kan mij niet vlug genoeg gaan. Ik heb trouwens al enige
maanden zo'n chipkaart en het bevalt me prima. En wat kan
het mij schelen als ze weten dat ik met de bus naar het
station ga en daar vandaan naar het werk? ze kunnen me toch
ook al volgen met de GSM.
Je zal blij zijn eerstdaags me tde OV -chipkaart zeg.Je ziet niet meer wat je
doet en hoeveel geld het je meer gaat kosten
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.