image

"Apple moet stoppen met vragen van wachtwoorden"

dinsdag 19 augustus 2008, 10:54 door Redactie, 26 reacties

Wie z'n Apple computer voor reparatie naar de winkel terugbrengt, moet in de meeste gevallen zijn administrator wachtwoord geven, wat volgens één beveiligingsexpert een onacceptabele gang van zaken is. "Elke keer dat ik mijn laptop terugbreng stellen de Apple werknemers dezelfde vraag: 'Wat is je administrator wachtwoord?' De eerste keer dat ik dit hoorde dacht ik dat het om een grap ging. Apple is echter doodserieus," zegt Oliver Day van Stopbadware.org.

Volgens Day komt Apple met elk excuus wat je je maar kunt voorstellen om klanten het wachtwoord af te troggelen. "Soms proberen de technici me zelfs te intimideren door te zeggen dat ze de reparatie niet kunnen uitvoeren als ik weiger. Een technicus probeerde me zelfs honderd dollar extra te laten betalen voor de installatie van OS X omdat ik mijn wachtwoord niet wilde verstrekken. De reden was dat ze extra werk moesten verrichten omdat ik weigerde mee te werken."

Apple zou consumenten nooit om hun wachtwoord moeten vragen. "Dit is officieel Apple beleid en het moet stoppen. Het is voor security bewuste mensen in strijd met elke logica. Gegeven de staat van OS distro's, is er absoluut geen enkele reden dat Apple toegang tot de bestanden van klanten moet hebben voor het uitvoeren van hardware reparaties." Day waarschuwt dat in het verleden technici vaker zijn betrapt op het plunderen van klanten hun bestanden.

De onderzoeker adviseert Apple gebruikers daarom de volgende aanpak, totdat Apple het probleem oplost:

1. Maak een kloon van de boot drive.
2. Verwijder op een veilige manier alle inhoud van de schijf.
3. Installeer een schone versie van het besturingssysteem.
4. Plaats het image bestand terug als je je computer terugkrijgt.

"Dit voegt allerlei tijd toe aan een proces waar consumenten toch al de dupe van zijn. Alleen maar omdat Apple nog steeds denkt dat dit een normale manier is om klanten te behandelen."

Reacties (26)
19-08-2008, 11:12 door Anoniem
Voor hardware reparatie is het inderdaad uiterst vreemd dat
je als klant je wachtwoord moet afgeven? Dat hangt er maar
net vanaf in hoeverre zeker is dat het alleen om de hardware
gaat. En dan is er nog het punt van die kloon. Hoeveel Apple
gebruikers denkt men dat daadwerkelijk in staat is een kloon
te maken als ze hardware problemen hebben? Inderdaad, dan is
het beter dat Apple stopt met het vragen naar het
wachtwoord. Maar dat komt het gemak voor de klanten
waarschijnlijk niet ten goede, al mag je voor de absurde
bedragen die via Apple gerekend worden toch zeker een hoger
niveau van werken verwachten. Helaas komt een klant dat
zelden tegen.
19-08-2008, 11:18 door Anoniem
Leuk stappenplan als je toetsenbord / harddisk controller /
videokaart stuk is.

Trek gewoon de harde schijf er uit en stop er eventueel een
lege in...
19-08-2008, 11:37 door SirDice
En hoe had men gedacht een driver te verwijderen en opnieuw
te installeren (omdat het geen hardware issue blijkt te
zijn) zonder wachtwoord?

Overigens geldt dit hele verhaal natuurlijk ook voor een
Windows computer. Zonder administrator toegang kun je ook
niet veel (softwarematig) oplossen.

