"RFID is een veelbelovende technologie die de potentie heeft om ons leven veiliger, makkelijker en aangenamer te maken", zo luidt een rapport over de invoering van een logo voor RFID-producten dat het Ministerie van Economische Zaken gisteren ontving. Nederlanders weten weinig af van de technologie, maar willen wel weten als die ergens in verwerkt zit. Daarom moet er een logo komen dat duidelijk maakt als een product een RFID-tag bevat. "Zichtbaarheid draagt daarmee bij aan het vergroten van de controle over de technologie en het vertrouwen erin. Controle en vertrouwen zijn cruciale factoren voor de acceptatie en het gebruik van nieuwe technologieën."
Privacy
RFID kan verstrekkende gevolgen voor de privacy hebben, wat volgens de onderzoekers primair afhangt van de keuzes die in de achterliggende infrastructuur (databases) worden gemaakt. "Dit betekent ook dat de uiteindelijke omgang met persoonsgegevens niet noodzakelijkerwijs 1-op-1 gerelateerd is aan het moment van verzamelen of aan de toepassing van RFID. Het gaat dus niet zozeer om de technologie maar om de toepassing in zijn geheel."
Opt-out
Naast de eisen en het nut van een eventueel logo, die van een "grootschalige media campagne" moet worden voorzien, spreekt het rapport ook over het onklaar maken van RFID-chips. Een belangrijk deel van de discussie rondom RFID en privacy concentreert zich op de vraag of een RFID-systeem moet uitgaan van het opt-in of het opt-out principe. Bij opt-in staat de RFID-tag standaard uit, of wordt standaard bij het point-of-sale (kassa) gedeactiveerd. De klant kan er vervolgens voor kiezen de RFID-tag te activeren bij het point-of-sale. Bij opt-out staat de RFID-tag standaard aan, maar kan de klant kiezen de RFID-tag uit te schakelen.
Op dit moment zijn leveranciers of verkopers nog niet wettelijk verplicht om de chips na de verkooptransacties onklaar te maken. De wet stelt dat de functionaliteit van de RFID-chip ook na de aanschaf van een product voor betrokkenen reden kan zijn om de chip niet onklaar te maken, bijvoorbeeld als de chip informatie bevat die de moeite waard is thuis uit te lezen. "Nu vooralsnog geen opt-in regime wordt overwogen is het zaak om aan de betrokkene duidelijk te maken dat een product RFID bevat. Hier kan een logo systeem aan bijdragen."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.