image

Column: Toekomst van het vak?

zondag 15 november 2009, 08:11 door Peter Rietveld, 13 reacties

De Nederlandse ICT-sector heeft al decennialang last van onvoldoende instroom van nieuw, hoogopgeleid talent. Een instroom die de laatste jaren bovendien sterk afneemt. De tekorten aan goed personeel leiden tot een dalend concurrentievermogen van onze economie, falende ICT-projecten, kostenstijgingen, achterstallig onderhoud en offshoring. Terwijl onze samenleving en economie steeds afhankelijker worden van een goede ICT, zijn we steeds minder goed in staat deze te garanderen. In analyses van dit lastige probleem komt één oorzaak telkens terug: jonge mensen kiezen niet voor een ICT-opleiding en ook niet voor een baan in de ICT. Begonnen in 1998 nog 1280 eerstejaars aan een universitaire informaticaopleiding, in 2008 waren dat er minder dan 800. Naar verwacht rondt daarvan net iets meer dan de helft de opleiding af. Over dit probleem luiden tal van clubjes - ICTRegie, IPN, PICTIO en ICT-office om er maar een paar te noemen - de noodklok. En ze hebben een schuldige: het onderwijs.

De reden voor de lage instroom zou zijn dat jongeren geen juist beeld hebben van wat ICT is en doet, en wat een baan in de ICT kan inhouden. De jeugd moet leren dat ICT meer is dan programmeren, zeg maar. Zo is er een actieplan, een bekende politicus (staatssecretaris De Jager) en natuurlijk een website met een leuk mopje muziek eronder. Op deze site worden aansprekende ICT-oplossingen getoond die de jeugd moeten inspireren.

In het Masterplan ICT, dat is opgesteld door IPN (ICT-onderzoek Platform Nederland) staat dat het informaticaonderwijs op middelbare scholen geen weerspiegeling van het vak is. "Er ligt een sterk accent op recepten voor het bedienen van computers en daarnaast - in het beste geval - op onderwerpen zoals programmeren, computerarchitectuur, databases en besturingssystemen. Dat is voor het jonge publiek niet het meest aantrekkelijke deel van ICT." Het masterplan onderstreept het belang van ICT voor onze welvaart, maar benoemt helaas niet wat dan wel het meest aantrekkelijke deel van het vak is. Wel willen ze 30 miljoen euro van Den Haag.

Nu is het wel erg onterecht om het onderwijs de schuld te geven van de tegenvallende interesse. Voor zover ik het informaticaonderwijs ken, is het niveau hoog en de inzet van docenten en studenten ook. Laten we eerder kijken naar onze eigen bedrijfstak, haar imago en de realiteit, voordat we de schuld van ons af schuiven.

Werken in de ICT heeft inderdaad weinig van doen met de technische zaken die je leert in het hedendaags ICT-onderwijs. ICT-ers bij grote organisaties zijn meer bureaucraat dan techneut, bezig met het volgen van eindeloze procedures, het schrijven van managementrapportages en het invullen van checklistjes. Jongeren die ICT saai vinden kunnen maar zo gelijk hebben. Changeproces coördinator bij een bank is nu niet een functie waarmee je bij het speeddaten positief opvalt, zeg maar. Jongeren hebben dat prima door en zeggen dan ook dat ICT saai is omdat het, let wel, te weinig over techniek gaat.

ICT-opleidingen leiden voor het overgrote deel op voor de gespecialiseerde ICT-functies - beheerders, ontwikkelaars, architecten, consultants. Je wordt er opgeleid tot 'professional', waar de markt inderdaad om vraagt. Het onderwijs levert dus het gevraagde.

Iemand die een beetje het nieuws volgt weet dat dit de groep mensen is die er bij tegenzittende markten het eerste uitvliegt, en die geacht wordt dagelijks enkele uren in de file te staan en overuren voor eigen rekening te nemen. En als je daar over wat te zeuren hebt, wordt je fijntjes verteld dat een Indiër jouw werk veel goedkoper en beter kan. Voorwaar geen wenkend perspectief waarmee je een getalenteerde zeventienjarige aan zult trekken.

