image

Nu al ernstig beveiligingslek in Firefox 3

donderdag 19 juni 2008, 09:45 door Redactie, 21 reacties

De 8 miljoen mensen die gisteren Firefox 3 hebben gedownload lopen het risico dat een hacker hun PC overneemt als ze de verkeerde website bezoeken. Een anonieme beveiligingsonderzoeker ontdekte een "remote code execution" kwetsbaarheid waardoor een aanvaller willekeurige code kan uitvoeren door het openen van een geprepareerde website. Het lek werd 5 uur na het verschijnen van Mozilla's browser verkocht aan Tippingpoint's Zero Day Iniative.

Via dit programma kunnen onderzoekers op verantwoorde wijze lekken melden en houden ze er ook een zakcentje aan over. Het is zeer waarschijnlijk dat de onderzoeker het lek al eerder had gevonden en bewaarde tot na de lancering van de browser. Mozilla werkt inmiddels aan een oplossing en TippingPoint geeft tot het verschijnen hiervan geen details over de kwetsbaarheid weg.

MVP Ron Schenone denkt niet dat het lek een effect op de recordpoging van Mozilla zal hebben. Toch is het spijtig dat het lek niet voor de release is gevonden. "Niemand is perfect en de mensen bij Mozilla zijn ook maar mensen. Het is interessant om te zien hoe snel dit kan worden opgelost."

Betere browser dankzij beveiligingslekken

"Bij Mozilla waarderen we het melden van beveiligingsproblemen, omdat het de browser sterker en veiliger maakt. De beste manier om Firefox-gebruikers veilig te houden is door problemen direct aan Mozilla te melden, zoals TippingPoint heeft gedaan, en details pas bekend te maken totdat een patch beschikbaar is," zegt Mozilla's beveiligingschef Window Snyder.

Bij TippingPoint zijn ze op hun beurt weer over Mozilla te spreken. "Mozilla heeft een goede geschiedenis als het gaat om het oplossen van beveiligingsproblemen en we verwachten dat ze dit probleem ook spoedig zullen oplossen." Voor zover bekend is er geen exploitcode online beschikbaar. Wie toch bang is voor drive-by aanvallen wordt geadviseerd een andere browser te kiezen.

Reacties (21)
19-06-2008, 12:07 door Anoniem
Grappig. Wachten met melden van een fout om er geld aan over
te houden terwijl het om gratis (waar andere mensen zich dus
voor inzetten) software gaat. Om dat dan
\'verantwoordelijkheid\' te noemen .......
19-06-2008, 15:50 door lievenme
"Grappig. Wachten met melden van een fout om er geld aan over
te houden terwijl het om gratis (waar andere mensen zich dus
voor inzetten) software gaat. Om dat dan
\'verantwoordelijkheid\' te noemen ......."

zouden we dan toch in een kapitalistische maatschappij leven?
19-06-2008, 17:25 door Nomen Nescio
Als je die Mozillafiguur hoort, dan zegt hij eigenlijk dat Firefox een veel
slechtere browser is dan IE, want daar zitten toch veel meer lekken in? Dus dan is IE een veel betere browser. Over leuteren gesproken.

Overigens zit die fout er al veel langer in, namelijk ook al in versie 2. Wie zei daar iets over snelle patches voor Firefox?
19-06-2008, 20:26 door Anoniem
Bijzonder is ook dat als dit bij IE gebeurt, de hele wereld over Microsoft
heenvalt, terwijl de reacties nu uitblijven. Toch jammer dat objectiviteit toch
lastig is voor de bezoekers hier.
19-06-2008, 21:11 door Anoniem
Door Nomen Nescio
Overigens zit die fout er al veel langer in, namelijk ook al
in versie 2. Wie zei daar iets over snelle patches voor
Firefox?
als je er niet van weten kun ze het ook niet oplossen.
20-06-2008, 04:27 door Rene V
Door Nomen Nescio
Als je die Mozillafiguur hoort, dan zegt hij eigenlijk dat
Firefox een veel
slechtere browser is dan IE, want daar zitten toch veel meer
lekken in? Dus dan is IE een veel betere browser. Over
leuteren gesproken.

Overigens zit die fout er al veel langer in, namelijk ook al
in versie 2. Wie zei daar iets over snelle patches voor
Firefox?


hoe je het ook went of keert Norman.. in ieder geval is FF
nog steeds sneller met het oplossen van beveiligingslekken
dan dat IE dat is.