Simpeler kan ook.. Maak een backup van je belangrijke
bestanden (die heb je sowieso toch?). Verwijder deze
bestanden eventueel voordat je de machine inlevert. Stel
(tijdelijk) een simpel wachtwoord in.
19-08-2008, 11:58 door Anoniem
Simpeler:

Sla alle gevoelige en/of persoonlijke data op op een externe schijf. Maak een
admin account voor reparaties en verander dat wachtwoord meteen na
retourontvangst.
19-08-2008, 12:23 door Anoniem
Dell heeft iets gelijkaardig gecommercialiseerd: "keep your
harddrive", waarmee je dan bij reparaties je harddisk zelf
mag bijhouden. Ze bieden die zelfs als optie aan bij hun
servers; welk bedrijf stuurt nu zijn hele gegevensdomein
naar een technische dienst?
19-08-2008, 12:29 door Nomen Nescio
Door SirDice
En hoe had men gedacht een driver te verwijderen en opnieuw
te installeren (omdat het geen hardware issue blijkt te
zijn) zonder wachtwoord?

Overigens geldt dit hele verhaal natuurlijk ook voor een
Windows computer. Zonder administrator toegang kun je ook
niet veel (softwarematig) oplossen.

Simpeler kan ook.. Maak een backup van je belangrijke
bestanden (die heb je sowieso toch?). Verwijder deze
bestanden eventueel voordat je de machine inlevert. Stel
(tijdelijk) een simpel wachtwoord in.
Nee, dit geldt NIET voor een Windows computer! Laat je die repareren, dan
wordt NOOIT om zo'n wachtwoord gevraagd. Wel eens van privacy gehoord?
Moet ik ze soms ook nog mijn bankgegevens verstrekken?

Als men een driver moet installeren die zonder wachtwoord niet te installeren
is, dan pas wordt daar, met redenen omkleed, naar gevraagd. Maar Apple
EIST dat ALTIJD. Dat is het grote verschil.

Apple en Google vinden kennelijk beiden dat de privacy van de eindgebruker
onbelangrijk is. Wie dat nou nog accepteert, moet zich toch echt eens laten
nakijken.
19-08-2008, 13:14 door Ed Dekker
Door Nomen Nescio
Nee, dit geldt NIET voor een Windows computer! Laat je die
repareren, dan
wordt NOOIT om zo'n wachtwoord gevraagd. Wel eens van
privacy gehoord?
Moet ik ze soms ook nog mijn bankgegevens verstrekken?

Als men een driver moet installeren die zonder wachtwoord
niet te installeren
is, dan pas wordt daar, met redenen omkleed, naar gevraagd.
Maar Apple
EIST dat ALTIJD. Dat is het grote verschil.
Bullpucky! In de loop der tijd heb ik verschillende Macs
laten repareren en NOG NOOIT hebben ze mijn admin password
gevraagd.
Met een vriend een paar maanden terug zijn PC met WINDOWS
naar een reparateur gebracht en daar werd wel naar een
account met admin-rechten gevraagd.
Lijkt mij dat het vooral gaat om hoe slim/lui de techneut is.
19-08-2008, 13:47 door wimbo
Als er een software probleem is (dus de Mac doet het wel met
een HD van de technische dienst), dan hoeven ze alleen maar
toestemming te vragen om het OS opnieuw te installeren, OF
de klant te adviseren om een reinstall te doen.

Support verlenen kost geld en dan wil je niet dingen gaan
zitten proberen. Dat is zo snel mogelijk zaken uitsluiten om
de PC/Mac weer werkend terug te kunnen geven.

Maar ik kan me voorstellen dat een argument van 'als u het
wachtwoord niet geeft, dan kunnen we niet garanderen dat u
de data allemaal weer terug krijgt' iemand doet besluiten om
het alsnog te geven.
En als zo'n techie dan een keer geen wachtwoord krijg van
een security conscious gebruiker, dan kan dat hard aankomen :-)
19-08-2008, 14:05 door Emphyrio
Ik moet SirDice bijtreden.
Als je je PC (of MAC) binnen doet om te repareren (soft-of hardwarematig),
zorg dan dat je belangrijke en gevoelige informatie op externe media staat
en stel een simpel wachtwoord in.

