Ben het niet met de stelling eens
De gemiddelde gebruiker heeft een virusscanner aan staan, verstand ervan
is niet aanwezig, updaten? .
Simpel dan de mail te weigeren voor een bepaalde periode is niet de
oplossing.
In het samenwerken van de providors zie ik meer heil.
In het verleden heeft home haar eigen manier ontwikkeld.
Alle home gebruikers die virussen verstuurden kregen een directe
waarschuwing de pc te controleren en het/de virus(sen) te verwijderen, in
dezelfde mail werd uitgelegd hoe men dat kon doen. Verder stond er een
limiet bij, als na een X aantal dagen dit probleem niet gefixed was werd de
mail afgesloten.
Op deze manier kweek je bij de gebruikers verantwoordlijkheids besef en
direct daaraan gekoppeld een beter houding t.o.v. beveiling.
M.a.w. de providors moeten de mail aan hun "virus" klanten sturen met
daarin in simpel begrijpelijk taal :
het probleem
de gevolgen voor overige gebruikers
hoe je het zo goed mogelijk kan voorkomen
hoe men een virus oploopt
hoe om te gaan met virussoftware
een direct aanklikbare link die een online virusscanner activeert
de mogelijkheid tot vragen van de gebruikers
uitleg over spyware en de aanklikbare link van adaware
(Ik zou zelf een groot voorstander zijn van een "snel" forum waar de providor
de vragen beantwoord, hierin kan met erg veel vaste informatie plaatsen)
Bit zou die lijst m.i. niet openbaar moeten maken.
De gevaren zijn volgens mij veel groter dan de opbrengst.