Moeten gehackte bedrijven verplicht worden om hun klanten in te lichten? In Amerika is dit in veel staten gebruikelijk, de Australische overheid wil niet zover gaan en komt daarom met een vrijwillige handleiding die bedrijven in het geval van een hack of datalekkage kunnen gebruiken. Begin deze maand kreeg de overheid 'Down Under' nog het advies om de privacywetgeving aan te scherpen. Zodoende krijgen slachtoffers meer tijd om zichzelf te beschermen en is het een motivatie voor bedrijven om hun databases verder te beveiligen.
Het zal zeker nog 18 maanden duren voordat bedrijven wettelijk verplicht worden om hun klanten in het geval van een incident te waarschuwen. In de tussentijd moeten ondernemingen, of beter gezegd hun klanten, het doen met deze data breach guide.
Aan de hand van vier stappen kunnen bedrijven de gevolgen van een inbraak beperken: 1) Beperk de gevolgen van de inbraak en voer een assessment uit. 2) Evalueer de risico's die met de inbraak samenhangen. 3) Overweeg om klanten in te lichten. 4) Voorkom toekomstige inbraken. "Hoewel de handleiding vrijwillig is, bestaat het uit goede punten voor het omgaan met inbraken en ik zou alle ondernemingen aanraden om het te lezen en het gebruik te overwegen," aldus Privacy Commissioner Karen Curtis.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.