Eveneens niet vergeten om je Bios wachtwoord instellen uit te zetten.

Wat bedrijven (KMO's) aangaat, die hebben zowiezo toch reeds zo slim
geweest om hun data te backuppen, niet?

Ik krijg regelmatig pc's bij mij hier (Windows loopt vast, virussen,... ed), hoe
moet ik die repareren indien ik niet kan inloggen (tenzij door een format)?

Meermaals voorgevallen dat hun Bios wachtwoord was ingesteld, waardoor ik
een telefoontje moest plegen of ik kon het systeem niet opstarten. :))
19-08-2008, 14:31 door SirDice
Door Nomen Nescio
Door SirDice
En hoe had men gedacht een driver te verwijderen en opnieuw te installeren (omdat het geen hardware issue blijkt te zijn) zonder wachtwoord?

Overigens geldt dit hele verhaal natuurlijk ook voor een Windows computer. Zonder administrator toegang kun je ook niet veel (softwarematig) oplossen.

Simpeler kan ook.. Maak een backup van je belangrijke bestanden (die heb je sowieso toch?). Verwijder deze bestanden eventueel voordat je de machine inlevert. Stel (tijdelijk) een simpel wachtwoord in.
Nee, dit geldt NIET voor een Windows computer! Laat je die repareren, dan wordt NOOIT om zo'n wachtwoord gevraagd. Wel eens van privacy gehoord?
Heeft geen moer met privacy te maken maar met het feit dat 99.99% van de windows machines die bij een service center ingeleverd worden automatisch al inloggen met een administrator account. Bij een machine die dit onverhoopt
niet doet wordt er wel degelijk om een administrator wachtwoord gevraagt omdat men anders niet veel kan.

Een ander argument dat het niets met privacy te maken heeft is het feit dat die harddisk (met dat admin wachtwoord er op) gewoon te lezen is in een andere machine.

Moet ik ze soms ook nog mijn bankgegevens verstrekken?
Als jij op rekening die reparatie wil laten uitvoeren, ja.

Als men een driver moet installeren die zonder wachtwoord niet te installeren is, dan pas wordt daar, met redenen omkleed, naar gevraagd. Maar Apple EIST dat ALTIJD. Dat is het grote verschil.
Het is niet Apple die het eist, het zijn de service centers. Subtiel verschil.
19-08-2008, 16:47 door Nomen Nescio
Door Ed Dekker
Door Nomen Nescio
Nee, dit geldt NIET voor een Windows computer! Laat je die
repareren, dan
wordt NOOIT om zo'n wachtwoord gevraagd. Wel eens van
privacy gehoord?
Moet ik ze soms ook nog mijn bankgegevens verstrekken?

Als men een driver moet installeren die zonder wachtwoord
niet te installeren
is, dan pas wordt daar, met redenen omkleed, naar gevraagd.
Maar Apple
EIST dat ALTIJD. Dat is het grote verschil.
Bullpucky! In de loop der tijd heb ik verschillende Macs
laten repareren en NOG NOOIT hebben ze mijn admin password
gevraagd.
Met een vriend een paar maanden terug zijn PC met WINDOWS
naar een reparateur gebracht en daar werd wel naar een
account met admin-rechten gevraagd.
Lijkt mij dat het vooral gaat om hoe slim/lui de techneut is.
Lijkt mij eerder dat je een onbetrouwbare reparateur hebt gevonden. In
tegenstelling tot Apple staat Microsoft hier helemaal buiten.
19-08-2008, 16:49 door Nomen Nescio
Door SirDice
Door Nomen Nescio
Door SirDice
En hoe had men gedacht een driver te verwijderen en opnieuw te installeren
(omdat het geen hardware issue blijkt te zijn) zonder wachtwoord?