De toon van het masterplan ICT, dat hoopt mensen te werven met de melding dat ICT meer is dan techniek, is dus helemaal verkeerd. Het onderstreept de minachting van veel ICT-management voor de 'techneut'. Wat jongeren ook niet ontgaan zal zijn, is dat technische ICT-functies een beloningsplafond kennen. De heersende besturingskaste heeft techniek onderaan de voedselketen geplaatst. Een verstandige jongere zal dus voor iets anders kiezen. Iets met management, of zo. Maar daar zijn er al genoeg van, in de ICT.

De innovatieve projecten waar allesis.it mensen mee hoopt te enthousiasmeren zijn evenzeer misplaatst. Je moet al een aantal jaren meedraaien voordat je aan dergelijke snoepjes mag komen, en ze zijn uitermate schaars. De zin van ICT in de praktijk is het uitrollen van een nieuw besturingssysteem omdat het oude ver over de datum is. Of het in de lucht houden van relikwievoorzieningen waarmee mensen naar huis kunnen mailen dat ze iets later thuis komen. Nodig? Soms. Leuk? Mwâh. Het zijn van die projecten die net zo gemakkelijk stopgezet kunnen worden, waar niemand een traan om laat. "En, zoon, heb je dit jaar nog iets nuttigs gedaan?" "Ik heb een projectplan geschreven waarin ik aantoonde dat complexiteitsreductie strikt noodzakelijk is". "Zo, da's mooi". "Maar moeder, het project is stopgezet, omdat ze het te ingewikkeld vonden". "Geeft niks hoor, ik hoorde dat de Albert Heijn nog vestigingsmanagers zocht".

De ICT is ook de bedrijfstak waar je het snelst afgedankt wordt - in welke andere bedrijfstak ben je met 35 al afgeschreven? Is dat wat ICT-office bedoeld met dat "de arbeidsvoorwaarden behoren tot de meest
vooruitstrevende van de Nederlandse economie?".

Er zijn al heel wat jaren veel mensen in de ICT aan het werk die in hun directe omgeving vertellen hoe het werkelijk is. Dat noodzakelijke vernieuwingen continu worden uitgesteld en knellende problemen standaard naar de toekomst worden verschoven of uitbesteed. En dat het balletje-balletje met echte incidenten op managementniveau tot grote kunst is verheven. Ik denk dat de jeugd een veel beter beeld heeft van wat de ICT is en doet, dan de digibete managers en beleidsmakers van de lobbyclubjes. En dat is nu nét de reden dat de jeugd er massaal niet voor kiest. Het daadwerkelijk echte belang van de sector voor de Nederlandse economie verdient een betere lobby dan deze. In ieder geval één die niet denkt mensen met leugens een carrière in te kunnen lokken.

Door Peter Rietveld, Senior Security consultant bij Traxion - The Identity Management Specialists -

Vorige columns van Peter


Reacties (13)
15-11-2009, 12:04 door Anoniem
nagel op de kop,

je kan wel degelijk zeer technisch gaan, gewoonlijk als programmeur of analist maar dat is dan zo goed als altijd als consultant of als free lancer:

overuren a volonte, al dan niet bezoldigd, je sociale leven in de week mag je op je buik schrijven
dagelijks uren kwijt in de file waar je zelf voor mag opdraaien
druk van bovenaf om alles op zo kort mogelijke tijd af te werken maar uiteraard de schop onder de kont als dit dan ofwel niet mogelijk blijkt te zijn of als later blijkt dat er net wat te veel hoekjes zijn afgesneden om het project rond te krijgen

maar evengoed:

als specialist is het loon meer dan bevredigend en de firma wagen is uiteraard een grote plus,
je komt geregeld op andere plaatsen en je professionele netwerk groeit bijgevolg exponentieel,
eeuwige student, je krijgt inzage in en je leert omgaan met de laatste technieken, is niet echt vrijwillig maar eerder een noodzaak om bij te blijven

