Slachtoffers van phishing-aanvallen zijn gemiddeld 560 euro kwijt, zo blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Gartner. In de VS trapten dit jaar 3,6 miljoen mensen in een phishing e-mail, en raakten in totaal 3,2 miljard dollar kwijt. Met name PayPal en eBay zijn geliefde doelwitten van phishers. De schade die slachtoffers leden daalde dit jaar, want in 2006 ging het nog om gemiddeld 805 euro, maar het aantal getroffen consumenten groeide van 2,3 naar 3,6 miljoen.
De succes ratio van phishing e-mails steeg daardoor van 2,3% in 2006 naar 3,3% dit jaar. De onderzoekers ontdekten verder dat 11% van de mensen geen beveiligingssoftware gebruikt en dat 45% zich alleen beveiligt met gratis programma's. Gartner verwacht dat het aantal aanvallen tot 2009 toeneemt, omdat phishing nog altijd een zeer lucratieve bezigheid is. De enige oplossing is volgens het onderzoeksbureau dat internetproviders ervoor zorgen dat hun abonnees geen phishing e-mails meer ontvangen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.