image

Beveiliging Asus EEE PC ondanks Linux niet waterdicht

maandag 26 november 2007, 12:17 door Redactie, 18 reacties

De Asus EEE PC moet de nieuwe revolutie op mobiel PC gebied worden, maar volgens onderzoekers is de beveiliging van de machine, ondanks het gebruik van Linux, niet helemaal waterdicht. De EEE is een 7" mini-laptop die 900 gram weegt en waarvan Asus er volgend jaar 3 miljoen denkt te verkopen. Als besturingssysteem is gekozen voor het op Debian gebaseerde XandrOS. Beveiligingsonderzoeker Pedro Bueno wist een exemplaar in handen te krijgen en ging op onderzoek uit.

Hij ontdekte dat het mogelijk is om een console te krijgen, waardoor iedereen het root wachtwoord kan wijzigen. Verder bleken poorten 111, 139 en 445 open te staan, waarvan de laatste twee voor het draaien van Samba worden gebruikt. Het grootste probleem met de EEE is de hoeveelheid informatie die de machine prijsgeeft. via smbclient is aardig wat informatie op te vragen, zoals shares, server en werkgroep namen en andere gegevens.

"Ik zeg niet dat het draaien van deze services ervoor zorgt dat je gehackt wordt, voor zover ik weet zijn er geen recente lekken in aanwezig, maar ze geven teveel informatie weg. Dit is slechts één voorbeeld van hoe nieuwe gadgets ons kunnen blootstellen. Nieuwe smartphones, zowel op Linux als Windows gebaseerd kunnen je gegevens blootstellen, en aangezien we ze gebruiken voor het opslaan van persoonlijke informatie, moeten we paranoïde over de aanwezige beveiligingsmaatregelen zijn, tenminste, dat ben ik wel :)."

Reacties (18)
26-11-2007, 13:09 door Anoniem
Duh... 139, 445 is vor Samba en die moeten openstaan als je
Samba wilt gebruiken.
26-11-2007, 13:32 door Anoniem
Hij ontdekte dat het mogelijk is om een console te
krijgen, waardoor iedereen het root wachtwoord kan wijzigen.

Wat een ontdekking!
Hij gebruikte de opdracht sudo bash, waardoor een
shell gestart wordt als root.
Alleen, als er een root-wachtwoord is ingesteld, vraagt sudo
daar netjes om.
Het root-wachtwoord was dus niet ingesteld.
Het systeem moet daar eigenlijk om vragen bij de eerste
start. Het komt vaker voor dat gebruikers dit vergeten :)
26-11-2007, 14:26 door Anoniem
En wanneer moet je je hierom zorgen gaan maken? Pas als
iemand fysiek toegang heeft tot je laptop. Een gemiddelde
Windows gebruiker die nog nooit linux gebruikt heeft, zal
niet weten hoe dit moet.
26-11-2007, 16:37 door Anoniem
Door Anoniem
Hij gebruikte de opdracht sudo bash, waardoor een
shell gestart wordt als root.
Alleen, als er een root-wachtwoord is ingesteld, vraagt sudo
daar netjes om.

FYI, sudo gebruikt niet het wachtwoord van de account waar
je naar toe wilt (in dit geval root), maar van het account
van de persoon die het uitvoert.
Ook al zou er een rootwachtwoord op staan, daar zal nooit om
gevraagd worden als je sudo gebruikt.
26-11-2007, 17:04 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
26-11-2007, 17:12 door SirDice
Door Anoniem
En wanneer moet je je hierom zorgen gaan maken? Pas als
iemand fysiek toegang heeft tot je laptop. Een gemiddelde
Windows gebruiker die nog nooit linux gebruikt heeft, zal
niet weten hoe dit moet.
Hij's ook leverbaar met Windows XP embedded.
26-11-2007, 17:13 door SirDice
Ik vraag me trouwens af wat er gebeurd als je 'm in single user mode boot.....
26-11-2007, 17:16 door Anoniem
Gewoon Windows XP met SP2 installeren
26-11-2007, 22:42 door Anoniem
Door Anoniem
Gewoon Windows XP met SP2 installeren

Pindakaas komt niet uit Nederland..........

http://eeepc.asus.com/en/news10192007.htm
26-11-2007, 23:29 door Anoniem
FYI, sudo gebruikt niet het wachtwoord van de account
waar je naar toe wilt (in dit geval root), maar van het
account van de persoon die het uitvoert.
Onjuist. Wanneer ik als gewone gebruiker 'sudo bash' doe,
dan vraagt-ie me niet om mijn eigen wachtwoord maar dat van
de superuser (vandaar su-do).

