Door jdenhaer: Ik lees het artikel opnieuw en opnieuw...
Misschien ligt het aan mezelf maar wat wil die Mr. Oltsik nu eigenlijk zeggen?
Volgens mij wil Mr. Oltsik zeggen dat de producten die de beveiligingsindustrie nu maakt, niet goed integreren bij de gebruiker van deze producten. Beveiliging moet onzichtbaar op de achtergrond aanwezig zijn en vooral geen processen verstoren, want dan gaan gebruikers er omheen werken. In feite betekent dit dat beveiliging voor elke organisatie maatwerk moet zijn, gebaseerd op de binnen het bedrijf gehanteerde processen, in plaats van deze processen aanpassen aan de beveiligingssoftware.
Er is weinig zo moeilijk binnen een organisatie als het succesvol wijzigen van de processen omdat de software dat verlangt. Daarom moet je dat niet willen, maar juist de software zich laten aanpassen aan de organisatie.
Door Anoniem:Gebruikers willen helemaal geen beveiliging, die is namelijk zo lastig. Gebruikers willen helemaal geen beveiliging van hun bedrijfsprocessen, dat kost tijd, geld en middelen. Zonde van alle 3. Risicomanagement? Uiteindelijk komt het neer op: "Zet alles maar open, we dekken de risico's wel financieel af.".
Realiseer je je wel dat negatieve berichtgeving als gevolg van het lekken van vertrouwelijke gegevens een zeer negatieve invloed heeft op het imago en dat dat direct omgezet kan worden in verlies in harde valuta? Als het verwachtte verlies van het niet gebruiken van beveiliging groter is dan de kosten die gemoeid zijn met het beveiligen, is het logisch om te gaan voor wel beveiligen.
Alleen vermoed ik dat de risicoperceptie van de betreffende beleidsmakers vaak dermate optimistisch is, dat de kosten om wel te gaan beveiligen volgens hen niet opwegen tegen het afdekken van de gevolgen van niet beveiligen.
En het punt dat Mr. Oltsik aankaart, kan wel degelijk invloed hebben op beslissers. Als ze de huidige processen kunnen continueren en de beveiliging dus geen zichtbare hinder oplevert, is het een stuk aantrekkelijker om dan toch maar te gaan voor beveiliging.