Google en andere internetbedrijven blijken op grote schaal het gedrag van hun gebruikers te monitoren, zonder dat die hier toestemming voor hebben gegeven. Zo gebruiken sommige providers deep-packet-inspection om te zien wat een abonnee allemaal op het web uitspookt. Google laat in een verklaring weten zich hier niet mee bezig te houden, maar blijkt via cookies van Doubleclick het surfgedrag in kaart te brengen.
In de Verenigde Staten willen verschillende Democratische politici daarom een wet introduceren die eist dat consumenten hun toestemming geven voordat hun online gedrag wordt gemonitord en gedeeld. Republikein Cliff Stearns is bang dat dit soort wetgeving schadelijk voor de economie kan zijn omdat kleine bedrijven hun klanten dan niet meer kunnen bereiken. Stearns is daarom voorstander van zelfregulering die zich richt op transparantie en vrije keuze.
De zoekgigant zou naar eigen zeggen zich nog niet op "behavioral" reclame richten, toch liet het vorige week op haar eigen blog weten dat door de samenwerking met DoubleClick de adverteerders nu weten hoeveel mensen een campagne hebben gezien en hoeveel gebruikers de site na een advertentie hebben bezocht. Microsoft en Yahoo houden zich ook met deze praktijken bezig. Yahoo heeft inmiddels gezegd dat gebruikers gerichte advertenties op haar websites kunnen uitschakelen. Microsoft moet nog een reactie geven.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.