Door Jan-HeinDoor Anoniem
Dit is niet de eerste keer dat er dit soort malware is,
misschien wel de eerste keer dat het gericht is op een
nederlandse bank maar dat weet ik niet zeker. In ieder geval
was dat voor mij reden om (nog) niet aan internetbankieren
te beginnen.
Daar heb ik begrip voor, maar wat is de angst bij IT professionals?
De angst is het niet uit handen durven te geven van een gedeelte van de
verantwoordelijkheid.
In mijn ogen zou in dit geval een goede oplossing er alsvolgt uit zien;
- Op client niveau dient antimalware software beheerd te worden door een
ISP om te voorkomen dat gebruikers geen up-to-date scanner hebben. Als
ze alsnog besmet worden moet de betreffende PC in een afgeschermd
netwerk worden geplaatst totdat deze weer is opgeschoond. Een mooi
voorbeeld hiervan is Quarantainenet.
- Nog voordat een client kan inloggen op een site van bijvoorbeeld een
bank, dient deze middels een snelle scan gecontroleerd te worden op het
al dan niet aanwezig zijn van actieve malware. Dit betekend wel dat het
inlogproces vertraagd wordt.
In dit specieke geval kan de bank niet verantwoordelijk worden gehouden
en zijn ze slechts slachtoffer. Het is echter wel zo dat deze malware veelal
verspreid wordt via een botnet netwerk en hier kan de IT-Professional veel
meer doen, waaronder in mijn ogen dus een gedeelte van de beveiliging
overlaten aan specialisten die, in samenwerking met de
systeembeheerder, het volledige beveiligingsprocess bewaken. Als we er voor zorgen dat iedere PC, zowel particulier als binnen een bedrijfsnetwerk, periodiek gescand wordt op malware is de kans dat een botnet in stand blijft een stuk kleiner en wordt het verspreiden dus beperkt.
Zie het als het inhuren van een particulier beveiligingsbedrijf maar dan
voor malware.