Het gijzelen van complete netwerken en vertrouwelijke informatie door het eigen personeel, zoals bij een glasvezelnetwerk in San Francisco gebeurde, kan met name plaatsvinden bij bedrijven waar een handjevol mensen of slechts één persoon voor de IT-infrastructuur verantwoordelijk is. Er hoeft trouwens niet eens van kwalijke opzet sprake zijn, wat als een sleutelfiguur plots een ongeluk krijgt?
Toch komt het bij menig bedrijf voor dat slechts een paar mensen op de hoogte van kritieke systemen zijn en hun wegvallen ernstige consequenties kan hebben. Ondernemingen moeten werknemers vertrouwen dat zij eerlijk hun werk doen, maar aan de andere kant vormt het eigen personeel ook de grootste dreiging, doordat zij toegang tot systemen nodig hebben en dat betekent dat ze schade kunnen veroorzaken.
"Geen technologie of proces kan voorkomen dat een insider schade aanricht, zeker niet met de kennis zoals Terry Childs had. Wat wel beheerd kan worden, en wat zo schokkend aan dit incident is, is de enorme omvang," zegt Mike Fratto. Volgens Jonathan Feldman ontstaan dit soort problemen als automatiseringsafdelingen op helden in plaats van een "team aanpak" vertrouwen. De IT-held is een solist die in z'n eentje voor de kritieke systemen verantwoordelijk is.
IT-helden willen vaak niet de controle en macht over hun systemen opgeven. Daardoor vormen ze een serieus risico als ze het bedrijf verlaten, ziek zijn of terugslaan, zoals Childs deed. De oplossing ligt in het opzetten van een IT-team. IT-helden zijn een eenvoudige oplossing, maar het investeren in een IT-team betaalt zich uiteindelijk vanzelf uit en zorgt ervoor dat de automatiseringsafdeling veerkrachtiger is. "Je weet wanneer je succesvol bent als je je IT-personeel op vakantie kan laten gaan, zonder dat je hun mobiele telefoon- en hotelnummers hoeft te vragen mocht er iets misgaan."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.