[quot]Ook al zou er een rootwachtwoord op staan, daar zal
nooit om gevraagd worden als je sudo gebruikt.[/quote]Nogmaals, sudo dient om iets als super user te doen. Hoe je
dat doet met een ander wachtwoord dan dat van de super user,
is mij niet helemaal duidelijk.
26-11-2007, 23:31 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
Hij gebruikte de opdracht sudo bash, waardoor een
shell gestart wordt als root.
Alleen, als er een root-wachtwoord is ingesteld, vraagt sudo
daar netjes om.

FYI, sudo gebruikt niet het wachtwoord van de account waar
je naar toe wilt (in dit geval root), maar van het account
van de persoon die het uitvoert.
Ook al zou er een rootwachtwoord op staan, daar zal nooit om
gevraagd worden als je sudo gebruikt.

Je kunt wel degelijk een sudo password gebruiken als je dat
instelt, tevens kun je als je root bent, inderdaad het
wachtwoord veranderen zonder verifiering van het oude
wachtwoord...
27-11-2007, 13:26 door Anoniem
Door SirDice
Ik vraag me trouwens af wat er gebeurd als je 'm in single
user mode boot.....

hetzelfde als met elke distro..???

en ja dan kan je root password wijzigen.

de gedachte daar achter is dat als iemand fysiek toegang
heeft tot je pc dan heeft het weinig zin om om een
wachtwoord te hebben.. immers iemand kan de hd er even uit
halen en gewoon uitlezen met een andere pc..

als je dat wil voorkomen kan je beter de boel encrypten.

dan kan je nog steeds in single user mode inloggen maar zal
je toch eerst je wachtwoord moeten geven aan cryptsetup.
28-11-2007, 08:57 door SirDice
Door Anoniem
Door SirDice
Ik vraag me trouwens af wat er gebeurd als je 'm in single user mode boot.....

hetzelfde als met elke distro..???

en ja dan kan je root password wijzigen.
Dus niet bij elke distro. Indien console als insecure gemarkeerd staat in /etc/ttys wordt er netjes om het root wachtwoord gevraagt voordat je een shell krijgt.

de gedachte daar achter is dat als iemand fysiek toegang heeft tot je pc dan heeft het weinig zin om om een wachtwoord te hebben..
Remote (serial) console?

Onjuist. Wanneer ik als gewone gebruiker 'sudo bash' doe, dan vraagt-ie me niet om mijn eigen wachtwoord maar dat van de superuser (vandaar su-do).
Ik weet niet wat voor rare distro jij gebruikt maar sudo vraagt om het wachtwoord van de gebruiker die sudo uitvoert niet die van root. Sudo is er juist voor om iemand meer rechten te geven zonder het root wachtwoord prijs te geven.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sudo
28-11-2007, 12:28 door spatieman
qoute:

Beveiliging Asus EEE PC ondanks Linux niet waterdicht

end qoute:

water is voor geen enkele pc goed.
29-11-2007, 15:17 door Anoniem
Wat een ongelofelijk gelul over helemaal nix. Alsof iemand jullie
persoonlijke gegevens interessant zou vinden....


groet,
T.
29-11-2007, 18:27 door Anoniem
Wat een onzinnig artikeltje.

Dat een gebruiker eerst een wachtwoord moet instellen lijkt
me volkomen logisch. Dat is dus geen tekortkoming van de eee.

Poorten die open staan zeggen niks over de veiligheid.
(behalve als er exploits voor zijn natuurlijk). In het
artikel wordt het gebracht als 'er staan poorten open dus
het is onveilg' . Dat is dus niet waar.

Stemmingmakerij imho.

Daarbij is het geen 'gadget' maar gewoon een volledige
laptop, maar op kleiner formaat.
29-11-2007, 19:30 door Anoniem
quote:Onjuist. Wanneer ik als gewone gebruiker
'sudo bash' doe, dan vraagt-ie me niet om mijn eigen
wachtwoord maar dat van de superuser (vandaar su-do).


Ik weet niet wat voor rare distro jij gebruikt maar sudo
vraagt om het wachtwoord van de gebruiker die sudo uitvoert
niet die van root. Sudo is er juist voor om iemand meer
rechten te geven zonder het root wachtwoord prijs te
geven.

Je hebt gelijk inderdaad.
Excuus! :)
30-11-2007, 13:25 door Anoniem
"...ondanks het gebruik van linux"

Alsof linux inherent waterdichte beveiliging zou leveren, en alsof
beveiliging ook niet afhankelijk is van de distributie, de configuratie, het
bijhouden van updates, van applicaties die boven op het OS draaien en ga
zo maar door.

Ik snap dus niet waarom er staat "ondanks linux", alsof het gebruik van
linux dergelijke verwachtingen wel zou scheppen ?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.