Door Thijzzz: Security awareness begint bij het management.
Klopt, schei maar uit als je de baas niet mee hebt. Helaas moet er vaak eerst een schaap verdrinken...
Verder is het een management-taak om ervoor te zorgen dat medewerkers zich betrokken voelen bij het bedrijf, en zich verantwoordelijk voelen voor hun eigen handelen (d.w.z. de hoofdtaken waarvoor ze zijn aangenomen). Zonder dat eigen verantwoordelijkheidsgevoel van medewerkers zul je security-awareness er nooit inkrijgen. Dan zit er niks anders op dan de boel zover mogelijk dicht te timmeren (met nog slechtere arbeidsverhoudingen als gevolg) en maar op het beste te hopen.
@JKnol: Ik weet niet hoe groot het bedrijf is waar je voor werkt, maar mijn ervaring is dat bij veel MKB bedrijven alle (of de meeste) medewerkers als administrators inloggen op hun eigen PC, en ze er desondanks van uitgaan dat het met de beveiliging op hun PC wel goed geregeld zal zijn. Het uitsluitend hebben van User rechten en geen write access in de root van drives voorkomt in bijna alle gevallen (ik ken eigenlijk geen Windows malware die van privilege escalation gebruik probeert te maken als deze geen beheerdersrechten heeft) aantasting van je systemen en in veel gevallen dat gebruikersbestanden worden verwijderd of beschadigd. Dit geldt ook voor malware die (nog) niet door de geïnstalleerde beveiligingssoftware wordt herkend.
Zelf werk ik ook altijd onder een gewoon gebruikersaccount, alleen indien nodig log ik in onder een admin account. Zo lastig is dat nou ook weer niet.
In een eerdere baan waarbij ik ook een stuk beheer deed heb ik inderdaad wel eens mailtjes gestuurd waarin ik users vroeg via een URL of bijlage een applicatie te starten die vervolgens meldde dat ze
dat dus juist niet moeten doen, of ze vroeg om allerlei gegevens op een geprepareerde website in te vullen. Daar liet ik de gebruikers ook een documentje met do's en don'ts ondertekenen. Maak duidelijk welke mails (en papieren post) ze wel en niet van ICT medewerkers kunnen ontvangen en vertel ze wat ze bij twijfel moeten doen. Stel duidelijke policies op voor het gebruik van creditcards van de zaak, en voor het invullen van werk-email adressen op allerlei websites. Het kan handig zijn om medewerkers die vanuit hun functie op internet info moeten opvragen een speciale alias te geven welke je kunt wijzigen zodra het aantal reclame-mails de pan uitrijst.
Verder natuurlijk afspraken maken over welke info men onder vermelding van het bedrijf, en zelfs op persoonlijke titel (waarbij de goede naam van het bedrijf in gevaar zou kunnen worden gebracht), men op internet mag plaatsen op "social" sites. Leer de medewerkers dat ook "afgeschermde" accounts in de praktijk vaak flink lek blijken te zijn. Vrienden blijken soms toch niet zo vriendelijk als gedacht, en copy-paste van jouw gegevens is zo gebeurd. Zie dat maar weer eens weg te krijgen...