Klanten van de Postbank die door onveilig internetgedrag of het ontbreken van computerbeveiliging met een Trojaans paard besmet raakten die hun bankrekening plunderde, krijgen het gestolen geld toch terug. De Postbank weigerde in eerste instantie om de slachtoffers te vergoeden, maar na aandringen door TV programma Kassa, is de bank toch overstag gegaan. De schade die de gedupeerden leden bedroeg bij elkaar 211.995 euro. Het zou gaan om tientallen klanten per jaar.
De malware stuurt de slachtoffers door naar een pagina waar ze hun TAN-codes moeten invoeren, die naar de criminelen worden doorgestuurd. Volgens Kassa hanteert de Postbank een systeem waarbij deze vorm van fraude mogelijk is. Het TV-programma stelt verder dat de klant wel de verantwoordelijkheid heeft om zijn computer te beveiligen, maar dat virusscanners ook niet alle malware stoppen. Daarbij refereert het naar cijfers van Panda Security.
Verantwoordelijkheid
Dat neemt niet weg dat deze slachtoffers nog steeds door hun eigen gedrag geïnfecteerd zijn geraakt. Of ze hebben hun software niet up to date gehouden of bijlagen of andere bestanden geopend die via e-mail verspreid zijn. Waarbij de noemer dat virusscanners geen volledige bescherming bieden dus niet helemaal opgaat. Daarnaast waarschuwt de Postbank op haar website op allerlei manieren gebruikers voor malware en valse e-mails. Zo plaatste het vrijdag weer een waarschuwing op de site.
Na analyse van de malware en de druk van Kassa is de Postbank toch overstag gegaan. "Internet misleiding is een stuk lastiger te onderscheiden, helemaal omdat het binnen de beveiligde omgeving gebeurt." De actie van de bank is opmerkelijk, aangezien de malware al sinds 2006 in omloop is. De bank is voortaan coulanter, alle gevallen worden nog steeds wel individueel beoordeeld. De Postbank stelt daarnaast dat het systeem met de TAN-codes veilig is.
De slachtoffers in de uitzending wilden een nieuw systeem voor internetbankieren, maar dat gaat de bank dan ook niet doen. Iets wat niet uitmaakt, want de twee-factor authenticatie van andere banken is ook te kraken.
Glad ijs
De Postbank laat verder weten dat klanten hun computer moeten beveiligen. Iets wat ook in Groot-Brittannië het geval is. En dat maakt de situatie niet makkelijker, want wat is goede beveiliging en hoe controleert de bank dit? In Nieuw-Zeeland wilde banken dan ook toegang tot de computers van hun klanten.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.