Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) laat als toezichthouder van de privacy te weinig van zich horen, zegt prof. mr. Margriet Overkleeft, hoogleraar Staats- en Bestuursrecht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Volgens Overkleeft is er nog veel te weinig aandacht in Nederland voor de noodzaak om zorgvuldig met persoonsgegevens om te gaan. "Dat moet gebeuren door de betrokkenen zelf, maar ook door organisaties, bedrijven, instellingen en overheidsinstanties die gegevens verwerken."
De hoogleraar ziet nog veel meer problemen met betrekking tot de privacy in Nederland. Zo is er te weinig aandacht voor identiteitsfraude, iets wat zowel in de VS als het Verenigd Koninkrijk geregeld voorkomt. Daarnaast blijkt ook een deel van de advocatuur en de rechterlijke macht nog onvoldoende kennis over privacy te hebben. "Het recht op privacy en gegevensbescherming, dat zo belangrijk is, wordt op het ogenblik erg gepolitiseerd. En de specifieke expertise, over wat wel en niet mag en hoe de burger voor zijn rechten kan opkomen, blijft achter. Daar moet nu snel meer aandacht voor komen."
AH bonuskaart
De AH bonuskaart kan Overkleeft niet echt verontrusten. "Er wordt altijd een schrikbeeld geschetst over het gebruik van persoonsgegevens voor commerciële doelen. De ervaring leert echter dat zeker bij marktpartijen reputatiemanagement een heel belangrijke prikkel is. Albert Heijn laat het wel uit zijn hoofd om ongeoorloofde dingen te doen met die gegevens."
Een bijkomend punt is dat de consument zelf kan bepalen of hij de kaart gebruikt of niet. "Je hoeft zo’n kaart niet te nemen. Bovendien, elke keer dat jij bij de kassa staat, neem je de beslissing om die bonuskaart wel of niet af te geven. Je hebt dus zelf actief invloed op het vastleggen van gegevens inzake koopgedrag. Die kaartovereenkomst is gewoon een uitruil van marktinformatie tegen kortingen. Daar moet je niet al te moeilijk over doen. Je kunt trouwens ook een anonieme bonuskaart nemen, dat is een van de alternatieven."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.