image

Privacy in sneltreinvaart kwijt door OV-chipkaart

vrijdag 10 oktober 2008, 12:37 door Redactie, 9 reacties

De OV-chipkaart is een serieuze bedreiging voor de privacy van reizigers, stelt Wouter Teepe, onderzoeker bij de Radboud Universiteit en betrokken bij het Centre for Cybercrime Studies (Cycris). Niet alleen is anoniem reizen met de kaart zo goed als onmogelijk, de noodzaak van het verwerken van persoonsgegevens blijkt niet te bestaan. "In het geval van de OV?chipkaart is er, ergens in het hele proces, kennelijk geoordeeld dat het verwerken van identificerende gegevens noodzakelijk is. Het is de auteur niet bekend of dit oordeel impliciet en stilzwijgend tot stand is gekomen, of dat hier een onderzoek aan te pas is gekomen."

Teepe zegt veel betrokkenen gesproken te hebben, maar vond geen aanwijzingen dat een dergelijk onderzoek is uitgevoerd. "Een dergelijk onderzoek zou, als het bestaat, tot de conclusie moeten zijn gekomen dat de zero?knowledge technieken die op het moment van onderzoek bestonden, ontoereikend waren voor attribute?based authorisatie. Anders had men immers niet de vervolgconclusie kunnen trekken dat verwerking van persoonsgegevens noodzakelijk zou zijn." Volgens de onderzoeker zijn vanuit zowel het maatschappelijk als vanuit wetenschappelijk perspectief de overwegingen van een dergelijk onderzoek zeer interessant en relevant.

Anoniem reizen
Wie niet wil dat de NS weet waar hij of zij uithangt, moet beschikken over achtergrondkennis, motivatie, geld en een ijzeren discipline. "Daarmee staat de OV?chipkaart op gespannen voet met de Wet Bescherming Persoonsgegevens," aldus Teepe. De onderzoeker concludeert verder dat de doorsnee reiziger dankzij de OV-chipkaart stukken minder privacy zal hebben dan met de strippenkaart en het papieren treinkaartje het geval is. "Dit staat in contrast met de situatie omtrent rekeningrijden, waar oplossingen worden overwogen die voor anoniem rijden geen extra inspanning van de automobilist vragen."

Reacties (9)
10-10-2008, 13:19 door Anoniem
Hieruit blijkt wel dat die Wouter beter naar de LOI kan gaan dan dergelijke onzin uit te kramen. Als je maar héél even goed kijkt waar die persoonsgebonden gegevens voor zijn, zie je dat de NS die niet heeft maar een andere organisatie, en ze alléén wordengebruikt om geld terug te geven bij de eerste kik die de klant geeft. Zonder persoonsgebonden gegevens kán dat helemaal niet! Slecht verhaal Wouterrrr!
10-10-2008, 13:56 door Anoniem
En ze worden natuurlijk ter beschikking gesteld van justitie, zodat die weer mailings kan rondsturen als ze weer eens getuigen zoeken en het ze totaal niet interesseert of je het leuk vind of niet dat al je huisgenoten die info ook zien. En als iemand verdachte is zullen ze die info ook wel opvragen. Zelf kun je dat in de praktijk natuurlijk niet als je het als ontlastend bewijs wilt gebruiken.
10-10-2008, 14:18 door Anoniem
Voor anoniem reizen komt maar een oplossing in de buurt: met contant geld een zogenaamde anonieme kaart kopen bij een automaat. Alleen die zogenaamde anonieme kaart hebben de heren en dames wel die leuke naam gegeven, maar ze verleiden je als klant wel om liefst met je pinpas of chip te betalen. Het hele doel van die ov-chipkaart is zoveel mogelijk het reisgedrag te koppelen aan personen. Daar verdienen ze hun geld mee.
10-10-2008, 15:00 door Anoniem
Wouter Teepe heeft volkomen gelijk. Maar helaas zal de gemiddelde reiziger gemak wel belangrijker vinden dan privacy. Tot er een schandaal uitbreekt. "Gegevens van miljoenen reizigers op straat" of zoiets. En wat dacht men van de marketingafdeling? Marketeers en klantendata is net zoiets als beren en honing. Die laten zich niet afschrikken door een bordje "niet aankomen". Maar gelukkig hebben wij een wet. De wet dient nageleefd te worden, niet alleen door hangjongeren maar ook door vervoersbedrijven. En dan kom je bij het treurigste punt: wie is aanspreekbaar? Ze wijzen allemaal naar elkaar. Niemand is ergens verantwoordelijk voor. Lekkere boel wordt dat.
10-10-2008, 15:00 door awesselius
Ik denk dat het neerkomt op het woord 'persoon' dat overal door de overheid gebruikt wordt. Op het moment dat een mens geboren wordt, ben je in Nederland verplicht deze te registreren. Dit is een overeenkomst. Immers staan op de akte van geboorte namelijk de handtekening van de ambtenaar en van de ouder (meestal de vader).

Met deze overeenkomst creeerd de overheid een 'persoon' (kijk de definitie daarvan maar eens na). Dit is een fictie en men verbindt daarmee de naam met de mens.

Deze 'persoon' is je naam in HOOFDLETTERS en is eigendom van de Staat en ze proberen iedere keer deze te verbinden aan de mens. Terwijl je naam zoals het staat op de akte van geboorte de enige is die echt bij de mens hoort.

In de wet proberen ze de 'natuurlijke persoon' te doen lijken alsof dat iedere burger, onderdaan, inwoner of anderzins is die zichzelf Nederlander noemt. Maar het gaat om de mens, de persoon is een fictie.

Als men dus bij de NS 'persoonsgegevens' wil opslaan, kun je daar niets tegen doen. De Wet Bescherming Persoonsgegevens is eveneens onzin. Goed dat ze een zweem van 'bescherming' hebben en het e.e.a. administreren, maar je moet heel goed je huiswerk doen, wil je je ergens op kunnen beroepen.

Wat nu een zaak is, om te zien of men de 'persoon' los kan koppelen van de mens, de vrije mens. Dan raak je tevens los van het systeem.

http://www.thinkfree.ca/
http://www.claimyourrights.eu/

- Unomi -
10-10-2008, 15:35 door SirDice
Ik pak de fiets wel weer...
10-10-2008, 17:36 door Anoniem
Anoniem een kaart kopen ? Dan moet je zeker niet chippen of pinnen plus de IP-camera's registreren feilloos wie u bent.
Gezicht-herkennings-software erover en klaar ben je.

De controle-bedrijven, toeleveranciers,managers en gehele ict-rambam gaan letterlijk gouden tijden beleven.
13-10-2008, 20:55 door Anoniem
De redactie stelt het volgende in bovenstaand artikel: . "Dit staat in contrast met de situatie omtrent rekeningrijden, waar oplossingen worden overwogen die voor anoniem rijden geen extra inspanning van de automobilist vragen."

Het rekeningrijden word een project dat in de volksmond kilometerregistratie wordt genoemd en waarvan het College Bescherming Persoonsgegevens zegt: "kilomterbeprijzing mag een nationaal volgsysteem worden". Het plan is namelijk om iedereen met een GPS (waar je rijd, wanneer en hoe snel) en GPRS-kastje (om je gegevens naar de backoffice te sturen in verband met fakturering) onder de motorkap uit te rusten.
04-02-2011, 12:59 door Anoniem
Al dat gedoe met zo'n OV-chipkaart. Bovendien heb je stukken minder privacy.
Voortaan wil ik met paard en wagen op reis.

Wie weet, Big business voor een beginnende ondernemer.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.