Het Openbaar Ministerie heeft vorig jaar 26.425 telefoonnummers laten afluisteren, wat neerkomt op een gemiddelde van 1946 taps per dag. Twee jaar geleden ging het dagelijks nog om 1681 taps. In 90% van de taps ging het om een mobiele telefoon, de overige 10% betrof een vaste telefoonaansluiting. De cijfers zijn exclusief de taps van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (AIVD en MIVD). Minister Hirsch Ballin stuurde gisteren de tapstatistieken over 2008 naar de Tweede Kamer.
Per jaar worden ongeveer 5500 declaraties van taptolken ingediend door de regiokorpsen en het KLPD, die het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties betaalt. Het gaat om een bedrag van ongeveer 10,3 miljoen euro aan betalingen en ongeveer 0,4 miljoen euro aan administratiekosten. Hirsch Ballin kon de kostprijs van een gemiddelde tap niet geven, aangezien de kostenopbouw per provider en per product zou verschillen.
Nut en noodzaak
CDA, PvdA, SP, VVD en D66 vroegen de minister ook naar het nut en de noodzaak van het tappen. "Om nut en noodzaak van ingezette taps inzichtelijk te maken zou in elk opsporingsonderzoek de rol van de tap achteraf nader onderzocht moeten worden. Ik zie daar geen noodzaak toe", aldus Hirsch Ballin. Volgens hem blijkt uit meerdere onderzoeken dat de tap een effectief opsporingsmiddel is. "Een oordeel over het nut en de noodzaak van de ingezette taps kan alleen in algemene zin worden gegeven." Zo zou de tap helpen met het inwinnen van informatie over verdachten en relaties tussen verdachten onderling en met derden.
Verder vindt de minister dat de resultaten van het tappen in samenhang met andere opsporingsmethoden, zoals het horen van getuigen en verdachten en observatie gezien moeten worden. Op de vraag of er voldoende waarborg en garantie is dat er geen wildgroei in het inzetten van taps plaatsvindt, laat Hirsch Ballin weten dat het Wetboek van Strafvordering voldoende waarborgen kent om dit te voorkomen. Zo moet de Officier van Justitie een machtiging van de rechter-commissaris hebben om te tappen. Vervolgens wordt er een tapbevel opgemaakt, waarvan het uittreksel via de tapkamer naar de telecomaanbieder wordt gestuurd. Die begint dan de tap. Het proces zou enkele uren in beslag nemen, maar kan langer duren als de aanbieder het tapproces niet heeft geautomatiseerd. Daarnaast is er een aparte procedure voor spoedtaps; waarin het tapbevel mondeling kan worden gegeven.
Bijvangst
Als er tijdens het tappen het vermoeden rijst van andere strafbare feiten dan in het kader waarvan de tap is gezet, dan wel op het verkrijgen van aanwijzingen voor de betrokkenheid van een of meer andere personen dan de getapte persoon bij de onderzochte strafbare handelingen, kan deze ‘bijvangst’ in de regel volledig en vrij worden gebruikt ten behoeve van het opsporingsonderzoek, zo blijkt uit het antwoord dat de Tweede Kamer ontving.
Techniek
De PvdA wilde weten wat op dit moment technisch allemaal mogelijk is ten aanzien van het aftappen van telefoongesprekken of andersoortige informatie-uitwisseling via internet. "In het belang van de opsporing en de staatsveiligheid wordt deze vraag niet beantwoord", zo laat de minister weten.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.