In Australië is internetbankieren via spraakherkenning zo'n groot succes, dat de techniek ook voor mobiele telefoons wordt ontwikkeld en andere biometrische oplossingen, zoals irisscans, hun opwachting maken. "Negen van de tien klanten kiezen voor deze dienst", aldus Tim Cullen van de Nationale Bank van Australië. Banken hopen via biometrie het aantal fraudegevallen terug te dringen en weten door de verbeterde techniek en zorgen bij klanten over persoonlijke gegevens, steeds meer mensen te bereiken.
Cullen erkent dat de bank in eerste instantie met wat technische problemen te maken kreeg, maar dat alle problemen nu verleden tijd zijn. De bank is zo positief, dat het ook gebruikers van mobiel bankieren de mogelijkheid wil bieden. "Het uitbreiden van spraakherkenning naar mobiel internetbankieren leek vanuit een bruikbaarheids perspectief een logisch vervolg."
Gebruiksgemak
Naast stem kunnen bankklanten zich in de toekomst ook via hun iris authenticeren, ook als ze via hun mobiele telefoon willen internetbankieren. Het Amerikaanse bedrijf Global Rainmakers hoopt de irisscan in het eerste kwartaal van 2010 in mobiele telefoons te integreren. Het gaat dan om telefoons met een voldoende resolutie om de registratie te voltooien.
Volgens Cullen hebben klanten hoge verwachtingen van de manier waarop banken met hun gegevens omgaan. "Ik denk dat banken zeer proactief met gegevens bezig zijn, maar andere organisaties niet. Dat biometrische beveiliging je identiteit beschermt, geeft je rust." Het blijft echter de vraag hoeveel ongemak klanten willen doorstaan, zodat ze zich geen zorgen meer maken. In het geval van stemherkenning is het succes voornamelijk aan het gebruiksgemak te danken. "Er zijn waarschijnlijk niet veel nieuwe technologieën die voor een veiligere ervaring zorgen en ook nog eens eenvoudig te gebruiken zijn", besluit Cullen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.