Klanten van de Rabobank wiens computer besmet is laat de bank niet meer inloggen om te internetbankieren. Tegenover Security.NL liet de bank weten dat het kan zien wanneer klanten vermoedelijk met malware zijn besmet, en neemt daarop actie. Hoe dit proces precies in z'n werk gaat hopen we later vandaag te horen, aangezien de woordvoerder de technische details niet paraat had. Zodra men vermoed dat er malware in het spel is, wordt de online bankrekening geblokkeerd, en de klant per brief of telefoon ingelicht.
"Mogelijk kijken ze vanaf welk IP-adres wordt ingelogd. Het kan ook zijn dat ze een paar aanpassingen aan de site hebben gemaakt, en kijken hoe de klant pc daar mee omgaat", zegt Roel Schouwenberg, senior virusanalyst bij de Russische virusbestrijder Kaspersky Lab. Vorig jaar onthulde de Spaanse virusbestrijder Panda Security dat het een speciale virusscanner voor banken had ontwikkeld waarmee ze de PC's van klanten konden scannen.
Eenmaal afgesloten wordt de klant verteld wat hij kan doen om zijn computer weer op orde te brengen, zoals het niet gebruiken van illegale software en het op orde brengen van de beveiliging, zegt woordvoerder Raymon Salet. Klanten zouden erg zijn te spreken over het feit dat de bank ze tegen henzelf beschermd.
De bank vindt het belangrijk om haar klanten te informeren, want alleen een goed geïnformeerde klant kan veilig internetbankieren. Naast aanvallen op klanten waarschuwt Salet ook voor katvangers, een fenomeen dat steeds vaker voorkomt. Criminelen zoeken dan mensen die hun bankrekening ter beschikking willen stellen. Zo werden laatst nog veertien katvangers aangehouden. Volgens de woordvoerder zijn er mensen die soms nietsvermoedend hun rekening ter beschikking stellen, maar moeten ze weten dat het een strafbaar vergrijp is. De bank doet dan ook in alle gevallen aangifte.
*Update 14:17*
De Rabobank heeft contact met ons opgenomen over het blokkeren van klanten en hoe ze besmette computers er weten uit te vissen. "De PC van de klant wordt absoluut niet gescand, we kijken niet op de computers van onze klanten" zegt René Loman. De woordvoerder wil niet de werking van het systeem prijsgeven, maar laat wel weten dat het internetverkeer naar de bank toe wordt gemonitord, en het daarin verdachte patronen kan herkennen. Het aantal klanten dat een infectie oploopt valt mee, het zou om enkele tientallen mensen gaan, een miniem percentage van de drie miljoen internetbankierenklanten die de bank heeft.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.