Dankzij de OV-chipkaart is het mogelijk voor treinconducteurs om het reisgedrag van reizigers in de bus, tram of metro te achterhalen, wat in strijd met de privacywet is. Conducteurs die de OV-chipkaart controleren, krijgen namelijk ook de laatste tien transacties van de reiziger te zien. Ook al zijn die reizen met andere vervoersmaatschappijen gemaakt. Wat mogelijk in strijd met de Wet Bescherming Persoonsgegevens is. Die verbiedt dat bedrijven de bij andere bedrijven gemaakte transacties mogen inzien.
Via de PDA is het voor conducteurs mogelijk om de naam, geboortedatum, type abonnement, saldo en laatste tien transacties van de kaarthouder te bekijken, ongeacht of die in de tram, trein, metro of bus plaatsvond. De haltes die een reiziger heeft bezocht zijn niet direct af te lezen, maar met een code afgeschermd. Een conducteur laat weten dat men al bezig is met het maken van een lijst van codes en bijbehorende bestemming. "Zo weet ik dat u de metro op Amsterdam Centraal hebt gepakt. Aan de prijs zie ik vervolgens waar u bent uitgestapt, namelijk de Nieuwmarkt", aldus de man in dit artikel. "Die code is nu dus ook geen geheim meer."
Kortingskaart
De OV-chipkaart is een doorn in het oog van privacyvoorstanders, aangezien de kaart het onmogelijk maakt om anoniem met korting te kunnen reizen. Iets wat nu wel het geval is. Ook de opslag van reisgegevens voor een periode van zeven jaar schoot velen in het verkeerde keelgat.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.