heb je dan toch het geluk ergens vast te kunnen beginnen:

in een vaste job bij een groot bedrijf word je bedolven onder de procedures,
creativiteit en initiatief worden meestal niet gewaardeerd want niet binnen de lijntjes
je bent maar een nummer op de personeelsdienst en bij een reorganisatie kan je dus maar beter op goede voet staan met iedereen
gatlikken is de boodschap om vooruit te geraken

maar ook:

goed betaald en vrij zeker van je job zolang het goed gaat met de economie,
heb je er even geen zin in kan je je verstoppen in de menigte, collega's dekken elkaar in
vakbond is alomtegenwoordig en alle bijzondere toelagen worden je in de schoot geworpen zonder dat je erom moet bedelen
kan gemakkelijk worden volgehouden tot aan je pensioen
regels en procedures zijn dwingend maar ook consequent
je krijgt alle mogelijkheden om op de hoogte te blijven van de laatste nieuwe toepassingen en technieken, grote bedrijven zijn immers altijd uit op besparingen door innovatie en hebben daar dan ook het nodige budget voor

in een vaste job bij de KMO mag je als IT specialist voor zowat alles opdraaien, wat zeer uitdagend is (en leuk als echte IT techneut) maar ook een burn-out kan veroorzaken,
je mag zelfs het koffiemachine repareren en TL lampen vervangen want jij bent nu eenmaal de techneut in huis
overuren worden vanzelfsprekend gevonden door management, het is nu eenmaal de enige manier dat een KMO kan overleven in de grote boze wereld
studeren doe je maar in je eigen vrije tijd want geen budget om op cursus te gaan en zeker niet tijdens de werkuren
innovatie is leuk maar het mag geen geld kosten, het ouwe getrouwe doet alles wat men vraagt dus waarom iets nieuw uitproberen, dat kost immers een pak geld en tijd terwijl bestaande oplossingen niets kosten want boekhoudkundig al lang afgeschreven
onderhoud van deze omgeving kost ook niets want wat zou je anders de hele dag te doen hebben?
beloning is gewoonlijk onder het marktgemiddelde, verwachtingen zijn dat gewoonlijk ook, je moet geen genie zijn om in een KMO aan de kost te komen
vakbond is niet aanwezig, regeltjes op de werkvloer komen en gaan naar goeddunken van management, of je je eraan houdt hangt van de dikte van je vel af, meer dan een opmerking erover op je evaluatie krijg je meestal niet

maar ook:

intieme werksfeer, iedereen kent iedereen, kan ook een nadeel zijn bij een baas of bazen met wisselend humeur
je bent geen nummer en gewoonlijk wordt er alles aan gedaan om iedereen zijn job te laten behouden als het even wat moeilijker gaat, al is het maar omdat iemand ontslagen en later de nieuwe werknemer terug op te leiden ook een hoop geld kost
je haalt snel resultaat en bevrediging uit je job en creativiteit en initiatief worden wel op prijs gesteld (zolang het goed afloopt)
procedures zijn er misschien wel maar worden vrij los geinterpreteerd en uitzondering is de regel

al bij al hebben alle opties hun voor en nadelen maar IT blijft een keuze die je met hart en ziel moet maken ongeacht de omgeving waarin je terecht moge komen:

alles dat goed gaat is vanzelfsprekend en alles dat fout gaat is omdat IT zijn job niet doet of kent,
beperkingen met computers of programma's op het werk zijn er alleen om de mensen te pesten,
meeste problemen zijn binnen de 10 minuten op te lossen, alle andere toch zeker binnen het uur (SLA),
onderhoud is een vies woord en dus best na de uren te plegen zonder dat er iemand last van heeft,
IT gerelateerde oplossingen, toepassingen en apparaten moeten alles kunnen, van het openen van alle mogelijke bestanden in de wereld tot het vanop afstand inschakelen van de microgolfoven thuis,
een IT man of vrouw verdient sloten geld om heel de dag te surfen op het internet,
IT is enkel een kost en brengt niks op,

de ideale IT man of vrouw is:

