Archief - De topics van lang geleden

ZoneAlarm calling home??

03-04-2006, 21:34 door Anoniem, 20 reacties
Ik zag dat ZoneAlarm een ssl verbinding opzet naar zonelabs
en er een bak encrypted data heenzendt. (ik heb
ethereal
altijd meedraaien... 8-) Hij doet dat m.i.
stiekum: geen pop-up en ik kan ook niet lezen wat 'ie
verstuurt. Doet 'ie ook als ik ZoneAlarm in ZoneAlarm zelf
blokkeer (na veel waarschuwingen). In de help staat een vaag
verhaaltje, op het Inernet is er ook niet veel over te
vinden wat een serieuze verklaring kan zijn. Vorige week
veranderde het IP adres. Eerst was het: 208.185.174.64, nu
is het: 208.185.174.44
Ik ben hier niet blij mee!
Zag ik vorige week precies het zelde programma, maar nu heet
het "Checkpoint Integrity" . Toen ging er een
lichtje branden :-) Had die checkpoit firewall ook niet ooit
eens een build-in backdoor ?

Ik stuur ZoneAlarm-subnetje overigens het bos in met:
"route add 208.185.174.80 mask 255.255.255.240 10.1.2.3"
(W2KPro)
In Ethereal zie ik dat 'ie vaak kontakt probeert te maken,
lukt 'm niet, hij gaat dan opnieuw het IP adres aan de DNS
vragen. Ik heb ook het vermoeden dat 'ie dat doet direct na
het booten.

Weet iemand hier het fijne van ?
Ik ben erg benieuwd.

S.F.
Reacties (20)
04-04-2006, 11:36 door SirDice
Update (via SSL) feature van ZA?

Had die checkpoit firewall ook niet ooit eens een build-in backdoor?
Nee...
04-04-2006, 15:43 door Anoniem
Door SirDice
Update (via SSL) feature van ZA?

waarom dan encyrpted?
04-04-2006, 15:49 door Anoniem
check dit:
over zonealarm als spyware

http://www.a1-electronics.net/General_Interest/2005/Security_Nov.shtml

ik zeg niet dat je moet geloven wat er op de website staat,
maar je kan het zelf controleren of het waar is.
04-04-2006, 16:40 door SirDice
Door Anoniem
Door SirDice
Update (via SSL) feature van ZA?
waarom dan encyrpted?
SSL = encrypted..
SSL is veiliger en staat standaard al op de machine. Client
en server certificaat zorgen voor authenticatie van zowel de
client als de server.. Minder risico dat de update onderweg
wordt aangepast, ZA bij de verkeerde site iets download etc..
04-04-2006, 16:41 door G-Force
Meer legitime software doet dit. Windows besturingsysteem (met
verborgen bestanden) die informatie naar de servers van Microsoft verstuurde. Niemand is er nog achter wat er precies wordt verstuurd en ook deze data is versleuteld. Microsoft heeft tot op de dag van vandaag niet willen zeggen wat die informatie precies inhoudt.
Adobe Reader geeft via Java (daarom uitvinken) informatie door naar de producenten van deze Reader. Er wordt informatie doorgegeven welke documenten/sites zijn bezocht of bekeken.

Toevallig kom ik enkele jaren geleden er achter dat er een geheim DBX-
bestand op mijn Laptop stond (dat ik niet zelf had aangemaakt!), waarin alle handgetypte URL's in zaten, welke websites ik had bezocht en welke MS-software was geconfigureerd, hoe vaak ik de software had gebruikt en nog meer van dit soort informatie. Let wel, een DBX-bestand (van de e-mail client).

Ik denk dat elk bedrijf wel stiekem zijn oor te luistren legt in andersmans
computers. ZoneLabs zal daar ook geen uitzondering van maken vrees ik.
04-04-2006, 20:50 door Anoniem
Door Anoniem
Door SirDice
Update (via SSL) feature van ZA?
waarom dan encyrpted?
Nee, want het gaat van mij naar ZoneLabs, en ik ben
niet hun update.
Ik heb de gratis versie, uiteraard (en gelukkig maar) en die
update ik helemaal niet, 't is geen virusscanner. Het
product wordt niet meer ondersteund btw, maar werkt wel.

Peter V. : ik zie dus alles wat er door het draadje gaat.
Adobe e.d. zijn allemaal geblokkeerd, ..... met ZoneAlarm :-((
ZoneAlarm pretendeert een firewall te zijn, maar het lijkt
mij meer op een zeer geslaagde trojan horse.
De link van Anoniem is interessant.

