image

Beveiligen Wi-Fi netwerk probleem voor consument

dinsdag 8 mei 2007, 10:30 door Redactie, 20 reacties

Het beveiligen van draadloze netwerken is een groot probleem voor de doorsnee gebruiker, zo liet consumentenprogramma Tros Radar gisteren in de uitzending zien. Niet alleen is de bijgeleverde cd-rom vaak onduidelijk, ook de handleiding is meestal in het Engels en voorzien van computertaal. Tijdens de test lukte het bij verschillende merken niet om het Wi-Fi netwerk via de cd-rom te beveiligen. "En kan dit wel, dan is het voor een leek niet te begrijpen welke opties hij moet kiezen in het menu." aldus Radar.

Voor de routertest werden de merken Belkin, Linksys, Netgear, Sweex (modem/router) en U.S. Robotics (modem/router) getest, waarbij de routers zonder modem het beste uit de test kwamen, en dan met name wat betreft gebruiksvriendelijkheid.

Reacties (20)
08-05-2007, 10:48 door Anoniem
ghoh, ik zag dat programma toevallig, en die zogenaamde
"specialist" leek er al niet al te veel van te kennen vond ik.

Als je je draadloos netwerk enigzins beveiligd wil hebben,
en je kan dat zelf niet, gewoon niet zeuren, en betaal
iemand om het op orde te brengen...
08-05-2007, 10:49 door Anoniem
ik moet zeggen dat de speedtouch die xs4all leverde zelfs door leken veilig
te krijgen is (kwam al met WPA PSK actief uit de doos).
08-05-2007, 11:05 door Anoniem
Wat een brakke test was dat zeg....
Toevallig heb ik vorige week nog een wifi router van linksys geinstalleerd,
apparaat via een kabel aansluiten op de pc, cdrom erin en de software
leidt je er vanzelf doorheen... dat staat zelfs letterlijk uitgetekend...
Dus dat men geen engels spreekt is natuurlijk geen excuus!

RTFM
08-05-2007, 11:17 door Anoniem
Nee, een manual in het Nederlands... dan gaat men het wel
begrijpen. Eerst terug vertalen naar het Engels om er wat
zinnigs uit te halen...
08-05-2007, 11:36 door Anoniem
Door Anoniem
Nee, een manual in het Nederlands... dan gaat men het wel
begrijpen. Eerst terug vertalen naar het Engels om er wat
zinnigs uit te halen...

Maar dan wel met babelfish, want zo is die ook vertaald door de te dure
hobby=prutsers die vinden dat ze een vertaal bureau zijn.
08-05-2007, 12:20 door Anoniem
Probleem is meestal niet die al dan niet beknopte handleiding. Veel
mensen pluggen dat ding erin, en hop, het werkt! Waarom zouden ze dan
nog verder gaan kijken in eender welke handleiding?

Ik heb al enkele cursussen wifi-beveiliging gegeven aan onder andere 50
plussers en onwetenden, en het grootste probleem is dat het merendeel
gewoonweg nog altijd niet bewust is van het gevaar zelf. De winkelier zegt
hen niets, op de doos staat er relatief weinig, en ze moeten het maar
inpluggen. Moest de initiële setup nu gewoon verplicht zijn, en je wijzen op
de gevaren zou het ook al veel helpen.
08-05-2007, 12:59 door Trancoded
euhm
wie leest er nu nog een handleiding ? Mensen bellen liever naar de
helpdesk om daar meer info te krijgen en dan weten ze het nog niet . . .
08-05-2007, 13:24 door Anoniem
De doorsnee gebruiker snapt geen ene moer van een handleiding.
Er staan veel te veel technische termen in.
Toen ik die uitzending zag,dacht ik aan een buurtgenoten die ik al tijden
hoorde mopperen,dat er iets mis was.
Ja ze moesten bijbetalen,want hadden veel meer gebruikt dan
normaal..
Dus hier staan ook meerdere draadloze netwerken die elkaar goed
"kennen".
Nu heb je Handleidingen en handleingen.
Eens had ik er eentje van een VCR recorder,en die kon zelfs een Ezel
lezen.
Nee,liever even laten plaatsen,dan kost dat wel wat,maar de kans op
veel gelazer is dan niet aan de orde.
08-05-2007, 14:15 door pikah
Thuisgebruikers moeten het gewoon door een 'expert' laten
installeren en niets anders.
08-05-2007, 15:28 door Anoniem
ook leuk met die open access points en standaard namen is
dat het gebeurd dat je nooit op je eigen AP zit te surfen ...
08-05-2007, 15:42 door cjgroeneveld
Volgens mij zijn sommige gebruikers hopeloos, immers kan iedereen die de
moeite neemt aan de hand van screenshots en dergelijke dit soort zaken
gewoon installeren.

Het is meer luiheid en/of koud water vrees dan dat de handleidingen te
technisch zijn (enkele uitzonderingen daargelaten). Immers staat stap
voor stap uitgelegd wat men moet doen.