21 jaar jong, universitair afgestudeerd en heeft 5 jaar ervaring,
dynamisch en flexibel (lees: werkt dag en nacht)
vertoont initiatief en houdt zich strikt aan regels en procedures
georganiseerd en creatief, denkt out of the box
een teamplayer, kan zelfstandig werken
een persoon met een ruime algemene IT kennis, is goed bekend met PostgreSQL, Lansa, XHTML, Domino, HPAIX, SMS, SOAP, BGP, X500, .........

hopende hiermee het nodige nieuwe talent te hebben overtuigd om toch maar in de IT te stappen ;-)
15-11-2009, 14:14 door Anoniem
Ben zelf IT architect en het betoog van Peter is voor mij zeer herkenbaar.

ICT is als vakgebied totaal aan het afromen. Dat is erg jammer. Vraag is of dit nog is te stoppen. Uiteraard is het goed dat het geen technisch speeltje is wat ver afstond van de business en hier ook niet op aansloot. Toen ik in begin jaren 90 begon was het toch wel vaak een "boy toys" verhaal. ICT moet ondersteunend aan de core business van het bedrijf maar toch...

De standaard reactie die ik steeds meer hoor bij grote organisaties is: oooh jee, dit is techniek en techniek doen we hier niet aan want dat is via de outsourcing naar buiten gegaan. Huh huh. En hoe bestuur je dat dan, hoe voer je de regie en laat je je dan alles wijs maken door die zgn. "partners"? Waar baseer je dan je beslissingen op?

Laten we een ding met elkaar vaststellen: ICT is gewoon vette business (hoezo partneren) en dat zal je vanuit intern goed onder besturing moeten hebben, iets wat steeds lastiger is. Ingewikkelde modellen, nog meer modellen, weer een prachtige analyse, nog meer architectuur methoden, weer een andere organisatie inrichting, de laatste versie van de methode om te organisatie te besturen en zo modderen we door.

Wat ik hier nog aan wil toevoegen is dat er binnen veel (grotere) organisaties totaal geen inhoudelijk besef van werkzaamheden en functies / rollen is. Ze doen maar wat. Zo is het momenteel werkelijk een hype dat iedereen zichzelf "architect" noemt. Terwijl ik in de praktijk zie dat sommige daarvan business analist zijn of gewoon een senior beheerder niveau hebben. Goed vakmanschap en een gedegen achtergrond op dat vlak is lastig en bovendien schaars in de markt. Maar goed, de term "architect" schaalt natuurlijk lekker op in salaris en is goed voor een hoger uurtarief bij je klanten (ben ik nu negatief ;-) ).

Zelf vind ik het erg leuk aan het vak (en belangrijk) om juist de technische kant (deels) vast te houden en creativiteit in kwijt te kunnen. In de praktijk is dat heel veel vechten. Een architect moet nl. "hoog over plaatjes" maken, geen techniek! Ben je gek! En wat dat dan precies is kan men niet omschrijven of handen en voeten geven.

Wat men vergeet is dat e.e.a. wel moet landen en aansluiten bij de behoefte van de organisatie en dat die behoefte alleen maar goed gematcht kan worden als je verschillende oplossingsrichtingen aan kan reiken. Bovendien moet je de markt goed kennen en dan tot een gedegen advies moet kunnen komen over de mogelijke implementatie strategie die toch enige tijd stand zal houden. Dat vergt nogal wat. Veelzijdigheid en flink wat bagage om een dergelijke rol aan te kunnen.

Vaak is het zo dat de "architect" afgewaardeerd is tot een op papier-kalkende-functionele-specificaties-functionaris... een lege huls dus. Ik mis steeds meer echt inhoudelijke kennis en erger me dood aan al dat in de ruimte geleuter van de meeste managers. Ze hebben geen weet van de markt en mogelijkheden, luisteren slecht naar personen die dat wel weten (want een manager hoeft per definitie ook niet alle kennis te hebben) of er is een vertrouwensbreuk op dat niveau. Een gapend gat tussen bestuurders en adviseurs. Het gaat gewoon een substantieel deel van de tijd alleen maar om machtsposities, politieke spelletjes en heen en weer schuiven van budgetten en geen verantwoordelijkheid en beslissingen durven nemen.

