image

"Consument bezorgd over bankieren via mobieltje"

maandag 11 februari 2008, 10:59 door Redactie, 4 reacties

Drie van de vier mobiele bellers maakt zich zorgen over de veiligheid van het betalen en bankieren per mobiele telefoon, zo blijkt uit onderzoek van McAfee. De beveiliger onderzocht wat consumenten verwachten van mobiele mogelijkheden, zoals het downloaden van multimedia materiaal, het bestellen van tickets en het verrichten van betalingen via de mobiele telefoon. Met name de angst voor zaken als frauduleuze afschrijvingen of verlies dan wel diefstal van gegevens zit er goed in, hier is namelijk 86% bang voor.

Een derde van alle mobiele bellers twijfelt aan de veiligheid van mobiele apparatuur en mobiele diensten, en bijna zestig procent vindt dat de telecomaanbieder verantwoordelijk voor de veiligheid hiervan is. Meer dan de helft vindt dat veiligheidsvoorzieningen voorgeïnstalleerd zouden moeten zijn op elke telefoon en dat beveiliging gratis moet worden geleverd. Het onderzoek van McAfee werd uitgevoerd onder 2000 bellers uit de VS, Verenigd Koninkrijk en Japan.

Reacties (4)
11-02-2008, 12:40 door Anoniem
Ik zou eerder bang zijn voor het afschrijfgedrag van de telco's. Als
je ziet hoe die momenteel die ringtoneoplichters uit de wind
houden en voor hen incasseren zou ik ze niet echt vertrouwen als
bank.

Via WAP internetbankieren lijkt me verder niet zo'n probleem qua
beveiliging, al kan dat meestal ook wel wachten tot ik bij m'n
gewone PC ben.
11-02-2008, 12:54 door Anoniem
Het lijkt mij niet erg handig nog een potentiële bron van
ellende toe te voegen aan de drie die we al hebben:
geldautomaat, betaalautomaat, telebankieren. Laat de banken
eerst maar eens aantonen dat ze dit goed onder controle
kunnen houden.
11-02-2008, 13:07 door Anoniem
Wat ik mij afvraag is hoe de data in de cache van de
telefoon word opgeslagen.
Ik heb mijn Nokia wel eens door gespit met een
bestandsbrowser van DrJukka.com en kwam na een complete
reset van het toestel nog heel veel 'oude' data tegen op de
telefoon en de geheugenkaart zoals gebelde en ontvangen
gesprekken, sms berichten en meer.

De angst is dus niet geheel onterecht lijkt mij.

Bertus Bierbuik
11-02-2008, 19:31 door Nomen Nescio
In een maatschappij waarin de rollen omgekeerd zijn, maak ik me ook
zorgen. Allerlei bedrijven proberen in mijn portemonnee te graaien en als
er dan iets mis gaat, moet ik maar zien dat ik mijn geld terugkrijg. Geen
wonder dat men steeds meer van dat soort zaken er bij wil, want alleen de
klant is de dupe, nooit het bedrijf.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.