Ik heb zelf software lokalisatie gedaan, en installeerde daarbij aan de hand
van screenshots software in talen die ik niet eens kende....

Overigens ligt er wel inderdaad ook aardig wat verantwoordelijkheid bij
providers, en die doen erg weinig moeite om hun klanten bewust te
maken van dit soort zaken.

Liever komen ze met een gemakkelijk spotje waarin uitgelegd wordt dat
je zonder monteur (en zonder beveiliging) binnen 5 minuten je kabel- of
adsl apparatuur aan kunt sluiten.

Beter zou het zijn als minimaal een WPA PSK standaard wordt
geinstalleerd tijdens de installatie. Maar dan wel met een random key, of
een key die verplicht door de gebruiker wordt ingesteld.

Immers is het leveren van een standaard key - die vervolgens door
duizenden en duizenden klanten gebruikt wordt - niets anders dan het
bieden van schijnveiligheid.
08-05-2007, 16:24 door Anoniem
Door Jay-Jay
Probleem is meestal niet die al dan niet beknopte
handleiding. Veel
mensen pluggen dat ding erin, en hop, het werkt! Waarom
zouden ze dan
nog verder gaan kijken in eender welke handleiding?

Ik heb al enkele cursussen wifi-beveiliging gegeven aan
onder andere 50
plussers en onwetenden, en het grootste probleem is dat het
merendeel
gewoonweg nog altijd niet bewust is van het gevaar zelf. De
winkelier zegt
hen niets, op de doos staat er relatief weinig, en ze moeten
het maar
inpluggen. Moest de initiële setup nu gewoon verplicht zijn,
en je wijzen op
de gevaren zou het ook al veel helpen.
Het probleem zijn niet de 50 plussers, maar de 30 minners.
Uit ervaring weet ik dat jongeren bijna nooit handleidingen
lezen, maar denken alles zelf te weten. Het geduld is bij de
ouderen.

Is getekend Dickens (bijna 60)
08-05-2007, 16:56 door Anoniem
Door Anoniem
Door Jay-Jay
Probleem is meestal niet die al dan niet beknopte
handleiding. Veel
mensen pluggen dat ding erin, en hop, het werkt! Waarom
zouden ze dan
nog verder gaan kijken in eender welke handleiding?

Ik heb al enkele cursussen wifi-beveiliging gegeven aan
onder andere 50
plussers en onwetenden, en het grootste probleem is dat het
merendeel
gewoonweg nog altijd niet bewust is van het gevaar zelf. De
winkelier zegt
hen niets, op de doos staat er relatief weinig, en ze moeten
het maar
inpluggen. Moest de initiële setup nu gewoon verplicht zijn,
en je wijzen op
de gevaren zou het ook al veel helpen.
Het probleem zijn niet de 50 plussers, maar de 30 minners.
Uit ervaring weet ik dat jongeren bijna nooit handleidingen
lezen, maar denken alles zelf te weten. Het geduld is bij de
ouderen.

Is getekend Dickens (bijna 60)

Het was ook geen aanval op een bepaalde leeftijdscategorie. Het was een
persoonlijke ervaring bij lessen met deelnemers van deze categorie. Deze
mensen zijn inderdaad meestal veel welwillender om bij te leren, en zullen
ook meer moeite doen, maar er was een grote onwetendheid,
voornamelijk over het waarom beveiligen, en hierdoor deden de meeste
mensen geen moeite. Bij de jongeren is het meestal net omgekeerd. Ze
zijn beter op de hoogte van de gevaren maar trekken zich er gewoon niets
van aan of zien er geen onheil in.
08-05-2007, 18:30 door Anoniem
Kijk voor alle specialisten hier is het natuurlijk allemaal een fluitje van een
cent.
Maar laten we eerlijk zijn voor iemand die zich er nog nooit in verdiept heeft
is het verdomd lastig als voorbeeld:
WPA of WEP ??
MAC filter aan Uit ??
Kabel nodig heb toch draadloos ??
Poorten openzetten ??
netwerk ip-ranges enz enz ??
Ook de meeste providers willen een slaatje slaan uit deze ontwetendheid
om niet kosteloos een monteur te sturen en als kosten besparing gaat
men dan zelf aanmodderen.
De reclame van B.v UPC zegt genoeg stekkertje erin en klaar het werkt.
Plus wat men er vaak niet bijverteld is dat draadloos ronduit traag kan zijn die 54 Mbit/s wordt in de praktijk nooit gehaald als je 10 Mbit/s haalt doe je het goed dus als je een 20 Mbit/s internet verbinding hebt haal je deze snelheid nooit met draadloos.
08-05-2007, 19:40 door Raceman
Ik ben zelf ook redelijk specialistisch, en vind het zelf onbegonnen werk
voor een leek. Wat mij betreft heeft Kassa gelijk, al hebben ze het in mijn
ogen wel wat overdreven in de zin dat de zgn. computerblad expert het niet
wist, kan men mij niet wijsmaken. Tevens dat men niet merken/modellen
heeft laten zien waar het wel goed op functioneerd, die zijn er immers ook.

