Het Google Dashboard, dat "transparantie, keuze en controle" naar gebruikers brengt, krijgt steeds meer kritiek van privacy-voorstanders, maar Google wist er toch positief mee in het nieuws te komen. Het Dashboard toont alle Google-diensten op één pagina, maar zou lastig te vinden zijn en de inhoud schiet ernstig tekort. "Google maximaliseert de PR-waarde van deze feature als antwoord op critici die online privacy garanties eisten", zegt John Simpson, van consumentenorganisatie Consumer Watchdog. "Ze laten een klein lichtje in de zwarte doos schijnen die Google is, maar om te beweren dat dit transparantie is, is absurd."
Ari Schwartz van het Centrum voor Democratie en Technologie vindt het een stap in de goede richting. "Google heeft gezegd dat het gebruikers meer controle wil geven, maar dit is de eerste keer dat we ze die controle over privacygevoelige informatie zien organiseren." Vorige week werd de feature positief onthaald, maar lieten ook de critici van zich horen.
Misleiding
Bij een soortgelijke aankondiging over het anonimiseren van IP-adressen wist Google de doorsnee pers ook een mooi verhaal voor te houden, aldus Google-criticus Chris Soghoian destijds. "Helaas maakt Google gebruik van het feit dat de mainstream media totaal geen kennis van deze zaken heeft, waaronder de meeste technische publicaties. Google's nieuwe anonimiseringsbeleid is waardeloos en het bedrijf verdient het om op deze misleiding te worden aangesproken."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.