ZoneAlarm doet echt zijn best hoor ! Hij vraagt op dit
moment 2x per seconde naar het juiste IP adres (gecached op
mijn routertje).

Ben ik de enige die hier last van heeft ?
05-04-2006, 15:30 door SirDice
Nee, want het gaat van mij naar ZoneLabs, en ik ben
niet hun update.
Bij een update wordt de connectie opgebouwd van jou naar
ZA.. De data gaat van ZA naar jou.. Jouw machine is diegene
die initieert.. Op een zelfde manier als websurfen.. Je
browser maakt een connectie naar de site.. De site levert de
data.. Dus wat zie je precies?
05-04-2006, 17:53 door Leopard
Door SirDice
Bij een update wordt de connectie opgebouwd van jou naar
ZA.. De data gaat van ZA naar jou.. Jouw machine is diegene
die initieert.. Op een zelfde manier als websurfen.. Je
browser maakt een connectie naar de site.. De site levert de
data.. Dus wat zie je precies?

ok, er wordt connectie gemaakt van beide kanten bij een
update, maar nog steeds is zonealarm een firewall die zelf
phone home doet.

eigenlijk is het de ultieme vermomming: een programma dat
gebruikt wordt om de pc te beschermen en privacy te hebben.
05-04-2006, 23:56 door Anoniem
Door SirDice
Nee, want het gaat van mij naar ZoneLabs, en ik ben
niet hun update.
Bij een update wordt de connectie opgebouwd van jou naar
ZA.. De data gaat van ZA naar jou.. Jouw machine is diegene
die initieert.. Op een zelfde manier als websurfen.. Je
browser maakt een connectie naar de site.. De site levert de
data.. Dus wat zie je precies?
Wat ik zeg: mijn ZoneAlarm initieert een ssl-verbinding:
ik <--------------> 208.185.174.65
syn --->
<---- syn ack
ack --->
Client Helo --->
( <--- ack, ik laat de ack'jes even weg)
<--- server helo
client key -->
<--- change cipher
[ vanaf hier een ssl connectie, nu gaat er data van mij,
naar hun
:]
application data ---->
application data --->
ssl alert - -->
rst --->

Even snel een ssl opzetten, data versturen en meteen
afbreken (ook door mijn zonealarm). Hele sessie
duurde 0.8 sec. In totaal 1720 encrypted bytes. Niet veel,
maar ik weet niet hoe lang en vaak dit gebeurt. Ik zag het
toevallig deze keer. Nadat ik dit gezien had, heb ik het
ip-adres dus 'geblokkeerd'. BTW, helemaal geen data
van ZA naar mij.
Als het van mij naar zonelabs gaat over ssl dan is dat wel
heel veilig, maar ik kan zelf niet zien wat ik verstuur !
Heel geheimzinnig, en wat Leopard zegt:
dit zou juist moeten beschermen; het is geen search
bar
of een of ander msn ding.
Heeft er niet iemand ZA en Ethereal (effe downloaden...)
draaien om eens te vergelijken ?

Gr SF
06-04-2006, 09:30 door SirDice
Wat een paranoia.... sjonge... Iedereen roept maar wat... En
niemand die het weet of het kan bewijzen...

Als je denkt dat ZA "phone home" doet waarom installeer je
dat spul dan?
Ik zou het maar heel rap verwijderen.....

Persoonlijk vind ik het onzin.. Het is gewoon de update
feature.. Meer niet..
06-04-2006, 15:01 door Leopard
Door SirDice
Wat een paranoia.... sjonge... Iedereen roept maar wat... En
niemand die het weet of het kan bewijzen...

als er niet geupdatet wordt en er wordt nog steeds connectie
gemaakt met ZA en andere rare dingen dan is er iets toch
niet pluis. Als je zegt dat anoniem liegt, dan kan je ook
naar de website hieronder bekijken:
http://www.a1-electronics.net/Gener...urity_Nov.shtml
als je de website ook niet vertrouwt, kan je zelf proberen,
want dat blijft als enige optie over.


Als je denkt dat ZA "phone home" doet waarom installeer je
dat spul dan?
Ik zou het maar heel rap verwijderen.....

mischien wist hij in het begin niet dat ie phone home deed??


