De Engelse HSBC bank heeft een beveiligingslek op haar website meer dan twee jaar laten zitten, waardoor 3,1 miljoen online bankieren klanten risico liepen, zo hebben onderzoekers gewaarschuwd. Via de kwetsbaarheid konden aanvallers achter de logingegevens van de online bankrekening komen. Er moest dan eerst wel een keylogger op het systeem zijn geinstalleerd.
De bank zou vanwege de moeite die een aanvaller moest doen om binnen te komen het lek hebben laten zitten. "Het gaat om een zeer gecompliceerde aanval die veel tijd vereist. Het is daardoor waarschijnlijk niet winstgevend voor criminelen om te misbruiken" aldus de bank in een verklaring.
Security professionals hebben ook hun vraagtekens over het rapport van de universiteit van Cardiff. "Tenzij Cardiff meer informatie geeft is het geen nieuws. Vanwege het bericht zijn consumenten bang, is HSBC geirriteerd en is niemand wijzer geworden" zegt Graham Cluley van Sophos.
Het blijft de vraag of banken verantwoordelijk zijn om hun klanten tegen keyloggers te beschermen. In de ideale situatie zou een bank eerst controleren of het systeem van de klant wel goed beveiligd is, maar dat is in de werkelijkheid onwerkbaar.
De bank doet haar best om het geld van de klanten te beschermen, wil een klant toegang tot zijn of haar geld, dan is het aan de klant om zijn kant van het verhaal zo veilig mogelijk te maken, gaat Martin McKeay verder.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.