Wie zoekt via de zoekmachine van Microsoft, weet zeker dat zijn privacy gerespecteerd wordt, zo liet de softwaregigant afgelopen dinsdag voor de Artikel 29-werkgroep van de Europese Unie weten. De werkgroep boog zich over de toepassing van de Europese privacyrichtlijn door zoekmachines en de manier waarop ze gegevens anonimiseren. April vorig jaar kregen zoekmachines al het verzoek om hun anonimiseringsbeleid aan te passen en informatie na zes maanden van identificeerbare gegevens te ontdoen.
Tijdens de hoorzitting liet Microsoft weten dat het de plannen van de Artikel 29-werkgroep ondersteunt, maar dat alle zoekmachines dan wel dezelfde standaard moeten implementeren, "om de privacy van de mensen echt te beschermen." Daarnaast vertelde de softwaregigant dat de manier van anonimiseren belangrijker is dan het tijdschema waarin dit moet gebeuren. "Hoewel zowel een effectief tijdschema als methode nodig zijn, biedt een korte bewaarduur met een zwakkere methode niet dezelfde sterke privacybescherming. Als de "cross-session identifiers" blijven bestaan is het mogelijk om de data te correleren en mogelijk zelfs op een later moment aan het individu terug te koppelen", zegt directeur privacystrategie Brendon Lynch.
Daarbij prijst Microsoft zichzelf omdat het hierbij het beste jongetje van de klas zou zijn. "In tegenstelling tot de methoden die andere zoekmachines gebruiken, verwijdert Microsoft het gehele IP-adres, alsmede cross-session identifiers als persistent cookie IDs." Om het geheel te verduidelijken maakte Microsoft het onderstaande overzicht, waarbij de kleuren de privacyrisico's van de gebruikte aanpak tonen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.