De Royal Bank of Scotland heeft op de eigen website een test van virusscanners gepubliceerd, waaruit blijkt dat die ernstig tekort schieten in het detecteren van malware. Daarmee hoopt de bank klanten zover te krijgen dat ze speciale software installeren om veilig te kunnen internetbankieren. Anti-virusbedrijven zijn echter verbolgen over de test. Die zou namelijk geen goed beeld van de werkelijkheid geven. Om ervoor te zorgen dat de virusscanners alleen op nieuwe malware werden beoordeeld, verwijderde de bank alle malware die door een kwart of meer van de anti-virus software werd gedetecteerd. Zodoende bleven Symantec (23%), McAfee (23%), Microsoft (18%), Kaspersky (44%), Sophos (27%) en eTrust-Vet (10%) met zeer lage scores achter.
De test was het werk van het OITC, dat malware door VirusTotal haalt om te zien welke scanners het detecteren. Feit is dat VirusTotal niet alle onderdelen van een virusscanner kan testen. De Royal Bank of Scotland laat wel weten dat klanten niet zonder een virusscanner kunnen, maar dat ze voor hun eigen veiligheid ook de Rapport software moeten downloaden en installeren.
Rapport
De software van de bank kaapt verschillende Windows API's op het systeem. Ook blokkeert het API calls die op kwaadaardige activiteiten kunnen duiden. Veel malware is in staat om bijvoorbeeld de "WinIntet" API te kapen, die een SSL-verbinding tussen de browser en de website opzet. Door deze API te kapen, kan de malware gebruikersnamen en wachtwoorden stelen, ook al voert een gebruiker die in op een site die de data versleutelt, omdat de informatie op een lager niveau wordt gepakt, nog voordat het is versleuteld. Rapport zou dit voorkomen, waardoor de consument toch nog op een veilige manier kan internetbankieren, ook al is zijn systeem geïnfecteerd. ING lanceerde de software vorig jaar al voor Amerikaanse klanten.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.