Sociale netwerken zoals MySpace, Facebook en Hyves mogen in Duitsland geen informatie van hun gebruikers opslaan nadat die hun sessie beëindigd hebben. Zo heeft een panel van privacybewakers in Duitsland bepaald. Bedrijven achter de sociale netwerken moeten de gebruikers vertellen wat er met de verzamelde data gebeurt, hoe het is verzameld en hoe de gebruiker het gebruik van die data zelf kan beïnvloeden. De nieuwe regels werden voorgesteld door de Düsseldorfer Kreis (DK), een panel van alle Duitse databeveiligers.
Één regel stelt dat de sites alleen persoonlijke informatie op mogen slaan die niet op het profiel te vinden is, als dit nodig is voor facturering. Aangezien de meeste sociale netwerken gratis zijn gebeurt dit zelden. Een andere regel zegt dat alle informatie die is verzameld alleen gebruikt mag worden voor marketing, mits de gebruiker hiervoor toestemming geeft. Het voorstel maakt ook duidelijk dat sociale netwerken zich niet achter de bewaarplicht mogen verschuilen om het opslaan van persoonsgegevens te rechtvaardigen. De DK stelt dat er geen juridische basis is die het opslaan van informatie toestaat, tenzij de wet anders bepaalt.
Het gebruik van de bewaarplicht als excuus werd laatst ook door Google gegeven. Volgens de zoekgigant was het wettelijk verplicht om alle zoekopdrachten op te slaan, maar daar kwam het later op terug. De bewaarplicht verplicht telecombedrijven om de gegevens van hun gebruikers tussen de zes en 24 maanden op te slaan. De privacybewakers stellen dat de wet alleen maar geldt voor telecomaanbieders en niet voor bedrijven die online content aanbieden.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.