Overigens geldt dit hele verhaal natuurlijk ook voor een Windows computer.
Zonder administrator toegang kun je ook niet veel (softwarematig) oplossen.

Simpeler kan ook.. Maak een backup van je belangrijke bestanden (die heb je
sowieso toch?). Verwijder deze bestanden eventueel voordat je de machine
inlevert. Stel (tijdelijk) een simpel wachtwoord in.
Nee, dit geldt NIET voor een Windows computer! Laat je die repareren, dan
wordt NOOIT om zo'n wachtwoord gevraagd. Wel eens van privacy gehoord?
Heeft geen moer met privacy te maken maar met het feit dat 99.99% van de
windows machines die bij een service center ingeleverd worden automatisch
al inloggen met een administrator account. Bij een machine die dit onverhoopt
niet doet wordt er wel degelijk om een administrator wachtwoord gevraagt
omdat men anders niet veel kan.

Een ander argument dat het niets met privacy te maken heeft is het feit dat die
harddisk (met dat admin wachtwoord er op) gewoon te lezen is in een andere
machine.

Moet ik ze soms ook nog mijn bankgegevens verstrekken?
Als jij op rekening die reparatie wil laten uitvoeren, ja.

Als men een driver moet installeren die zonder wachtwoord niet te
installeren is, dan pas wordt daar, met redenen omkleed, naar gevraagd.
Maar Apple EIST dat ALTIJD. Dat is het grote verschil.
Het is niet Apple die het eist, het zijn de service centers. Subtiel verschil.
In ieder geval gaat jouw bewering niet op dat Microsoft zoiets ooit vraagt. Die
staat daar altijd helemaal buiten. Apple niet, via hun servicecenters.
19-08-2008, 17:02 door Anoniem
Gewoon zeggen dat je het niet weet!!!! KLAAR!!
19-08-2008, 19:17 door Anoniem
Je kan met de OS X installatie DVD een nieuw admin account maken en ook het
huidige wachtwoord van het admin account resetten.

Dus het onzin dat dit nodig is!
19-08-2008, 20:37 door SirDice
Door Nomen Nescio
In ieder geval gaat jouw bewering niet op dat Microsoft zoiets ooit vraagt. Die staat daar altijd helemaal buiten. Apple niet, via hun servicecenters.
MS zegt ook altijd dat je je wachtwoord niet met iemand moet delen. Apple zelf zegt exact hetzelfde. Wat weerhoudt die medewerker ervan er naar te vragen zodat hij fatsoenlijk z'n werk kan doen?

Stel, jij levert een computer ergens in omdat je een probleem hebt. Met een wachtwoord. Maakt even niet uit welk OS. Jij vertelt aan die balie: "Ik heb die en die problemen en dan doet'ie dat of dat niet.".

Hoe ga ik dat testen om er zeker van te zijn dat het probleem waarvoor je komt verholpen is?

Ja, ik kan de hardware testen met een eigen harddisk. Maar het probleem zit vaak niet in of hardware of software. Vaak is het toch een combinatie van de twee. Toch iets vervangen en klaar.
Jij haalt 't op, probeert het met je eigen hd. Hey, toch nog niet helemaal ok. Kompleet Uitermate Treurig weer terug. Servicebalie medewerker krijgt er van langs omdat het niet is opgelost. Kommer en kwel, je kent 't wel.

Afin, om een lang verhaal kort te maken, zet er gewoon tijdelijk een ander wachtwoord op. Geef dan dat wachtwoord. Privacy? Ja, tuurlijk. Je kan altijd alles encrypten of "even" ergens anders opslaan.
En als'ie nou ineens echt plots doodgaat zodat je die handelingen niet kan verrichten? Er is ook nog zoiets als beroeps ethiek!
Ja, je kan overal in kijken, dat wil nog niet zeggen dat iedereen dat ook maar doet. En die gasten die dat wel deden? Die zijn niet voor niets opgepakt toch?

