Vorige week hadden we een interview met zeven virusexperts over gratis anti-virus software. Zoals lezers opmerkten, waren zes van de zeven experts werkzaam voor commerciële anti-virusbedrijven. Daarom hebben we ook contact opgenomen met drie aanbieders van gratis producten, te weten Avast, Grisoft (AVG) en Avira's AntiVir. Volgens Marketa Pudilova van Grisoft is de bestrijding van malware zo complex dat dit niet meer te doen is zonder een groot team van IT professionals. Mensen die allemaal betaald moeten worden. Toch biedt Grisoft een gratis scanner aan om meer naamsbekendheid te krijgen. Naast de virusscanner als reclame hoopt het dat gebruikers overstappen naar de betaalde versie.
Grisoft geeft gratis drie programma's weg, anti-spyware, anti-virus en anti-rootkit. Doordat het losse programma's zijn, komt dat het beheergemak niet ten goede. Een ander belangrijk punt zijn de ontbrekende opties. Zo is de gratis virusscanner in slechts twee talen beschikbaar, Japans en Engels, biedt het minder bescherming omdat het technologieën zoals LinkScanner en Webshield mist, krijgen gebruikers geen technische ondersteuning en is er een beperkte planning mogelijk. "De belangrijkste motieven om naar een betaald product over te stappen is het gemis van technische ondersteuning en of de geavanceerde instellingen en features," gaat Pudilova verder.
Zakelijke markt belangrijk
Bij Avira is het een heel ander verhaal. De gratis virusscanner beschermt wel tegen rootkits, maar niet tegen spyware. Toch is het de Duitsers niet te doen om het verkrijgen van naamsbekendheid. 78% van alle inkomsten die het bedrijf genereert zijn afkomstig van zakelijke klanten, vertelt Executive Vice President Rainer Witzgall. De reden dat het de gratis virusscanner aanbiedt, is omdat het wil bijdragen aan de veiligheid van internetgebruikers wereldwijd. Het is dan ook niet afhankelijk van eindgebruikers die mogelijk voor de betaalde versie kiezen. "Avira heeft het geld om de nieuwste malware te bestrijden. Op dit moment besteden we 65% van onze totale kosten aan research en development."
Wat betreft gebruikers van de gratis virusscanner die ondersteuning zoeken heeft de virusbestrijder een telefoonnummer en een forum waar naar eigen zeggen een speciaal Avira support team actief is. Avast reageerde niet op onze vragen.
Makkelijke keuze?
Gebruikers die een gratis virusscanner overwegen moeten zich afvragen of het product voorziet in hun behoefte, of ze met de beperkingen kunnen leven en of ze de ontbrekende functionaliteit en bescherming op een andere manier kunnen opvangen. Vooral bij eindgebruikers blijkt dat software die enig omkijken vereist vaak wordt geïnstalleerd en daarna vergeten. Vorig jaar kwam Panda Security nog met een onderzoek waaruit bleek dat er aanzienlijk veel gebruikers zijn die een commerciële virusscanner gebruiken waarvan het abonnement is verlopen of die hun virusscanner nooit met de laatste signatures updaten.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.