Wie veilig wil bankieren doet er na de ontdekking van het DNS-lek van Dan Kaminsky verstandig aan om rechtstreeks het IP-adres van de bank op te zoeken, in plaats van DNS te gebruiken, maar hoe reageert een bank als je om het juiste IP-adres vraagt? Dennis Baaten nam de proef op de som en belde de Rabobank of ze hem het IP-adres van https://bankieren.rabobank.nl konden geven. De vrouw die hem te woord stond liet weten dat de verantwoordelijke persoon erop dat moment niet was en vroeg of hij een e-mail kon sturen.
In de e-mail maakte Baaten zijn verhaal en reden duidelijk en voegde daarbij aan toe dat hij het antwoord graag telefonisch zou willen ontvangen, omdat een hacker de e-mail zou kunnen onderscheppen. Hij zag echter dat het sturen van de mail ook niet zonder risico's was. "Eigenlijk is het stellen van deze vraag via de email al een risico, omdat ik misschien wel teruggebeld wordt door een hacker die dit bericht heeft onderschept."
Later die dag werd Baaten gebeld door een medewerker van de bank. "Hij vroeg wat ik met het ip-adres wilde doen, waarop ik antwoordde dat ik het graag wilde hebben omdat ik de DNS niet meer vertrouwde en tóch wilde internetbankieren door het ip-adres in mijn hosts bestand te zetten." De man gaf niet alleen het IP-adres, maar wilde ook de MD5 en SHA1 hashes van de huidige SSL certificaten voorlezen, om zo de authenticiteit van de certificaten te verifiëren. "Die moeite heb ik hem bespaard en vertelde dat het IP-adres voor mij op dit moment zekerheid genoeg was," aldus een tevreden Baaten.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.