De beruchte spywareverspreider Zango, voorheen bekend als 180Solutions, is niet meer. Het bedrijf dat in 2006 nog een boete van 3 miljoen dollar kreeg wegens het verspreiden van spyware, heeft de deuren moeten sluiten. Eén van de oprichters erkent op het eigen blog dat het distributiemodel dat Zango gebruikte uiteindelijk de reden voor de eigen ondergang was. "Tussen 2003 en 2005 gingen we met een aantal mensen in zee waar we nooit mee hadden moeten samenwerken", zegt voormalige CTO Ken Smith op zijn eigen weblog. Deze dubieuze partners gebruikten beveiligingslekken in browsers om zonder toestemming van de gebruiker de Zango spyware te installeren.
Andere redenen die Smith noemt is de manier waarop de desktop advertentie industrie er een potje van maakte, waarbij adware een synoniem voor spyware werd. Ook kregen gebruikers die de spyware installeerden niet voldoende terug voor het zien van de advertenties. Als laatste ging het mis met de financiering. Na de boete van de Federal Trade Commission beloofde Zango beterschap, toch wist het nooit meer van het stempel van spywareverspreider af te komen. Deels omdat het zelfs met de nieuwe versies van de eigen software gebruikers niet voldoende inlichtte.
Anti-virusbedrijven bleven de Zango software daarom als gevaarlijk bestempelen, tot ongenoegen van het bedrijf. Dat spande uiteindelijk een rechtszaak tegen PC Tools en Kaspersky Lab aan, omdat de virusbestrijders ten onrechte de Zango spyware zouden verwijderen. Aangezien het geen gelijk van de rechter kreeg, werd er nog een petitie tegen de verschillende virusscanners gestart, maar wederom zonder succes.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.