Wie z'n Apple computer voor reparatie naar de winkel terugbrengt, moet in de meeste gevallen zijn administrator wachtwoord geven, wat volgens één beveiligingsexpert een onacceptabele gang van zaken is. "Elke keer dat ik mijn laptop terugbreng stellen de Apple werknemers dezelfde vraag: 'Wat is je administrator wachtwoord?' De eerste keer dat ik dit hoorde dacht ik dat het om een grap ging. Apple is echter doodserieus," zegt Oliver Day van Stopbadware.org.
Volgens Day komt Apple met elk excuus wat je je maar kunt voorstellen om klanten het wachtwoord af te troggelen. "Soms proberen de technici me zelfs te intimideren door te zeggen dat ze de reparatie niet kunnen uitvoeren als ik weiger. Een technicus probeerde me zelfs honderd dollar extra te laten betalen voor de installatie van OS X omdat ik mijn wachtwoord niet wilde verstrekken. De reden was dat ze extra werk moesten verrichten omdat ik weigerde mee te werken."
Apple zou consumenten nooit om hun wachtwoord moeten vragen. "Dit is officieel Apple beleid en het moet stoppen. Het is voor security bewuste mensen in strijd met elke logica. Gegeven de staat van OS distro's, is er absoluut geen enkele reden dat Apple toegang tot de bestanden van klanten moet hebben voor het uitvoeren van hardware reparaties." Day waarschuwt dat in het verleden technici vaker zijn betrapt op het plunderen van klanten hun bestanden.
De onderzoeker adviseert Apple gebruikers daarom de volgende aanpak, totdat Apple het probleem oplost:
1. Maak een kloon van de boot drive.
2. Verwijder op een veilige manier alle inhoud van de schijf.
3. Installeer een schone versie van het besturingssysteem.
4. Plaats het image bestand terug als je je computer terugkrijgt.
"Dit voegt allerlei tijd toe aan een proces waar consumenten toch al de dupe van zijn. Alleen maar omdat Apple nog steeds denkt dat dit een normale manier is om klanten te behandelen."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.