(oh ja, voordat er weer rare ideeen ontstaan. Nee, ik ben geen Apple service center medewerker. Wel bij een PC boer, zo'n dikke 10 jaar geleden voor het laatst. Is er wat veranderd? Niet echt. Verschil is alleen dat MS het 'makkelijk' kan afschuiven op hardware en Apple niet)
19-08-2008, 22:18 door Nomen Nescio
Door SirDice
Door Nomen Nescio
In ieder geval gaat jouw bewering niet op dat Microsoft zoiets ooit vraagt. Die
staat daar altijd helemaal buiten. Apple niet, via hun servicecenters.
MS zegt ook altijd dat je je wachtwoord niet met iemand moet delen. Apple zelf
zegt exact hetzelfde. Wat weerhoudt die medewerker ervan er naar te vragen
zodat hij fatsoenlijk z'n werk kan doen?

Stel, jij levert een computer ergens in omdat je een probleem hebt. Met een
wachtwoord. Maakt even niet uit welk OS. Jij vertelt aan die balie: "Ik heb
die en die problemen en dan doet'ie dat of dat niet.".

Hoe ga ik dat testen om er zeker van te zijn dat het probleem waarvoor je komt
verholpen is?

Ja, ik kan de hardware testen met een eigen harddisk. Maar het probleem zit
vaak niet in of hardware of software. Vaak is het toch een combinatie van de
twee. Toch iets vervangen en klaar.
Jij haalt 't op, probeert het met je eigen hd. Hey, toch nog niet helemaal ok.
Kompleet Uitermate Treurig weer terug. Servicebalie medewerker krijgt er van
langs omdat het niet is opgelost. Kommer en kwel, je kent 't wel.

Afin, om een lang verhaal kort te maken, zet er gewoon tijdelijk een ander
wachtwoord op. Geef dan dat wachtwoord. Privacy? Ja, tuurlijk. Je kan altijd
alles encrypten of "even" ergens anders opslaan.
En als'ie nou ineens echt plots doodgaat zodat je die handelingen niet kan
verrichten? Er is ook nog zoiets als beroeps ethiek!
Ja, je kan overal in kijken, dat wil nog niet zeggen dat iedereen dat ook maar
doet. En die gasten die dat wel deden? Die zijn niet voor niets opgepakt toch?

(oh ja, voordat er weer rare ideeen ontstaan. Nee, ik ben geen Apple service
center medewerker. Wel bij een PC boer, zo'n dikke 10 jaar geleden voor het
laatst. Is er wat veranderd? Niet echt. Verschil is alleen dat MS het 'makkelijk'
kan afschuiven op hardware en Apple niet)
Je betoog klopt aan alle kanten. Maar dat was niet waar ik op reageerde. Dat
was op demededeling dat de Apple servicecenters kennelijk naar
wachtwoorden vragen en jij stelde dat dit bij Microsoft ook gebeurde. Dat is
gewoon niet waar, puur om het feit dat Microsoft geen servicecenters voor
eigen hardware heeft.

Een ander punt is dat ik geen enkele reparateur vertrouw. Hoe smerig het ook
is, als een reparateur gaat melden dat iemand kinderporno op zijn computer
heeft, vaak zelfs als gewist bestand, dan heeft deze reparateur op die
computer zitten snuffelen naar dingen die hem helemaal niet aan gaan. Maar
niemand die daar iets van zegt, want kinderporno is immers strafbaar? Wat
die reparateur doet, is in feite net zo strafbaar.

Kortom: ik help liever iemand om zijn harde schijf even te wissen en de
gegevens elders op te slaan, dan dat ik zo iemand zomaar vertrouwelijke
informatie aan die gasten geeft. Ze blijken geen van allen dat vertrouwen
waard te zijn. Maar dat is verder natuurlijk wel off topic op dit moment.