Persoonlijk vind ik het onzin.. Het is gewoon de update
feature.. Meer niet..

anoniem zegt zelf dat er niet geupdatet wordt.

of hij liegt, of er wordt stiekem wel geupdatet (dan is er nog steeds iets mis) ,of phone home.
06-04-2006, 20:27 door Anoniem
Door SirDice
Wat een paranoia.... sjonge... Iedereen roept maar wat... En
niemand die het weet of het kan bewijzen...

Als je denkt dat ZA "phone home" doet waarom installeer je
dat spul dan?
Ik zou het maar heel rap verwijderen.....

Persoonlijk vind ik het onzin.. Het is gewoon de update
feature.. Meer niet..
Ik begrijp niet goed waarom je hier emotioneel over doet.

De link van Leopard (met 'url /url' eromheen):
http://www.a1-electronics.net/General_Interest/2005/Security_Dec.shtml
Mocht dit ook niet goed overkomen, dan:
http://www.a1-electronics.net/
--> links beneden "General Interests", dan op ca. 1/3 v.d.
pagina: "Internet, Web, E-mail security update, 2nd December
2005."
ZA beweert op vragen van A1 dus dat ze enkel versie gegevens
e.d. ophalen, waarom dan over ssl ? Voor een product dat al
2 jaar niet meer ondersteund wordt ? Waarin ik "manual
update" ingesteld heb ? Voor een niet-geregistreerde
installatie ?
Ik heb eens gekeken: er zit idd een update-functie op. Nooit
gebruikt :-) Staat erbij:
"The product identification for your copy of ZA is ready
to be sent to ZA to see if you have the latest version."
"[Checkbox] Don't alert me next time I am about to send this
information to ZA"
(zeker van MS afgekeken)
Dat klopt met hun verhaal, maar het probleem is nu juist dat
ZA, naast deze update, ook ongevraagd data
verstuurt. (Ja SirDice, ik heb hier bewijs van, 5MB full
content network logging
, ik weet idd niet wat het
is, vandaar mijn post). Dan zie ik geen waarschuwing of
checkbox.

Op de site van A1 waren ze even de naam vergeten onder welke
vlag ZA nu vermarkt wordt. (
...a large company who's
name escapes us at the present.
). Nou, dat is dus
Checkpoint. Het product heet nu: "Checkpoint Integrity".

Ja, ik wordt hier allemaal wel een beetje paranoide van.
Ik heb de phone-home-feature onschadelijk gemaakt en verder
werkt ZA prima. Lekker makkelijke firewall. Ik heb nog meer
beveiligingen hoor: nat/pat, AVG, Hostfile, OpenSource
applicaties, ACL's, continue lopende backup's. Maar dat
alles helpt niet tegen een evt. slinkse trojan !

(mijn hypothese, totdat tegendeel bewezen is)

Maar goed, ik blijf heel erg benieuwd.
Ik zou ook niet weten hoe ik tussen de communicatie zou
kunnen komen. Een proxy werkt enkel als ik ook een
certificaat heb. Bestanden onderzoeken misschien? Iemand
betere ideen ?

S.F. (niet -Anoniem- dus)


PS: http://www.ethereal.com/download.html
07-04-2006, 14:44 door Anoniem
uit de Help van ZA:
"The data collected is completely anonymous and is for Zone
Labs
internal use only and will not be shared with others. Of
the millions
of Zone Labs security software users, only a small
percentage of
users will have their information collected.
The
frequency of data
transmission depends upon the configuration of your
computer. For
most users, data will be sent once per day. "
Ik ben dus een uitverkorene !
09-04-2006, 01:15 door Bitwiper
De Duitse c't nr. 4 van 06-02-2006 meldt ook dat ZA "nach Hause funkt" terwijl alle mogelijke communicatie is uitgevinkt. In een screenshot plaatje is te zien dat er een GET request gestuurd wordt met een lange URL (het plaatje is rechts duidelijk afgekapt dus wie weet hoe lang die URL is):

GET /1/?A3Tm6WxvDi7KTtu396Ro8lkYs7ooxMTyI1DHx
Host: pa2.zonelabs.com
Accept-Encoding: gzip
Accept: */*
Content-Type: text/plain
User-Agent: ZoneAlarm/6.1.737.000 (oem-1079;

In een URL kan privacy-gevoelige info worden meegestuurd, maar of dat hier gebeurt weet ik niet. Ik ga de rest van het plaatje niet overtikken, maar op bovenstaande request kwam op 24-01-2006 kennelijk een binair pakketje terug van 533 bytes dat begint met de letters ZPDOCBIN.

