Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) geeft de NS toestemming om reis- en persoonsgegevens voor marketingdoeleinden te gebruiken. Volgens de "privacywaakhond" is het een 'gerechtvaardigd belang' om een database met persoonsgegevens te exploiteren als hiermee maatschappelijke of politieke doelen zijn te bereiken. In het geval van de vervoersbedrijven gaat het dan om het meten van de klanttevredenheid en mensen van informatie te voorzien. Dit zou alleen kunnen door bij te houden wanneer iemand zich op een bepaald traject begeeft.
Opt-out
Net als met het elektronisch patiëntendossier komt er ook voor mensen die niet van de monitoring gediend zijn een opt-out regeling. Om reclame van de NS en derden te ontvangen is nog wel de toestemming van de reiziger vereist. Volgens het CBP kan de NS reizigers niet volgen. De vervoerder zou alleen weten hoe vaak mensen reizen en wat dat oplevert. Het gaat dan onder andere om de populairste trajecten en stations, iets wat waarschijnlijk ook geanonimiseerd zou kunnen.
Gegevensverwerker Translink beschikt volgens het CBP wel over twee databases met alle reisgegevens. Die zouden echter alleen voor fiscale doeleinden worden opgeslagen en komen niet bij de vervoersbedrijven terecht. De privacywaakhond lijkt zich tegenwoordig ook met de verkeersproblematiek te bemoeien. Het belang om de files te bestrijden zou in sommige gevallen zwaarder wegen dan het persoonlijke belang van de burger. Wel erkent het orgaan dat er betere oplossingen denkbaar zijn, waarbij de privacy minder in het geding is, maar kan het de NS hiertoe niet verplichten.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.