Dit ten koste van een slagvaardige en goed aansluitende en gebalanceerde ICT die in de meeste gevallen de totale flexibiliteit van de organisatie sterk negatief zal beinvloeden. De time-to-market bijvoorbeeld van nieuwe ontwikkelingen....

In 10 jaar tijd heb ik bedrijven op deze wijze zien omvormen tot een complete bureaucratie waarin ICT niet een sterke business enabler is maar juist het grootste risico en remmende factor is geworden. Outsourcing was daar het toverwoord. Maar ook dat is voor veel organisaties een teleurstelling geworden. Omdat je toch op inhoud zult moeten sturen en de afstand tussen bestuurders en daadwerkelijke implementatie en techniek alleen nog maar groter is geworden! Dat is jammer want uiteindelijk is het toch de core techniek gematcht met functionele vraag die hier een fantastische voorsprong kan geven ten opzichte van concurrenten. Maar ja, dat vergeten we wel eens. IT is slechts afgewaardeerd tot een kostenpost van kolossale omvang. Naar mijn mening is het slechts deels terecht.

Als ik dit zo terug lees komt het geheel best negatief over en ten dele is dit ook een terechte conclusie. Mijn mening: een goede ICT'er is een vakman waar techniek nu eenmaal ook een onlosmakelijk deel van de tijd zal opeisen. Dat mis ik steeds meer en dat was een van de redenen dat ik destijds voor dit vak gekozen heb. De techniek en veelzijdigheid, de uitdaging van snelheid en bijblijven in het vak.

Vandaar dat ik ook al geruime tijd twijfel aan het feit of ik dit allemaal nog wel wil tot mijn pensioen. Dus ik kan heel goed de jongere generatie begrijpen als ze twijfelen en al die onzin doorzien en massaal de rug toekeren. ICT is niet meer zo sexy en wapperen met een leaseauto is "in the end" ook maar blik...
15-11-2009, 16:44 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
16-11-2009, 11:00 door Anoniem
Prima artikel!

Vergeet vooral ook outsourcing niet. Praktisch alle bedrijven zijn bezig/hebben hun ICT geoutsourced (en ja, ik weet dat een enkel bedrijf weer gaat insourcen). Voor de ICTer betekent dit dat hij/zij "verkocht" wordt aan de betreffende "ICT dienstverlener", waarvan er nog maar een paar grote zijn. Dit zijn dus op termijn ongeveer de enige bedrijven waar je als ICTer kunt werken, belangrijk om je dat te realiseren. Die dienstverleners zijn op hun beurt weer druk bezig om een enorme bedrijven op te zetten in lagelonenlanden, dus ook dat werk is tijdelijk.

Bij "verkoop" aan een dergelijke dienstverlener wordt je geconfronteerd met verhuizingen, lange reisafstanden etc. én, waneer de overgangsperiode (met gegarandeerd dezelfde arbeidsvoorwaarden als jouw verkopende bedrijf) voorbij is ga je per definitie naar een lager salaris en veel slechtere arbeidsvoorwaarden (het absolute wettelijke minimum, en de auto en de laptop worden je alleen maar gegeven om buiten je werktijden om aan je werk te besteden -echt geen secundaire voorwaarde maar een liability). Bedenk dat het outsourcende bedrijf goedkoper uit wenst te zijn, terwijl alle infrastructuur en mensen overgedragen worden aan de dienstverlener, dus de dienstverlener moet eerst 19% bezuinigen voor hetzelfde preispijl: de BTW wordt immers niet betaald bij interne ICT diensten maar wel bij externe.