Bij TippingPoint zijn ze op hun beurt weer over
Mozilla te spreken. "Mozilla heeft een goede geschiedenis
als het gaat om het oplossen van beveiligingsproblemen en we
verwachten dat ze dit probleem ook spoedig zullen
oplossen."
20-06-2008, 09:37 door Nomen Nescio
Door René V
Door Nomen Nescio
Als je die Mozillafiguur hoort, dan zegt hij eigenlijk dat
Firefox een veel
slechtere browser is dan IE, want daar zitten toch veel meer
lekken in? Dus dan is IE een veel betere browser. Over
leuteren gesproken.

Overigens zit die fout er al veel langer in, namelijk ook al
in versie 2. Wie zei daar iets over snelle patches voor
Firefox?


hoe je het ook went of keert Norman.. in ieder geval is FF
nog steeds sneller met het oplossen van beveiligingslekken
dan dat IE dat is.

Bij TippingPoint zijn ze op hun beurt weer over
Mozilla te spreken. "Mozilla heeft een goede geschiedenis
als het gaat om het oplossen van beveiligingsproblemen en we
verwachten dat ze dit probleem ook spoedig zullen
oplossen."
Hoe je het ook wendt of keert, René, daar is geen enkel bewijs voor. Dat is
een van die dingen die iedereen "van horen zeggen" heeft en gewoon
overneemt. Bullshit derhalve.
20-06-2008, 09:43 door Anoniem
Door Anoniem
Bijzonder is ook dat als dit bij IE gebeurt, de hele wereld over Microsoft
heenvalt, terwijl de reacties nu uitblijven. Toch jammer dat objectiviteit toch
lastig is voor de bezoekers hier.

Over het hebben van vooroordelen gesproken...
20-06-2008, 11:18 door Mameomowskwooz
Treurig altijd, die pavlovreacties van Microsoft -en Mozilla
adepten. Lekker blind vertrouwen op dat ene produkt van hun
keuze, zonder enige vorm van kritiek te willen horen.
Veiligheid is voor een groot deel een gevoel. Ze
zullen zich wel veilig voelen denk ik dan. Ik hoop
alleen niet dat ze ook een serieuze baan hebben binnen de
ict-security, waar 't er soms ook om gaat hoe veilig iets
werkelijk is.

Door Anoniem
Bijzonder is ook dat als dit bij IE gebeurt, de hele wereld
over Microsoft
heenvalt, terwijl de reacties nu uitblijven. Toch jammer dat
objectiviteit toch
lastig is voor de bezoekers hier.

Raar he? Dat er meer mensen over een fout van Microsoft
heenvallen zou misschien iets te maken kunnen hebben met hun
marktaandeel? Hogere bomen vangen meestal iets meer wind.
Blijven reacties nu uit? Niet als ik hier naar de
(pavlov)reacties in deze draad kijk...
20-06-2008, 11:20 door Rene V
Door Nomen Nescio

Hoe je het ook wendt of keert, René, daar is geen enkel
bewijs voor. Dat is
een van die dingen die iedereen "van horen zeggen"
heeft en gewoon
overneemt. Bullshit derhalve.

En ik neem aan dat jij in staat bent om met volle zekerheid
het tegendeel te bewijzen door met concrete voorbeelden te
komen?

Feit blijft dat open source producten nu eenmaal sneller
gepatcht worden dan closed source producten. In ieder geval
9 van de 10 keer.
20-06-2008, 17:03 door Anoniem
ok.. uit ervaring..
kom vaak bij mensen thuis en blijkt de pc echt te barsten
van de virussen.

allemaal IE gebruikers.

bij mensen met firefox ben ik het nog niet tegen gekomen.

iedereen zal nu wel over me heen vallen maar dit is gewoon
wat ik in de praktijk zie...

je kan dus wel zeggen dat IE veel veiliger is, minder
security holes heeft en sneller gepatched wordt maar in de
praktijk blijkt het toch op een of andere manier meer
virussen op te leveren dan pcees waar alleen met firefox
wordt gesurfed...

mss heeft het iets met active X te maken.. mss ook niet...
20-06-2008, 19:30 door Nomen Nescio
Door René V
Door Nomen Nescio

Hoe je het ook wendt of keert, René, daar is geen enkel
bewijs voor. Dat is
een van die dingen die iedereen "van horen zeggen"
heeft en gewoon
overneemt. Bullshit derhalve.

