Drie grote Britse internetproviders gaan het surfgedrag van hun abonnees verkopen aan een bedrijf dat zich voorheen bezighield met het verspreiden van spyware. Phorm, het bedrijf achter het nieuwe advertentiesysteem, laat weten dat mensen zich niet over hun privacy zorgen hoeven te maken. BT, Virgin Media en Carphone Warehouse spelen het surfgedrag van hun abonnees door, zodat Phorm kan zien waar consumenten zich voor interesseren. Hieraan worden dan gerichte advertenties gekoppeld, waar bedrijven goed voor betalen. De providers krijgen een deel van de opbrengsten. Zo denken analisten dat BT in 2010 zo'n 105 miljoen euro dankzij de reclames zal verdienen.
De oprichter van Phorm was eerder verantwoordelijk voor het spywarebedrijf PeopleOnPage. Het enige verschil is dat Phorm de informatie nu koopt van de internetproviders, in plaats van mensen te overtuigen om spyware te downloaden. Het bedrijf laat in een reactie weten dat het de privacy van mensen meer respecteert dan Google en anderen. "Het vorige bedrijf was betrokken bij adware, maar dat was lang geleden. We zetten een nieuwe gouden standaard voor online privacy."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.