Pas als er bij de buren of henzelf is ingebroken besluiten de meeste mensen een inbraakalarm aan te schaffen, en dat geldt ook voor bedrijven en gebruikers die hun systemen beveiligen. Zeker in het bedrijfsleven wordt menig beveiligingsplan uitgesteld, en zolang men in de tussentijd niet wordt getroffen, heeft men flink wat geld bespaard. En ook al wordt men getroffen, het gaat aan de meeste bestuurders en directeuren voorbij.
Om beveiliging te verkopen hanteren beveiligingsbedrijven twee strategieën, namelijk angst en hebzucht. Ze proberen ondernemingen bang te maken voor allerlei dreigingen, maar zodra die niet door de bedrijfstop gevoeld worden, zullen die daar ook geen geld voor overhebben. De andere strategie is het pretenderen dat het hebben van security een meerwaarde heeft, het iets oplevert. Ook dit werkt niet.
Zolang de bedrijfstop de "pijn" van cyberaanvallen niet voelt, krijgen IT'ers geen meer budget. Dankzij wetgeving is dat een ander verhaal, want nu snapt zelfs de directeur dat het in orde moet zijn. Dankzij Sarabanes-Oxley is er bijvoorbeeld in de VS veel meer security verkocht. "Wetgeving kan dan ook als een stok worden gezien om meer budget te voor IT-security te krijgen, en vaak met succes", zo liet Bruce Schneier vorige week weten. De stelling van deze week luidt derhalve: Alleen wetgeving kan computerbeveiliging verkopen
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.