En ik neem aan dat jij in staat bent om met volle zekerheid
het tegendeel te bewijzen door met concrete voorbeelden te
komen?

Feit blijft dat open source producten nu eenmaal sneller
gepatcht worden dan closed source producten. In ieder geval
9 van de 10 keer.
De cijfers vertellen een heel ander verhaal. Dat heb je zelfs hier bij security.nl
kunnen lezen, dus je raaskalt.
20-06-2008, 19:56 door Anoniem
Door Nomen Nescio
Door René V
Door Nomen Nescio

Hoe je het ook wendt of keert, René, daar is geen enkel
bewijs voor. Dat is
een van die dingen die iedereen "van horen
zeggen"
heeft en gewoon
overneemt. Bullshit derhalve.

En ik neem aan dat jij in staat bent om met volle zekerheid
het tegendeel te bewijzen door met concrete voorbeelden te
komen?

Feit blijft dat open source producten nu eenmaal sneller
gepatcht worden dan closed source producten. In ieder geval
9 van de 10 keer.
De cijfers vertellen een heel ander verhaal. Dat heb je
zelfs hier bij security.nl
kunnen lezen, dus je raaskalt.
De cijfers...
Welke cijfers?
Doe eens een linkje?
20-06-2008, 20:00 door Anoniem
Door Ad Hominem
Door René V
En ik neem aan dat jij in staat bent om met volle zekerheid
het tegendeel te bewijzen door met concrete voorbeelden te
komen?

Feit blijft dat open source producten nu eenmaal sneller
gepatcht worden dan closed source producten. In ieder geval
9 van de 10 keer.
De cijfers vertellen een heel ander verhaal. Dat heb je
zelfs hier bij security.nl kunnen lezen, dus je
raaskalt.
Geef maar even een concreet voorbeeld en
dat mag ook een link naar een specifiek artikel zijn.
21-06-2008, 09:15 door Nomen Nescio
Door Anoniem
Door Nomen Nescio
Overigens zit die fout er al veel langer in, namelijk ook al
in versie 2. Wie zei daar iets over snelle patches voor
Firefox?
als je er niet van weten kun ze het ook niet oplossen.
Ze wisten er WEL van, dat is nou juist het schandalige! Hoezo goeie naam in
het oplossen van fouten?
21-06-2008, 09:17 door Nomen Nescio
Door Mameomowskwooz
Treurig altijd, die pavlovreacties van Microsoft -en Mozilla
adepten. Lekker blind vertrouwen op dat ene produkt van hun
keuze, zonder enige vorm van kritiek te willen horen.
Veiligheid is voor een groot deel een gevoel. Ze
zullen zich wel veilig voelen denk ik dan. Ik hoop
alleen niet dat ze ook een serieuze baan hebben binnen de
ict-security, waar 't er soms ook om gaat hoe veilig iets
werkelijk is.

Door Anoniem
Bijzonder is ook dat als dit bij IE gebeurt, de hele wereld
over Microsoft
heenvalt, terwijl de reacties nu uitblijven. Toch jammer dat
objectiviteit toch
lastig is voor de bezoekers hier.

Raar he? Dat er meer mensen over een fout van Microsoft
heenvallen zou misschien iets te maken kunnen hebben met hun
marktaandeel? Hogere bomen vangen meestal iets meer wind.
Blijven reacties nu uit? Niet als ik hier naar de
(pavlov)reacties in deze draad kijk...
Nou, dan moet de wereld stijf staan van de kritieken op Google, want die heeft
met Yahoo een aandeel van 98%, iets wat Microsoft nooit gehaald heeft. Dus
je commentaar klopt niet. Over pavlov gesproken. Volgens mij weet jij niet eens wat dat inhoudt.
21-06-2008, 19:45 door Mameomowskwooz
Door Nomen Nescio
Nou, dan moet de wereld stijf staan van de kritieken op
Google, want die heeft
met Yahoo een aandeel van 98%, iets wat Microsoft nooit
gehaald heeft. Dus
je commentaar klopt niet. Over pavlov gesproken. Volgens
mij weet jij niet eens wat dat inhoudt.
Ik wilde niemand bij naam noemen maar dat hoeft dus niet. Ik
ben blij dat je zelf met deze reactie aangeeft je
aangesproken te voelen.

