Een Amerikaanse werkgroep heeft richtlijnen gepubliceerd om internetproviders te helpen met het opruimen van geïnfecteerde computers in hun netwerk. De Messaging Anti-Abuse Working Group (MAAWG) is gericht op de bestrijding van spam en hanteert hierbij naar eigen zeggen een holistische aanpak, aangezien spam niet alleen een e-mailprobleem is. In de richtlijnen van de MAAWG wordt een driestappenplan besproken voor het detecteren van bots, waarschuwen van abonnees en hen helpen met het verwijderen van de malware.
"Bots zijn een wereldwijd probleem en deze richtlijnen zijn een belangrijke stap in het onderwijzen van de industrie over de juiste processen om abonnees te helpen. Wij delen de ervaringen van onze leden zodat ook andere providers agressiever dit probleem kunnen aanpakken", zegt MAAWG voorzitter Michael O'Reirdan. "Als industrie worden we steeds pro-actiever in het waarschuwen van klanten als bots op hun computer zijn gevonden en het helpen bij het verwijderen van de malware voordat het hen schade berokkent."
Afsluiten
Providers zouden verschillende tools kunnen gebruiken om te bepalen of de computer van een abonnee geïnfecteerd is, zonder hierbij zijn of haar privacy te schenden. Het gaat dan om zaken als DNS, verzamelen van IP-verkeer van bekende Command & Control (C&C) servers en het scannen van IP's om kwetsbare computers te identificeren. Besmette gebruikers kunnen vervolgens op allerlei manieren ingelicht worden, zoals e-mail, telefoon en zelfs per papieren brief. Een effectieve methode om klanten zover te krijgen dat ze hun PC ook controleren, is de 'walled garden' aanpak.
Een abonnee kan dan alleen nog bepaalde websites bereiken en is in feite van het web afgesloten, waardoor het geen nieuwe instructies van het botnet kan ontvangen. "Dit is een effectieve techniek, omdat het alle communicatie tussen de bot en C&C kanaal kan blokkeren. De gebruiker zal zeker de waarschuwing lezen en actie ondernemen om het probleem op te lossen." Technisch is deze aanpak lastig te implementeren. Wat het schoonmaken betreft, moeten providers een 'security portal' hebben waarin klanten wordt uitgelegd hoe ze hun computer kunnen ontsmetten.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.