Kortom, hoe je het ook wendt of keert, ICT gaat de weg van productiewerk (textiel, scheepsbouw, mijnbouw) naar de lage lonenlanden, met wat tijdeljike stuiptrekkingen in Nederland. Mogelijk dat er een enkel innovatief klein bedrijf in Nederland blijft; vergelijk de productie van superdeluxe jachten in Nederland.

Voorkom dus dat jouw kinderen, of die van familie en vrienden, informatica gaan studeren. Let niet op het gezeur van ICT-Office; werkgevers kiezen liever uit 100 kandidaten dan uit 10. Er zijn nog steeds de nodige bankzitters, maar die worden zonder pardon aan de kant gezet voor vers -maximaal goedkoop- vlees wat een lease auto nog wel stoer vindt door totaal gebrek aan file ervaring.
17-11-2009, 09:34 door Anoniem
De kwaliteit van de door mij gevolgde HBO Opleiding Technische Informatica viel me sterk tegen.
Te veel bureaucratie en te weinig techniek. Vage projecten in plaats van lessen, en ga zo maar door.
17-11-2009, 10:14 door Anoniem
Goed verhaal en, zeer herkenbaar. Ik zou het nog sterker willen formuleren: de ICT-markt is niet, zoals velen zeggen 'volwassen geworden', maar juist vrijwel volledig verziekt.
En dat komt vooral doordat de zogenaamde automatiseringsbedrijven van tegenwoordig meestal niet meer zijn dan veredelde uitzendbureau's. Er zijn nog maar weinig IT-bedrijven die resultaatverplichte automatiseringsopdrachten aangaan. Die nog werken zoals de aannemer die uw huis komt verbouwen. Hoe zit het met de garantie als uw IT-project mislukt of uitloopt? Voor garantie hoef je bij een detacheerder niet aan te kloppen.
Stel dat u uw huis wilt verbouwen, een serre, nieuw dakkapelletje en een nieuwe cv-ketel.
Vraagt u dan aannemers op intake, die dan twee maanden bij u gedetacheerd worden voor een vast bedrag (vermoedelijk heeft u ook een projectleider nodig), of vraagt u diverse aannemers om offertes en mag de beste/goedkoopste de klus bij u komen klaren in de afgesproken tijd en voor het afgesproken bedrag?
M.i. is dat de zieke situatie waarin de IT-markt in Nederland zich momenteel bevindt.
17-11-2009, 11:13 door Anoniem
Door Anoniem: De kwaliteit van de door mij gevolgde HBO Opleiding Technische Informatica viel me sterk tegen.
Te veel bureaucratie en te weinig techniek. Vage projecten in plaats van lessen, en ga zo maar door.

Kortom, een zeer realistische omgeving om een kijkje in je toekomst in de ICT te nemen ;-).
19-11-2009, 09:50 door Anoniem
Ik doe zelf nu een opleiding ict op MBO niveau en had ingedachten door te willen gaan met HBO.
Maar ict in het MBO is zo echt NIKS!!!
in de eerste 2 jaar zijn meer van de helft van de leerlingen ermee gekapt. Of omdat de school niks was (manier van leren "competentie gericht") of omdat de opleiding niet was dan wat ze dachten dat het was (Dus worden diegene verkeerd aangesproken op een intake gesprek)
Ik weet nou niet zeker of ik door ga in de ICT op het HBO. MBO ict DEmotiveerd mij om hierin door te leren.

