image

OV-chipkaart geeft conducteur inzage in reisgedrag

maandag 12 januari 2009, 11:00 door Redactie, 20 reacties

Dankzij de OV-chipkaart is het mogelijk voor treinconducteurs om het reisgedrag van reizigers in de bus, tram of metro te achterhalen, wat in strijd met de privacywet is. Conducteurs die de OV-chipkaart controleren, krijgen namelijk ook de laatste tien transacties van de reiziger te zien. Ook al zijn die reizen met andere vervoersmaatschappijen gemaakt. Wat mogelijk in strijd met de Wet Bescherming Persoonsgegevens is. Die verbiedt dat bedrijven de bij andere bedrijven gemaakte transacties mogen inzien.

Via de PDA is het voor conducteurs mogelijk om de naam, geboortedatum, type abonnement, saldo en laatste tien transacties van de kaarthouder te bekijken, ongeacht of die in de tram, trein, metro of bus plaatsvond. De haltes die een reiziger heeft bezocht zijn niet direct af te lezen, maar met een code afgeschermd. Een conducteur laat weten dat men al bezig is met het maken van een lijst van codes en bijbehorende bestemming. "Zo weet ik dat u de metro op Amsterdam Centraal hebt gepakt. Aan de prijs zie ik vervolgens waar u bent uitgestapt, namelijk de Nieuwmarkt", aldus de man in dit artikel. "Die code is nu dus ook geen geheim meer."

Kortingskaart
De OV-chipkaart is een doorn in het oog van privacyvoorstanders, aangezien de kaart het onmogelijk maakt om anoniem met korting te kunnen reizen. Iets wat nu wel het geval is. Ook de opslag van reisgegevens voor een periode van zeven jaar schoot velen in het verkeerde keelgat.

Reacties (20)
12-01-2009, 11:07 door Anoniem
Een voordeel zit er dan nog aan die OV chipkaart: het aantal conducteurs zal wel aardig worden ingekrompen omdat je er zogenaamd niet mee zou kunnen zwartrijden.
12-01-2009, 11:31 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
12-01-2009, 11:48 door Anoniem
Maar ff to the point.

Wat gaat hier nu gebeuren? Wie kan hiertegen in opstand komen? We laten ons altijd zomaar be-"big-brotheren".
12-01-2009, 12:07 door spatieman
dus een kaartjes controleur wordt opeens BOA ?
12-01-2009, 12:22 door Eerde
Petertje R. de Viezerik heeft aal aangekondigd dat hij inzage wil in het reisgedrag van enkele honderdduizenden mensen om oude moordzaken op te lossen !
12-01-2009, 12:22 door Anoniem
Door AnoniemMaar ff to the point.

Wat gaat hier nu gebeuren? Wie kan hiertegen in opstand komen? We laten ons altijd zomaar be-"big-brotheren".

Inderdaad, net zoals al het andere dat de overheid over ons uitstort en waar we na een paar weken niets meer over horen in de media en we het bij de verkiezingen massaal weer zijn vergeten. Of het nu Europa is, of de oorlog in Irak, of het EPD, of het feit dat er waanzinnig veel wordt afgeluisterd hier in Nederland, of welke bemoeizucht dan ook. We laten het allemaal gebeuren, doordat we het veel te goed hebben hier. Omdat we werkelijk denken dat er nooit meer oorlog uit zal breken of een corrupt regime aan de macht zal komen en die gegevens niet ergens voor zullen worden misbruikt. Dus ook hier zal niets veranderen.

Welkom in Nederland, waar een groot dele van de mensen hun DNA vrijwillig afstaan voor een week lang gratis sms'jes versturen.
12-01-2009, 12:23 door Anoniem
En dit alles om het gebruik van het openbaar vervoer te stimuleren (en zwartrijden tegen te gaan).
12-01-2009, 12:50 door Anoniem
'...Wat mogelijk in strijd met de Wet Bescherming Persoonsgegevens is. Die verbiedt dat bedrijven de bij andere bedrijven gemaakte transacties mogen inzien.'