Volgens mij weet jij niet eens wat dat inhoudt.
Verder ben ik gelukkig te zien dat je jezelf voor een keer nuanceert door de zin
te beginnen met volgens mij.
22-06-2008, 09:48 door Nomen Nescio
Door Mameomowskwooz
Door Nomen Nescio
Nou, dan moet de wereld stijf staan van de kritieken op
Google, want die heeft
met Yahoo een aandeel van 98%, iets wat Microsoft nooit
gehaald heeft. Dus
je commentaar klopt niet. Over pavlov gesproken. Volgens
mij weet jij niet eens wat dat inhoudt.
Ik wilde niemand bij naam noemen maar dat hoeft dus niet. Ik
ben blij dat je zelf met deze reactie aangeeft je
aangesproken te voelen.

Volgens mij weet jij niet eens wat dat inhoudt.
Verder ben ik gelukkig te zien dat je jezelf voor een keer nuanceert door de zin
te beginnen met volgens mij.
De meeste anderen hier brengen de baarlijkste nonsens als ultieme
waarheid. Verder ga je totaal niet in op de inhoud. Maar ja, ik werk met
Windows, DUS ik ben dom. Ja toch? Die enorme hoogte die jij bereikt hebt, is
natuurlijk niet te evenaren. Vertel eens, zit jij soms op een ivoren toren?

Nee, laat ook maar. Ik heb hier geen zin in. Heeft niks meer te maken met het
blunderen van Firefox, want zo kun je dit geknoei van Mozilla wel noemen.
22-06-2008, 11:18 door Anoniem
Nomen Nescio, je gedraagt je werkelijk weer als een zielige
kleuter. Altijd en overal heb je kritiek en weet je het
beter. Zoveel mensen, zoveel meningen. Leer er eindelijk
eens mee leven als iemand anders vertelt dat hij of zij een
ander product gebruikt dan jij en daar positief over is. Ook
als jij dat dan toevallig misschien niet het beste vindt.
Laat anderen gewoon eens in hun waarde!
22-06-2008, 12:54 door Rene V

Nee, laat ook maar. Ik heb hier geen zin in. Heeft niks meer
te maken met het
blunderen van Firefox, want zo kun je dit geknoei van
Mozilla wel noemen.

Nou gelukkig maar dan dat M$ nooit blundert dan hè?
http://www.security.nl/article/18922/1/Microsoft_blundert_met_Windows_XP_Bluetooth_patch.html (ahum)

Want jij weet het allemaal veeeeeeel beter wat betreft M$ en haar
producten. Daar kan en mag je natuurlijk niet op afgeven
aangezien zij in jou ogen toch het wiel opnieuw hebben
uitgevonden met hun betaalbare (ahum) en geweldig veilige
producten waar eigenlijk nooit een kwetsbaarheid in wordt
gevonden. En mocht dat wel het geval zijn dan patchen zij
dat natuurlijk veeeeeel sneller dan de Open Source
gemeenschap dat doet, want, die cijfers zijn makkelijk terug
te vinden hier. Tja, alleen jammer dat je de voorbeelden
daarvan dan een beetje nalaat om op te noemen. Maar goed,
iedereen hier raaskalt maar wat (wanneer het niet in het
denkbeeld van Normen past, raaskalt men gewoon!) en jij hebt
de wijsheid in pacht. Applaus voor de enige echte Normen
Nescio!!! Yaaay!!! De kampioen van Micro$oft!!
22-06-2008, 14:13 door Mameomowskwooz
Door Nomen Nescio
Nee, laat ook maar. Ik heb hier geen zin in. Heeft niks meer
te maken met het
blunderen van Firefox, want zo kun je dit geknoei van
Mozilla wel noemen.

Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Open Source
fouten zullen sneller ontdekt worden dan fouten in closed
source. Reverse engineren kost over 't algemeen meer tijd.
Omgekeerd is het dan ook logisch dat open source code
sneller gepached kan worden. Elk nadeel heeft z'n voordeel.
Dergelijke nuanceringen zie ik hier zelden gemaakt worden.
Zelf heb ik geen voorkeur. Als het om browsers gaat gebruik
ik Firefox, IE en Opera. Qua veiligheid acht ik ze even
(on)betrouwbaar. Op dit moment is het handiger even geen
Firefox te gebruiken, over een maand kan 't weer anders zijn.

Maar ja, ik werk met
Windows, DUS ik ben dom. Ja toch?
Dat heb je mij hier niet zien roepen. Dan zou ik zelf ook
dom zijn, want ik gebruik 't (waarschijnlijk in iets mindere
mate) ook.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.