Als het aan de Voice Commerce Group ligt gebruiken we in de toekomst voor online bankieren en betalen onze stem. De groep werkt aan een banksysteem dat aan de hand van een "stemhandtekening" mensen authenticeert. "Voice Transact trekt de retail en internetbankieren sectoren van de markt bij elkaar, en opent ook de markt voor mobiel betalen," aldus directeur Nick Ogden.
Klanten die via hun stem hun bankzaken willen regelen, moeten eerst via de telefoon een aantal getallen opnoemen, waarna het systeem een biometrisch profiel aanlegt. Wil de klant betalen, dan hoeft hij alleen een gratis nummer te bellen en het product te noemen. Het systeem vraagt dan of de klant een aantal cijfers wil herhalen en de transactie is voltooid.
Er zijn nog wel wat beren op de weg. Zo is de interoperabiliteit tussen de verschillende banksystemen het grootste probleem. Inmiddels worden al wel alle technologieën ondersteund. "Het systeem geeft consumenten de mogelijkheid om verantwoordelijkheid voor hun transacties te nemen."
Ogden gelooft dat de Voice Transact ‘handtekeningen’ de manier waarop banken en financiële dienstverleners transacties uitvoeren zal veranderen en dat het een veilige en gemakkelijke globale standaard voor wereldwijd gebruik zal worden.
ABN Amro en de kracht van stembiometrie
Stembiometrie wordt al door banken toegepast, bijvoorbeeld bij de ABN Amro bank. Om de beveiliging te verbeteren en de kosten te verlagen, gebruikt de bank stembiometrie. Als een klant met de ABN Amro belt moet die ter bevestiging van zijn identiteit een vijfcijferige code invoeren. Dit is een andere code dan de PIN voor de geldmachine, wat het systeem veiliger maakt, maar klanten vergeten vaak hun code omdat ze die zo weinig gebruiken. Als dit gebeurt moet de bank een nieuwe code uitgeven, wat tijd en geld kost.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.