In ieder geval hebben ze nog nooit gehoord van beroepsethiek. Daarom raad
ik ook altijd aan om te werken met een externe harde schijf voor het opslaan
van vertrouwelijke informatie. Even afkoppelen en de computer kan zo naar die
snuffelende reparateur.
20-08-2008, 08:31 door Anoniem
Heb vorige week m'n macbook weggebracht omdat de topplate
vervangen moest worden.....Geen vraag over een wachtwoord gehad!
20-08-2008, 10:16 door Ed Dekker
Door Nomen Nescio
Door Ed Dekker
Bullpucky! In de loop der tijd heb ik verschillende Macs
laten repareren en NOG NOOIT hebben ze mijn admin password
gevraagd.
Met een vriend een paar maanden terug zijn PC met WINDOWS
naar een reparateur gebracht en daar werd wel naar een
account met admin-rechten gevraagd.
Lijkt mij dat het vooral gaat om hoe slim/lui de techneut
is.
Lijkt mij eerder dat je een onbetrouwbare reparateur hebt
gevonden. In
tegenstelling tot Apple staat Microsoft hier helemaal
buiten.
Blah blah blah Apple blah blah blah Microsoft blah blah blah.
Als je nou eens leest en die belachelijk reflexen
onderdrukt. De gemiddelde LaTourette-patient heeft zichzelf
beter in de hand.

Heb ik ergens beweerd dat PC reparatie == Microsoft? Nee dus.

Mijn APPLE reparateur heeft NIET om wachtwoorden gevraagd.
Nou ken ik deze reparateur vrij goed en ik weet dat zij heel
wat instructies van Apple ontvangen over hard- en software,
maar NIET over wachtwoorden. Als klopt wat jij zegt is APPLE
daarmee dus GOED en heb je zojuist aangetoond wat je zo
graag wilt bestrijden.

Ik deel mijn ervaring om te laten zien dat het niet zo
zwart-wit is als sommigen - NN voorop - het willen maken.
Reparateurs zijn gewoon mensen, ongeacht wat ze repareren.
Niet iedereen zit op hetzelfde niveau.
20-08-2008, 10:21 door Anoniem
Als je een machine fysiek in handen hebt, ben je al
verloren. Echt. Booten met een live-cd, en je bent heer en
meester, want je kunt bij het rauwe filesystem. Wachtwoorden
achterhalen is niet zo makkelijk; een rootkit installeren
des te makkelijker.

Wil je privacy, gebruik dan encryptie. Wil je een
controleerbaar veilig systeem, geef het ding dan nooit
fysiek uit handen: je bent theoretisch compromised as hell.
20-08-2008, 10:36 door sjonniev
Die keren dat ik mijn laptops heb moeten laten repareren,
bleef de harde schijf gewoon bij mij. Als men iets wil
testen met software, doen ze dat maar met hun eigen harde
schijf/CD/USBstick. Als het met hun harde schijf wel werkt,
en niet met de mijne, heb ik naast een (opgelost) hardware
probleem ook nog een software probleem. Dat los ik dan zelf
wel op. Heb ik de reparateur niet voor nodig.
20-08-2008, 11:06 door Nomen Nescio
Door Ed Dekker
Door Nomen Nescio
Door Ed Dekker
Bullpucky! In de loop der tijd heb ik verschillende Macs
laten repareren en NOG NOOIT hebben ze mijn admin password
gevraagd.
Met een vriend een paar maanden terug zijn PC met WINDOWS
naar een reparateur gebracht en daar werd wel naar een
account met admin-rechten gevraagd.
Lijkt mij dat het vooral gaat om hoe slim/lui de techneut
is.
Lijkt mij eerder dat je een onbetrouwbare reparateur hebt
gevonden. In
tegenstelling tot Apple staat Microsoft hier helemaal
buiten.
Blah blah blah Apple blah blah blah Microsoft blah blah blah.
Als je nou eens leest en die belachelijk reflexen
onderdrukt. De gemiddelde LaTourette-patient heeft zichzelf
beter in de hand.

