image

Persbericht: Start van voorlichtingscampagne over nieuwe privacyregels

vrijdag 29 juni 2001, 16:16 door Redactie, 0 reacties

Maandag 2 juli start de publieksvoorlichtingscampagne over de
nieuwe privacywet, de Wet bescherming persoonsgegevens. Vanaf die
datum zijn onder het motto .Persoonsgegevens, daar zijn we zuinig
op. spotjes op radio en televisie te horen en te zien. Minister
Korthals van Justitie en plv. voorzitter van de registratiekamer,
Dhr. Van de Pol geven vandaag het startsein voor de campagne. De
Wet bescherming persoonsgegevens geeft regels voor de omgang met
persoonsgegevens door bedrijven, overheid en instellingen. De
nieuwe wet treedt op 1 september aanstaande in werking.

Opzet campagne

Drie radiocommercials en één tv commercial beogen de Nederlandse
bevolking te attenderen op de Wet bescherming persoonsgegevens en
verwijzen de geïnteresseerde burger naar vindplaatsen van meer
informatie: www.postbus51.nl en folder op postkantoor en
bibliotheek. De publieksfolder en website beschrijven de rechten
van burgers en plichten van gegevensverwerker onder de Wbp.

De campagne heeft een rationele, informatieve opzet. Het is van
belang dat mensen alert zijn/worden op het gebruik van hun
gegevens. De boodschap van de radio/televisie-campagne is:

  • Uw persoonsgegevens zijn bij honderden instanties bekend.
  • We moeten met persoonsgegevens zorgvuldig omspringen
    (privacy).
  • Daarom is er een nieuwe wet die uw persoonsgegevens
    beschermt.
  • Haal de folder voor meer informatie.

    De pay-off van de campagne luidt: Persoonsgegevens, daar zijn we
    zuinig op. In de commercials spelen bekende Nederlanders de
    hoofdrol. In de tv-commercial treedt Johnny Kraaykamp junior op. In
    de radio-commercials: Vivien Boele (oud-nieuwslezer), Loes Luca
    (actrice)en Johnny Kraaykamp junior (acteur).

    De tekst van de tv commercial luidt:

    Wat zit u nou te kijken? Omdat ik een bekende Nederlander ben?

    Nou, dat bent u ook! Want uw persoonsgegevens zijn bekend bij
    honderden instanties. Gelukkig wordt daar zorgvuldig mee
    omgesprongen. Vanaf 1 september zijn persoonsgegevens beschermd
    door een nieuwe wet. Maar goed ook, want wij bekende Nederlanders
    houden van privacy.....toch?.

    Gegevensverwerkende organisaties

    De campagne is gericht op de burger en niet op de
    gegevensverwerkende organisatie, de verantwoordelijke in de
    terminologie van de wet. Voorlichting aan gegevensverwerkende
    organisaties vindt plaats door het College bescherming
    persoonsgegevens (voorheen de Registratiekamer). De .Handleiding
    voor verwerkers van persoonsgegevens., die het ministerie van
    Justitie in januari 2001 uitgegeven heeft, is daar onderdeel van.

    Middelen

  • Voor deze publiekscampagne zijn de volgende middelen ontwikkeld.
  • Eén tv-spot, drie radiospots
  • Folder
  • Website (www.minjust.nl) (onder rubriek Thema.s)
  • Artikelen huis-aan-huis bladen
  • Nog geen reacties
    Reageren

    Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.