Internetproviders die de snelheid van hun verbindingen verhogen, zijn onverantwoord bezig als ze niet weten wat hun klanten op het netwerk uitspoken, aldus Neil Berkett, de baas van Virgin Media. Berkett noemt ISPs die geen "verantwoordelijkheid" nemen naïef als ze denken zo door te kunnen gaan. Het gaat dan met name om het uitwisselen van bestanden. Daarnaast is het ook handig voor een provider als die het surfgedrag van zijn abonnees kent, want dat maakt gerichte reclames mogelijk die voor een grotere omzet zorgen. In beide gevallen vindt de mediagigant het tijd dat er binnen de industrie een "digitaal geweten" komt.
Virgin onderzoekt op dit moment in hoeverre het phorm en andere omstreden advertentie technieken kan gebruiken. "Er zal een moment komen dat we de informatie binnen ons netwerk voor gerichte advertenties gaan gebruiken." De provider is verder actief in het bestrijden van P2P-piraten. Toch denkt het niet dat een wettelijk verbod, zoals de Franse president wil, nodig is. Pas als er alternatieven zijn zullen klanten stoppen met downloaden. Berkett wijst naar een Deense provider die een onbeperkte downloaddienst voor muziek aanbiedt. De kosten zijn daar al in het abonnement verwerkt.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.