Na kritiek van privacy-activisten heeft het Witte Huis stilletjes YouTube gedumpt als aanbieder van de video's op whitehouse.gov. "Dit kan het begin zijn van een reactie tegen Google's onverzadigbare dorst naar gedetailleerde gegevens over het surfgedrag van internetgebruikers", zegt Google-criticus Chris Soghoian. De beslissing van het Witte Huis valt samen met het nieuwe beleid van YouTube, dat de privacy van bezoekers van websites beter moet beschermen. In eerste instantie was het bezoeken van een embedded pagina voldoende voor Google om YouTube een "long-term tracking cookie" te laten plaatsen, zelfs wanneer de gebruiker niet op de "play" knop klikte.
Later werd dit aangepast en moest men voor het verkrijgen van het cookie wel eerst klikken. De nieuwste aanpassing zorgt ervoor dat webmaster bij het embedden van een YouTube video een vertraagde cookie optie kunnen kiezen. De video's worden dan vanaf het domein www.youtube-nocookie.com aangeboden en YouTube plaatst dan geen non-session cookies.
Transparantie
Akamai is nu de partij die de embedded video's aanbiedt en doet dit zonder het gebruik van cookies. Dat betekent geen einde van de kritiek. "Het Witte Huis plaatst nog steeds kopieën op het officiële YouTube kanaal. De President maakt echter geen gratis reclame meer voor YouTube door die filmpjes op een door de belastingbetaler betaalde website te plaatsen", gaat Soghoian verder. Ondanks de aanpassing gebruikt de website nog steeds een onzichtbare pixel van Webtrends.com om bezoekers te volgen.
De onderzoeker ziet dan ook graag dat de Witte Huis de eigen statistieken gaat bijhouden en tevens de vrijstelling publiceert die het aan YouTube verstrekte om long-term tracking cookies te gebruiken. "Gegeven de kritiek van de President op transparantie, is het de hoogste tijd dat het Witte Huis deze documenten publiceert."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.