Niks mogelijk in strijd met... Het is absoluut niet toegestaan om die gegevens uit te wisselen. Bedrijf x en bedrijf y kunnen wel een mooie samenwerking hebben, ze hebben zonder meer toestemming van de eigenaar nodig om persoonlijke gegevens van hem/haar uit te wisselen.
12-01-2009, 12:54 door Anoniem
maar het systeem is niet slim genoeg om retourtjes uit te rekenen
12-01-2009, 13:12 door awesselius
Ik heb na jaren mijn voordeelurenkaart teruggestuurd naar de NS. Het rendement was al veel te laag geworden en ik was zo goed als verplicht het om te laten zetten in een OV-chipkaart.

Ik heb toen een nette brief geschreven waarin in staat wat mijn motivaties waren om op te zeggen.

Daar heb ik later nog over gebeld want ik wilde een bevestiging ontvangen dat de kaart was aangekomen en mijn abonnement was stop gezet.

Toen heb ik gevraagd waarom de NS zich voordoet alsof ze van de pot gerukt zijn met hun privacy beleid. De medewerkster toonde alle begrip en maakte mij duidelijk dat het mogelijk is een aparte kaart te hebben voor het abonnement en een anonieme kaart voor de rit zelf. Zo kon nooit de relatie gelegd worden tussen de rit en mijn profiel. Ze kon dit echter niet schriftelijk bevestigen.

M.a.w. de medewerkers bij de NS zelf zijn er ook niet blij mee. Er is immers geen zinnig antwoord op te geven.

Kom op voor je rechten:
http://www.claimyourrights.eu/
http://www.freedom-school.com/

- Unomi -
12-01-2009, 13:36 door Anoniem
Door AnoniemMaar ff to the point.
Wat gaat hier nu gebeuren? Wie kan hiertegen in opstand komen? We laten ons altijd zomaar be-"big-brotheren".
Gewoon allemaal met de auto in de file gaan staan, zodat ze bezwijken door de milieu activisten. Please, ga nu met het OV anders krijgen we het zo warm... En dan pas toegeven als dat ding verdwijnt.
Niet erg realistisch helaas...
12-01-2009, 14:30 door Aelfhere
Gadver gadver gadver. Wat is het ook een enge wereld als je dit soort dingen (steeds meer) leest.
En inderdaad: Wat gaat hier nu gebeuren? Wie kan hiertegen in opstand komen? We laten ons altijd zomaar be-"big-brotheren".
Ik stuur de laatste tijd regelmatig organisaties een email als iets in hun beleid mij niet aan staat. Ik probeer iets te doen. Toch heb ik ook het idee dat er op grote schaal iets nodig is. Het CBP houd zich hier natuurlijk mee bezig, maar die staan ook niet bepaald sterk in hun schoenen: http://webwereld.nl/articles/53469/cbp-sluit-privacydeal-met-ns-over-ov-chipkaart.html
In Amerika heb je http://epic.org/ zij zijn volgens mij iets onafhankelijker. Hebben we zoiets in NL ook? Zouden we dat niet moeten hebben? Ik zie hier wel http://www.hetverzet.nl/ . Deze zijn volgens mij net begonnen, maar lijken wel weer erg reactionair en gericht op de NWO complotten. Op zich nog niet direct iets mis mee, maar wellicht niet het meest effectief.
Waar en hoe kunnen we hier (het best) iets aan doen?

ps: Ik snap nog steeds niet wat er mis is met een strippenkaart. Voor het geld besteed aan de OV-chipkaart hadden er al jaren meer conducteurs rond kunnen lopen.
12-01-2009, 16:57 door Anoniem
Door Aelfhereps: Ik snap nog steeds niet wat er mis is met een strippenkaart. Voor het geld besteed aan de OV-chipkaart hadden er al jaren meer conducteurs rond kunnen lopen.

Kun je met een strippenkaart zien waar iemand is geweest?
Kun je met een strippenkaart direct marketing acties op touw zetten?
Kun je met een strippenkaart "je klanten beter van dienst zijn"?
Kun je met een strippenkaart Big Brother spelen?
Kun je met een strippenkaart "mobiel banditisme" opsporen?
Kun je met een strippenkaart de overheid alle reisgevens overhandigen indien zij daar weer eens om vragen?
Kun je..