Gelukkig zijn de nagaande jaren beter ingedeeld, Daar krijgen ze nu ook weer nl. en. en wiskunde en dat houd sommige onderons wat activer dan dagen achter de computer te zitten om projecten te maken.
20-11-2009, 13:41 door Anoniem
Jammer dat je column een beetje het Calimero effect meekrijgt.
Feit is dat de markt gewoon veranderd is. Waar vroeger techniek leidend was is deze nu ondergeschikt. Pure techneuten staan nu onderaan de beslisboom in tegenstelling tot een aantal jaren geleden. Ik ga er altijd vanuit dat iedereen zijn eigen toekomst in handen heeft. Het is dus aan de ICT'er om zelf te beslissen of hij met de marktvraag mee wil of niet. Niet meegaan is in feite hetzelfde als straks zonder werk komen te zitten. Meegaan betekend dat je een geheel andere rol moet gaan spelen binnen de ICT, want waar jein je column bijzonder kort door de bocht slingert is om te stellen dat ICT in feite niet meer dan techniek is. Dat is het namelijk wel, het is meer een proces geworden dat gemanaged moet gaan worden.
Iedere aap is in staat om een knopje op een bepaald moment in te drukken, zolang je hem dit zo leert. Dit klinkt inderdaad erg grof maar dat is wel een realiteit. Je kunt (bijna) iedereen alles leren dus ook IT techniek. Het zijn juist de mensen die zich daarvan kunnen losmaken en die op tactisch en strategisch niveau kunnen denken en acteren waardoor ze het verschil maken.
Ik heb sollicitanten meegemaakt, komende van de HTS, die nog niet eens een fatsoenlijke brief konden schrijven laat staan een curriculum hadden. Dat zegt iets over het niveau van onderwijs.
Dus ja, het onderwijs zal zich meer op de werkelijke vraag uit de markt moeten richten. Dat zal een grote flexibiliteit gaan eisen van het onderwijs.
20-11-2009, 16:17 door Anoniem
Door Anoniem: Jammer dat je column een beetje het Calimero effect meekrijgt. Feit is................................................................................gaan eisen van het onderwijs.

Ik vind dit gewoon gelul van de bovenste plank. Pure techneuten hebben nooit bovenaan in de beslisboom gestaan dus waar heb je het over? Hooguit adviserend. Was dat misschien maar eens zo. Dan hadden we een stuk minder mislukte trajecten waarvan al in een vroeg stadium duidelijk was dat het zou eindigen in een ramp.

Precies wat je zegt: maar weer meewaaien als vakman met de marktvraag en ons allemaal weer gek laten maken. Vandaag alles "in de cloud" en morgen maar weer insourcen die zooi. En het dan vreemd vinden dat er tonnen, miljoenen over de balk gaan voor ICT.

Je betoog is toch precies de kern raken van Peter zijn betoog? Je geeft een bevestiging aan alle kanten.

ICT is zeker geen techniek meer, nee dat moet je weer gaan "managen". Gooi er maar weer een management laag in. Komt allemaal helemaal goed. Het is een proces geworden.... Pffff. "Proces" is toch zo'n enorme dooddoener. Daar kan je momenteel alles achter gooien. Het gaat allemaal hartstikke fout, ik heb een zwart scherm hoor: ja dat ligt aan het "proces"! De kosten lopen finaal uit de klauw: ja dat ligt aan het proces!

Wat belangrijk is: business alignment en een ICT die de bedrijfsdoelstellingen zal ondersteunen met een flinke dosis pragmatisme en vooral besluitvorming en ondernemerschap. En.. uiteindelijk komt het op technische implementatie aan en de flexibiliteit in architectuur en ontwerp maakt of je hier jaren mee voort kunt.

De praktijk is: ongelofelijk complexe modellen die niet meer normaal kunnen worden uitgelegd (zelfs aan goed geschoolde medewerkers), procedures en ja daar heb je hem hoor: "processen" in het kwadraat en het compleet doodmaken door veel te veel lagen management en geen inhoudelijke kennis meer.

Ik zie dit toch dagelijks dat er een enorme kloof zit tussen wat men uitgedacht heeft in de kamer drie hoog achter ivoren toren en wat tenslotte ook echt kan of geimplementeerd is. Gewoon iets balken zonder ook maar een notie te hebben van het vak.

En dat iedere aap op een knopje kan drukken zegt inderdaad heel veel over hoe jij denkt over goed gekwalificeerde ICT'ers met naast inhoudelijke kennis van techniek ook feeling voor de business zijde. Onvoorstelbaar neerbuigend gewoon.