Heb ik ergens beweerd dat PC reparatie == Microsoft? Nee dus.

Mijn APPLE reparateur heeft NIET om wachtwoorden gevraagd.
Nou ken ik deze reparateur vrij goed en ik weet dat zij heel
wat instructies van Apple ontvangen over hard- en software,
maar NIET over wachtwoorden. Als klopt wat jij zegt is APPLE
daarmee dus GOED en heb je zojuist aangetoond wat je zo
graag wilt bestrijden.

Ik deel mijn ervaring om te laten zien dat het niet zo
zwart-wit is als sommigen - NN voorop - het willen maken.
Reparateurs zijn gewoon mensen, ongeacht wat ze repareren.
Niet iedereen zit op hetzelfde niveau.
Ik had het toch niet tegen jou? En lees het artikel nog eens. DAAR reageerde
ik op. Verder ga ik niet in op je onbeschofte opmerkingen.
20-08-2008, 19:33 door Anoniem
heel soms moet ik een klant eens opbellen om iets te kunnen
installeren bijvoorbeeld, bepaalde dingen heb je gewoon
admin-rechten voor nodig...

willen ze het niet geven of kan ik ze niet bereiken dan zijn
er manieren om zonder vreemde trucjes 9 van de 10 keer het
wachtwoord te kunnen verwijderen...

lukt ook dat niet dan zijn er nog bepaalde bootable cd's
waarmee je het wachtwoord kunt verwijderen, maar als de
klant het echt niet wil geven ook geen probleem, maar dan
mag hij de pc zelf repareren, als een klant ons bedrijf al
niet vertrouwd dan moet hij die pc ook niet bij ons brengen,
zo simpel als dat...

als ik in zo'n geval een wachtwoord moet verwijderen dan heb
ik daar ook nog nooit problemen over gehad, als er al een
wachtwoord ingesteld is dan zijn ze ook wel handig genoeg om
dat nogmaals in te stellen...

privacy enz is wel heel erg leuk, maar denk je nou echt dat
ik geinteresseerd ben in de zoveelste computer met de
zoveelste verzameling foto's van het hoge park de veluwe
(even puur als voorbeeld) de enige keren dat ik uberhaubt
bij de documenten en email moet zijn is als ik een backup
moet maken, en dat is in alle gevallen nadat ik dat gevraagt
heb of er opdracht voor gekregen heb.

dat veranderd echter niets aan sommige mensen, er zijn er
bij die zelfs de hele hardeschijf formateren voordat men de
pc weg brengt, het zal mij worst wezen, maar denk er wel het
mijne van. als je zo paranoide bent dan ben je aan medicatie
toe of heb je werkelijk wat te verbergen!
20-08-2008, 21:38 door Ed Dekker
Door Nomen Nescio
Ik had het toch niet tegen jou? En lees het artikel nog eens. DAAR reageerde
ik op. Verder ga ik niet in op je onbeschofte opmerkingen.
Wanneer je mij quote reageer je IMHO op mij.
En wie quote kan de flame verwachten.
21-08-2008, 09:43 door SirDice
Door sjonniev
Als het met hun harde schijf wel werkt, en niet met de mijne, heb ik naast een (opgelost) hardware probleem ook nog een software probleem. Dat los ik dan zelf wel op. Heb ik de reparateur niet voor nodig.
Heel goed maar niet iedereen is daartoe in staat.
21-08-2008, 12:07 door Arno Nimus
Ik weet niet hoe het met de Apple's zit, maar in de
Windows-wereld is veel leed al opgelost na uitvoering van
punt 3... ;-)
22-08-2008, 10:24 door Anoniem
Maak een DMG met password en stal daar al je belangrijke documenten.

Zo kun je heel makkelijk je mac wegbrengen....
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.