Affijn, Checkpoint/ZoneAlarm heeft dit gedrag bevestigd (noemt het een bug), en vermeldt op de volgende pagina hoe je deze "phone home calls" desalniettemin uit zou kunnen schakelen (geen idee of dat werkt, ik draai geen ZA): http://download.zonelabs.com/bin/free/pressReleases/2005/pr_22.html

Succes,
Erik
10-04-2006, 09:51 door SirDice
Ach.. Ik kan hier heel kort over zijn... Als je daar
problemen mee hebt moet je het spul niet gebruiken.. Het
staat ongetwijfelt in de EULA dat het gebeurd....
10-04-2006, 22:19 door Anoniem
He bedankt Erik !
Ze blijven vage verhaaltjes ophangen (het is vooral heel
goed voor mij e.d.)

Ik heb versie 6.1 draaien en die instellingen werken niet.
Ik heb dus het 'tooltje' gedownload. Nu na 1 dag geen
enkele poging meer gezien om kontakt te maken. Toch laat ik
mijn 'route' naar ZA voorlopig nog maar even het bos in
lopen. Het vertrouwen is geschaad...

S.F.
11-04-2006, 21:22 door Leopard
Door Erik van Straten
De Duitse c't nr. 4 van 06-02-2006 meldt ook dat ZA "nach
Hause funkt" terwijl alle mogelijke communicatie is
uitgevinkt. In een screenshot plaatje is te zien dat er een
GET request gestuurd wordt met een lange URL (het plaatje is
rechts duidelijk afgekapt dus wie weet hoe lang die URL is):

GET /1/?A3Tm6WxvDi7KTtu396Ro8lkYs7ooxMTyI1DHx
Host: pa2.zonelabs.com
Accept-Encoding: gzip
Accept: */*
Content-Type: text/plain
User-Agent: ZoneAlarm/6.1.737.000 (oem-1079;

In een URL kan privacy-gevoelige info worden
meegestuurd, maar of dat hier gebeurt weet ik niet. Ik ga de
rest van het plaatje niet overtikken, maar op bovenstaande
request kwam op 24-01-2006 kennelijk een binair pakketje
terug van 533 bytes dat begint met de letters ZPDOCBIN.

Affijn, Checkpoint/ZoneAlarm heeft dit gedrag bevestigd
(noemt het een bug), en vermeldt op de volgende pagina hoe
je deze "phone home calls" desalniettemin uit zou kunnen
schakelen (geen idee of dat werkt, ik draai geen ZA):
http://download.zonelabs.com/bin/free/pressReleases/2005/pr_22.html

Succes,
Erik


hmm... een bug die data zendt en ontvangt.
dan is het wel erg grote bug! ik vind het gewoon een dekmantel

als je het geen probleem vindt dat je firewall (die
eigenlijk ook tegen spyware is) zelf een privacy-gevoelige
informatie stuurt en ontvangt zonder jou toestemming
(definitie van spyware?), dan hoef je het niet te verwijderen.

Door SirDice
Als je daar
problemen mee hebt moet je het spul niet gebruiken.

idd!
12-04-2006, 11:34 door Anoniem

--------------------------------------------------------------------------------
Door SirDice
Als je daar
problemen mee hebt moet je het spul niet gebruiken.
--------------------------------------------------------------------------------
idd!
Het is natuurlijk wel zo dat je er eerst achter moet komen dat zoiets aan de
gang is. Als er dan een probleem opduikt, kun je de boel deinstalleren, of,
zoals ik, het probleem onschadelijk maken :-)

BTW, professor Dice, er staat hier niets over in de EULA.
12-04-2006, 21:20 door Anoniem
Helaas, het werkt niet :-(
..Hij funkt immer noch nach Hause !
Hij doet dat dus trouwens niet zoals in de c't-post.

Ik weet het nu ook niet meer...

Ik heb ook nog oudere versies, misschien die eens bekijken.
Of misschien dat ik ze nog eens officieel aan ga schrijven,
maar voorlopig vindt ik het wel best.
Het ZA-domein kan niet bereikt worden en ik houd mijn
netwerkverkeer in de gaten, mochten het IP adres nog eens
veranderen. Een workaround :-)

Bedankt voor de reacties,
S.F.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.