Mag ik eens vragen wat jezelf kon toen je van het HBO kwam? Sorry, uiteraard ook een klinkend CV met tien jaar ervaring en talloze succesvolle trajecten en een foutloze en zeer pakkende sollicitatiebrief..... Sorry hoor maar dan begin je toch pas aan je carriere? Alweer de spijker op z'n kop. Goedgeschoolde mensen met ervaring zouden de net afgestudeerden moeten coachen. Maar waar doen we dat nog dan? Met een vakman meedraaien en tijd krijgen voor inleren en kunnen groeien? Geen tijd, geen geld, geen ruimte. En het dan vreemd vinden dat e.e.a. niet meer gaat werken? ik snap dat prima.

Zelf hebben we daar toch ook jaren over gedaan? Je verwachtingspatroon is gewoon belachelijk hoog. Kijk eens naar de eisen op vacature sites. Ik quote even een andere schrijver hierboven....


21 jaar jong, universitair afgestudeerd en heeft 5 jaar ervaring, dynamisch en flexibel (lees: werkt dag en nacht) vertoont initiatief en houdt zich strikt aan regels en procedures georganiseerd en creatief, denkt out of the box een teamplayer, kan zelfstandig werken een persoon met een ruime algemene IT kennis, is goed bekend met PostgreSQL, Lansa, XHTML, Domino, HPAIX, SMS, SOAP, BGP, X500, .........

En dan natuurlijk het onderwijs. Dat heeft natuurlijk niets goed gedaan. Kom nou eens met concrete punten dan. Waar ligt het dan aan in het onderwijs? Ik zie dat ook van zoveel ouders: en maar zeuren over het onderwijs en de school maar ze zijn er nooit als er vrijwillig een beroep op ze is gedaan. Veel te druk met hun eigen zaken, carriere en vooral veel geld verdienen. Opvoeding en noem het maar op: dat is voor de school.

Kwaliteit van onderwijs en meedenken en praten op diezelfde school doen ze niet maar wel enorm lopen balken over hoe slecht het allemaal is. Moet je eens meedenken en participeren in trajecten en maatschappelijke betrokkenheid tonen wat er ook veel te weinig is. Een voorbeeld: een heel leuk project op school waarin kinderen leren omgaan met de IT en leren hoe veilgi met internet om te gaan. Dit kan dan niet doorgaan omdat er een tekort is aan hulp: project gecancelled.

Kortom: ja een gevoelige snaar omdat het zo algemeen geleuter is zonder goede argumenten.
24-11-2009, 14:11 door Anoniem
mmm,

Zie:

http://www.automatiseringgids.nl/peopleware/arbeidsmarkt/2009/48/opnieuw-minder-animo-voor-technische-informatica.aspx
25-03-2010, 19:58 door Anoniem
Onzin, Hr Peter Rietveld !

Er zijn geen hoogopgeleide ICT-ers meer nodig in NL!
Uberhaupt geen iCT-ers meer na 2009! Niemand verandert van werkgever! doodsbang om de huidige baan op te zeggen! lees maar al de ontslagberichten.........Hoge programmeerwerk en ontwikkeling is al lang naar India, Singapore en US verdwenen.
ICT in de Nederlandse economie? welke? waar?


Waar over praten we?
10-05-2010, 16:01 door Anoniem
@Anoniem
Er zijn wel degelijk hoogopgeleide ICT-ers nodig in Nederland. Bij veel grote bedrijven heeft men er voor gekozen om toch maar geen systeembeheerders team uit India aan te nemen. Sommige activiteiten vereisen gewoon een stuk kennis van de organisatie, in combinatie met een stuk vakkennis.

Het is niet handig om een printer te repareren als je in India zit.
Het is ook al niet handig om voor een project de nieuwe programmering van de printers te testen op het moment dat de organisatie in Nederland zit en jij in Singapore.....het is sowieso niet handig om de ICT-infrastructuur en alles daar omheen te bedenken en te beheren als je nog nooit bij het bedrijf binnen bent geweest.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.