image

Consument vertrouwt overheid niet met persoonlijke gegevens

maandag 15 oktober 2007, 12:04 door Redactie, 7 reacties

Onderzoek onder tweeduizend Engelse consumenten laat zien dat een overgrote meerderheid niemand vertrouwt als het gaat om het beschermen van persoonlijke gegevens. Bijna 75% vindt dat de ondernemingen die dit soort gegevens bewaren ook voor de beveiliging verantwoordelijk zouden moeten zijn. De meeste consumenten vinden bedrijven echter niet betrouwbaar genoeg om dit ook te doen.

De helft van de Engelsen vindt dat banken voldoende te vertrouwen zijn als het gaat om het bewaren van persoonlijke gegevens. De overheid kan slechts op het vertrouwen van een kwart van de mensen rekenen. Mobiele telecomaanbieders doen het met minder dan 10% nog veel slechter.

Aardig detail is dat jongeren meer vertrouwen dan hun ouders hebben. Zo heeft 21% van de jongeren tussen de 18 en 24 jaar vertrouwen in mobiele telecomaanbieders, terwijl dit bij de groep van boven de 55 jaar slechts 5% is.

Reacties (7)
15-10-2007, 13:08 door awesselius
Ik denk ook met name dat de abstractie waarmee men
tegenwoordig producten/diensten afneemt er aan bijdraagt dat
men de aanbieder minder vertrouwt.

Ik bedoel hiermee, dat vroeger je wist van wie je het
product afnam. Je kende de bediende van de bank
bijvoorbeeld. Nu gaat alles zonder de persoonlijke kant, je
vult wat formulieren in en je krijgt post, maar gezichten
zie je niet meer. Je weet eigenlijk niet eens meer met wie
je te maken hebt.

Dat is ook de kracht van de snelle bedrijfjes, die
incasseren razendsnel door bijvoorbeeld abonnementsvormen en
als je dat opzegt, dan komt er wel weer een nieuwe.
Inmiddels hebben ze aardig wat abonnementsgeld binnen en
hoeven niet eens meer een kwalitatief product te leveren.
Want voor jou zijn er 10 anderen als consument. Ik zelf heb
dat ervaren met Scarlet bijvoorbeeld. Leuk geprijsd, maar
nul service. En toch moet je betalen.

Je moet eigenlijk terug gaan naar de aanbieder om de hoek,
waar je gewoon binnen kunt lopen. Even een praatje maken.
Maar daar is geen tijd of ruimte meer voor. De grote
bedrijven hebben de overhand.

Ik vertrouw geen enkel 'groot' bedrijf, want ze hebben geen
basis waar je het op kunt bouwen. Ze winnen geen loyaliteit
door enkel maar de goedkoopste te zijn.

- Unomi -
15-10-2007, 14:03 door Ed Dekker
Hmmm nog niet zo lang geleden waren diezelfde Britten bereid hun wachtwoord te geven in ruil voor een balpen.

Komt op mij een beetje over als "ik mag er een klerezooi van maken, maar jij moet roomser dan de paus zijn".
15-10-2007, 14:50 door Anoniem
"Bijna 75% vindt dat de ondernemingen die dit soort gegevens bewaren
ook voor de beveiliging verantwoordelijk zouden moeten zijn."

Dat is aan de lage kant, dit zou namelijk 100% behoren te zijn.
15-10-2007, 15:33 door Anoniem
fortis heeft met abn-amro ook alle gegevens die ik niet aan
fortis wil geven in handen.....
Hoe zit dat eigenlijk?
Zo is de privacy met geld altijd te kopen.....
15-10-2007, 16:06 door spatieman
ik weet wat jou cr3d1t C@rd number are, die mag je terug
kopen :)
15-10-2007, 21:06 door Anoniem
Door Anoniem
fortis heeft met abn-amro ook alle gegevens die ik niet aan
fortis wil geven in handen.....
Hoe zit dat eigenlijk?
Zo is de privacy met geld altijd te kopen.....

Weet jij of je al eens een betaling hebt gedaan aan een
Fortis klant ? zo ja, dan heeft die bank al jouw gegevens al..
16-10-2007, 18:02 door SirDice
Fortis heeft met abn-amro ook alle gegevens die ik
niet aan fortis wil geven in handen.....
Hoe zit dat eigenlijk?
Simpel.. Je account opzeggen en naar een andere bank verhuizen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.