Nieuw-Zeelandse bankklanten die de beveiliging van hun computer niet op orde hebben, zijn zelf verantwoordelijk voor de schade als hun rekening geplunderd wordt. Als een klant meent dat zijn internetbankieren rekening misbruikt is, moet hij de bank toegang tot zijn systeem geven, anders kan de bank zijn claim weigeren. "De aansprakelijkheid voor schade door ongeautoriseerd internetbankieren ligt bij de klant als die een computer en besturingssysteem zonder beveiligingssoftware en recente updates gebruikt, of geen maatregelen heeft genomen de laatste updates te installeren," zo staat in de nieuwe "Code of Practice".
Om te controleren of de klant zich wel aan deze regels houdt, willen de banken toegang tot de PC. Ook als de klant een makkelijk te raden pincode of wachtwoord heeft gekozen, zoals geboortedata of naam van het huisdier, en deze gegevens met anderen heeft gedeeld of opgeschreven, is men wederom zelf aansprakelijk.
"De nieuwe regels plaatsen een duidelijke verplichting bij de klant, die een aantal basis beveiligingsmaatregelen moet volgen. De banken waarschuwen dat als fraude blijft groeien, ze de kosten moeten verhogen om dit te compenseren. Het verhogen van het bewustzijn en de veiligheid is daarom een betere tactiek voor zowel banken als hun klanten," zegt Keith Davidson, directeur van internetpromoter InternetNZ.
Update: tekst aangepast
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.