image

Persbericht: American Express geeft on line shopper 100% bescherming met on line services

donderdag 21 september 2000, 21:43 door Redactie, 0 reacties

BIJNA 6 OP DE 10 NEDERLANDERS BANG VOOR FRAUDE BIJ ON LINE SHOPPEN

Maar liefst zes op de tien (59%) van de Nederlanders koopt geen producten of diensten via internet
uit angst voor fraude bij de betaling. En dat is ook niet verwonderlijk, want vier op de tien (40%)
denkt zelf geheel of gedeeltelijk aansprakelijk te zijn als er op oneigenlijke wijze gebruik wordt
gemaakt van hun creditcardbetaling. Van de Nederlanders, die in het afgelopen jaar nog niets on line
hebben gekocht, zou 40% dit wel doen als een creditcardmaatschappij 100% garant staat voor elke
vorm van fraude. Dit blijkt uit onderzoek dat deze maand is uitgevoerd door het NIPO in opdracht van
American Express onder 800 Nederlanders van 18 jaar en ouder die toegang hebben tot internet.

De uitkomsten van dit onderzoek wijzen op de noodzaak om de consument een veilig gevoel te
geven bij betalingen via internet. Voor creditcardmaatschappijen als American Express ligt hier een
belangrijke taak. American Express introduceert daarom drie belangrijke on line diensten bij de
American Express Kaart die betalingen via het internet vergemakkelijken. Deze diensten worden
tegelijkertijd met de vernieuwde Blue Card, een Kaart voor de jonge en kritische consument met
affiniteit voor nieuwe media, geïntroduceerd voor alle Kaarthouders.

Geen risico bij fraude en geld-terug-garantie
De eerste belangrijke extra service is Fraud Protection bij on line betalingen. Deze service bestond
al voor de betalingen in de reguliere winkels en is nu uitgebreid met betaling via internet. Hiermee
stelt American Express de Kaarthouder volledig schadeloos in alle gevallen van fraude met de Kaart.

Ten tweede kunnen Kaarthouders aanspraak maken op Refund Protection. Dit houdt in dat
Kaarthouders kunnen profiteren van de speciale geld-terug-garantie op de meeste aankopen bij
Nederlandse winkeliers. Wanneer de klant niet tevreden is over een product en de leverancier dit
product niet retour neemt, zorgt American Express voor het retourneren van het aankoopbedrag en
de verdere afwikkeling. En dat maar liefst tot 90 dagen na de aankoop. Dit geldt zowel bij on line als
off line aankopen. On line Account Access
Alle Kaarthouders krijgen on line Account Access. Met ingang van 26 september kunnen zij 24-uur
per dag al hun transacties en hun spaarpuntenoverzicht via de nieuwe Nederlandse site
(www.americanexpress.nl) bekijken. Zo speelt American Express in deze 24-uurs economie in op
de wens van consumenten om op elk moment van de dag te worden voorzien van de meest actuele
informatie.

Jean-Luc Nocart, Vice President Card Services Group & Country Manager Benelux:
*Veel consumenten zijn bang voor fraude bij betaling via internet, zo blijkt uit ons onderzoek. Door
de klant nu al 100% te compenseren bij eventuele fraude, hopen wij onze Kaarthouders een extra
gevoel van veiligheid en zekerheid te geven. Wel verwachten wij ook van onze Kaarthouders dat zij
zich als kritische consumenten opstellen. Op internet én in de winkelstraat. Fraude via internet
komt bij American Express op relatief kleine schaal voor, maar als het voorkomt maakt ons
wereldwijde netwerk het mogelijk om binnen enkele seconden een Kaart te blokkeren. Daarnaast
stelt on line Account Access de Kaarthouders in staat om ook met een charge card volledige
controle te hebben over hun uitgaven.*
American Express is hiermee de eerste creditcardmaatschappij in Nederland die een dergelijk
uitgebreid internetgerelateerd dienstenpakket biedt. Nederland is in dit kader voor American Express
een belangrijke markt, omdat veel Nederlanders (48%) thuis toegang tot internet hebben en zij dus
potentiële on line shoppers zijn.

Toekomstige technologieën

American Express beschouwt nieuwe media, waaronder internet, als de belangrijkste pijler van haar
groeistrategie. Om haar doelstellingen te kunnen verwezenlijken gaat American Express
strategische allianties aan met internetbedrijven. Daarnaast test zij verschillende technologieën op
wereldwijd niveau, die vervolgens, afhankelijk van de lokale infrastructuur en technologische
mogelijkheden, lokaal worden geïmplementeerd. Samen met partners werken wij aan de
ontwikkeling van nieuwe technologieën om veilige betaling te garanderen. Op deze manier willen wij
de Kaarthouder en de winkeliers vertrouwen geven in ons betalingssysteem. Een recent voorbeeld
hiervan zijn de onlangs in de Verenigde Staten geïntroduceerde 'weggooi' creditcardnummers voor
on line betalingen.

Blue van American Express

Het uiterlijk van de Blue Card is aangepast aan de nieuwe specifieke internetgerelateerde voordelen.
De Kaart is qua vormgeving volledig vernieuwd en heeft een trendy en toekomstgerichte uitstraling.
Na een pilot fase is Blue nu klaar voor een brede introductie. *Blue is een product dat we
voortdurend zullen aanpassen aan de wensen en verwachtingen van onze klanten. De dynamiek van
internet en de mogelijkheden om daar snel mee te communiceren en te reageren, spelen daarbij
een hoofdrol,* aldus Nocart.

Op maandag 25 september start een nationale reclamecampagne waarin Blue en de extra services
worden belicht. De campagne bestaat uit radio-, tv- en bioscoop-commercials, advertenties en
billboards.

American Express

American Express Company, opgericht in 1850, is een wereldwijde organisatie op het gebied van
reizen en financiële dienstverlening. Op het gebied van betaalkaarten, Travelers Cheques, reizen en
financiële dienstverlening is zij actief in meer dan 160 landen.

Nog geen reacties
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.