Nou ja, je begrijpt het denk ik wel. Het gaat niet om zo goed mogelijk een dienst afleveren, het gaat om controle en om geld. Controle over jou, en jouw geld, wel te verstaan.
12-01-2009, 17:07 door SirDice
Door Anoniem
Door AnoniemMaar ff to the point.
Wat gaat hier nu gebeuren? Wie kan hiertegen in opstand komen? We laten ons altijd zomaar be-"big-brotheren".
Gewoon allemaal met de auto in de file gaan staan, zodat ze bezwijken door de milieu activisten. Please, ga nu met het OV anders krijgen we het zo warm... En dan pas toegeven als dat ding verdwijnt.
Ik ga m'n best doen in ieder geval. In de metro kom ik al niet meer en zodra ik alleen nog met die OV-chipkaart de tram in kan zien ze me daar ook niet meer. Ik ga wel met de auto.
13-01-2009, 11:23 door Anoniem
Kun je met een strippenkaart zien waar iemand is geweest?

Ja, welliswaar met een code afgeschermd, maar toch... controleurs kennen die zone-codes vast uit hun hoofd. Bovendien haalt de overheid via de oud-papier inzameling oude strippenkaarten weer op. Brrr. Een grote inbreuk op je privacy. Afschaffen dat ding.

Laten we weer met stuivers, kwartjes en dubbeltjes gaan betalen aan de chauffeur in de bus. Veel beter.
13-01-2009, 14:50 door Anoniem
Ik heb nu nog een kortingskaart en deze is nog voor 1 jaar verlengd. Zodra men echter bij de NS alles overzet op de OV kaart stap ik in de auto. Helaas komt daar straks weer een kastje voor rekeningrijden in. Ben benieuwd wat voor straf er op staat als je dat signaal gaat jammen. Zal wel weer fors hoger zijn dan dat de doorsnee crimineel gemiddeld krijgt omdat de heren in Den Haag geld zouden kunnen mislopen.....
14-01-2009, 18:33 door Anoniem
Door Un0miDe medewerkster toonde alle begrip en maakte mij duidelijk dat het mogelijk is een aparte kaart te hebben voor het abonnement en een anonieme kaart voor de rit zelf.

Ik hoop het. Ik hoop het van ganser harte. Maar ik durf er nog geen kwartje op in te zetten. We mogen al in onze handjes knijpen dat er ueberhaupt een anonieme kaart bestaat.
19-01-2009, 19:10 door Anoniem
Door Anoniem
Kun je met een strippenkaart zien waar iemand is geweest?

Ja, welliswaar met een code afgeschermd, maar toch... controleurs kennen die zone-codes vast uit hun hoofd. Bovendien haalt de overheid via de oud-papier inzameling oude strippenkaarten weer op. Brrr. Een grote inbreuk op je privacy. Afschaffen dat ding.

Laten we weer met stuivers, kwartjes en dubbeltjes gaan betalen aan de chauffeur in de bus. Veel beter.
wat een onzin, als ik die strippenkaart door een versnipperaar haal dan veel succes die codes te achterhalen, maar waar staat de knop om de aan mijn ov-chipkaart gekoppelde codes te wissen?

je opmerking raakt kant nog wal, want ik beheer mijn eigen strippenkaart maar heb geen enkele toegang tot de databases waar deze gegevens in gaan belanden, dus heb ik geen invloed op wie deze gegevens in kan zien...
29-01-2009, 18:54 door Anoniem
Ik heb al geen pasoort meer omdat er een chip in de nieuwe zit.
Mijn rijbewijs verloopt in februari. In de nieuwe zit een chip. Ook geen optie.
Rijzen met de trein gaat nu ook al niet meer: Je loopt weer met een chip.

Zodirect ben ik dus illegaal in eigen land.
Ik kan niet eens meer een telefoon abbo aflsuiten omdat ik mij niet kan legitimeren.
Ik kan geen pakketjes meer ontvangen op het postkantoor.

WTF is next?
Een rfid chip in je credit card? Nee. Het zal je pols wel worden.
10-08-2009, 09:25 door Anoniem
Typisch Nederlands, overal over zeiken, maar vervolg acties blijven uit.
Is hetzelfde als met de benzine prijs, iedereen loopt te zeuren en niemand komt in actie, hetzelfde zie je nu gebeuren met de OV kaart.

Johan
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.