IBM heeft een nieuwe technologie ontwikkeld die de privacy aantasting door RFID-tags moet voorkomen. De nieuwe "Clipped Tag" laat consumenten namelijk een deel van de antenne afbreken, waardoor de tags slechts op enkele centimeters in plaats van meters zijn af te lezen.
Standaard tags hebben een bereik van 10 meter en kunnen zonder dat de consument dit weet worden afgelezen. Hoewel er tal van logistieke voordelen zijn, maken veel mensen zich zorgen over het privacy aspect. "Als je een deel van de antenne afbreekt moet het wel naast een lezer worden gehouden" zegt Paul Moskowitz, een van de uitvinders van de Clipped Tag.
Volgens Dr. Ann Cavoukian is de gekortwiekte tag de oplossing voor een probleem waar men al jaren mee zit, namelijk het beschermen van de consument z'n privacy zonder dat de voordelen van de RFID-technologie verloren gaan.
Er bestaan oplossingen om RFID-tags bij het verkopen te vernietigen, maar dit maakt ook de voordelen ongedaan. Via de tags kan men makkelijk verschillende verkopen in kaart brengen en bijvoorbeeld koppelen aan loyaliteitskaarten, iets waar laatst al voor werd gewaarschuwd.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.