Dat sommige reacties hier zijn als 'dan moet men maar betalen voor een
monteur' gaat natuurlijk ook nergens over. Als ik product koop, mag ik er
vanuit gaan dat die goed naar behoren functioneerd. Als ik een auto koop,
en het elektronisch slot doet het al gelijk niet, is de autodealer verplicht dat
kostenloos te repareren.

Het is inderdaad meer de onwetenheid bij mensen die niet weten dat Wifi
uberhaupt op slot kan en moet, en tevens het installeren vaak te technisch
is.
Oftewel de fabrikant/verkoper moet van te voren duidelijk aangeven wat
benodigd is om het apparaat goed en functionerend aan de gang te
krijgen, of vermelden dat daar extra kosten voor zijn, of een product,
handleiding en services leveren waarvan elk gemiddelde leek
(uitzonderingen daargelaten) wel mee overweg kan.
09-05-2007, 06:31 door the virusman
De virusman heeft het al vaker gezegd,

Lekker netwerk kabeltjes leggen, eenmaal werk daarna altijd plezier --)
snelheid beter ---) security minder moeilijk --) geen problemen met
andere apparatuur als bijvoorbeeld radar detectoren van alarm installaties
die bepaalde kanalen compleet onderdrukken.

Tja het is natuurlijk maar waar je voor kiest.
09-05-2007, 07:38 door Anoniem
Door Raceman
Ik ben zelf ook redelijk specialistisch, en vind het zelf onbegonnen werk
voor een leek. Wat mij betreft heeft Kassa gelijk, al hebben ze het in mijn
ogen wel wat overdreven in de zin dat de zgn. computerblad expert het
niet
wist, kan men mij niet wijsmaken. Tevens dat men niet merken/modellen
heeft laten zien waar het wel goed op functioneerd, die zijn er immers
ook.

Dat sommige reacties hier zijn als 'dan moet men maar betalen voor een
monteur' gaat natuurlijk ook nergens over. Als ik product koop, mag ik er
vanuit gaan dat die goed naar behoren functioneerd. Als ik een auto
koop,
en het elektronisch slot doet het al gelijk niet, is de autodealer verplicht
dat
kostenloos te repareren.

Het is inderdaad meer de onwetenheid bij mensen die niet weten dat
Wifi
uberhaupt op slot kan en moet, en tevens het installeren vaak te
technisch
is.
Oftewel de fabrikant/verkoper moet van te voren duidelijk aangeven wat
benodigd is om het apparaat goed en functionerend aan de gang te
krijgen, of vermelden dat daar extra kosten voor zijn, of een product,
handleiding en services leveren waarvan elk gemiddelde leek
(uitzonderingen daargelaten) wel mee overweg kan.

Mee eens. Een extra puntje dat mischien van belang is:
InfoSec is niet fire-and-forget, maar vereist werk en onderhoud. Ik
vermoed dat een éénmalige configuratie slechts een pleister is...
09-05-2007, 08:45 door Anoniem
Door Trancoded
euhm
wie leest er nu nog een handleiding ? Mensen bellen liever
naar de
helpdesk om daar meer info te krijgen en dan weten ze het
nog niet . . .

Haha dit komt me bekend voor ja :P van die mensen die alles
aangesloten hebben, de pc aan het opstarten zijn en dan
beginnen te bellen om te vragen of ze alles goed gedaan
hebben terwijl alles gewoon prima werkt. Maar daar wachten
ze niet op, eerst bellen :P Ach ja het zijn makkelijke calls
natuurlijk.

Linksys geeft het inderdaad tijdens de installatie zelf al
helemaal aan, en ik heb de router alleen met een WEP sleutel
beveiligd. De standaard huit-tuin-keuken gebruiker bij mij
in de buurt komt daar toch niet doorheen (hier heb je altijd
sofware voor nodig toch?).

Ik vind de beveiliging van routers geen taak van providers,
maar van de fabrikant van de router.
09-05-2007, 09:07 door Anoniem
Als je vlak bij een grote zendmast woont, is het niet te doen.
Die mast is erg hoog en alles is digitaal geworden.
Gevolg? TV gaat spontaan uit. Auto alarmen gaan af.
Dus die WI Fi zie ik niet zitten.
Dan maar een draadje.
09-05-2007, 16:17 door Nomen Nescio
En dan komt er een monteur: "Mevrouw, wij zullen dat wel even voor u
installeren." Even later:"Zo, klaar. Mag ik effe vangen?"
Dan is het wel geïnstalleerd en het werkt wel, maar naar beveiliging heeft
de meneer niet omgekeken, want dat is maar lastig.

En zo zijn de meeste draadloze netwerken geïnstalleerd.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.